4 dolog, ami árt a szülő-gyermek kapcsolatnak

Szeretnéd, hogy harmonikus legyen a kapcsolatod a gyermekeddel? Négy dologra figyelj oda! A folytonos kritizálás, a bizalom hiánya, a kevés közös idő és a negatív kommunikáció mind rombolhatják a köteléket. Olvasd el, hogyan kerülheted el ezeket a buktatókat!

By Lélekgyógyász 22 Min Read

A szülő-gyermek kapcsolat egy életre szóló kötelék, amelynek minősége nagymértékben befolyásolja a gyermek fejlődését és későbbi életét. Ez a kapcsolat azonban törékeny, és számos tényező alááshatja a stabilitását.

Sok szülő nem ismeri fel, hogy bizonyos szokásaik vagy viselkedésformáik negatívan befolyásolják a kapcsolatukat a gyermekükkel. A felismerés kulcsfontosságú a változáshoz, hiszen a jó szülő-gyermek kapcsolat az egészséges lelki fejlődés alapja.

A gyermekek számára a szüleik jelentik a biztonságot, a szeretetet és a támogatást. Amikor ez a bizalom meginog, az mély sebeket okozhat.

Az elkövetkezőben bemutatunk négy gyakori hibát, amelyek komolyan árthatnak ennek a fontos kapcsolatnak. Ezek a problémák gyakran észrevétlenek maradnak, pedig a tudatosság az első lépés a javítás felé. A cél, hogy jobban megértsük a gyermekünk igényeit, és ezáltal harmonikusabb, szeretetteljesebb kapcsolatot alakítsunk ki vele.

A szülői szerep nem egyszerű feladat, de a gyermekünkkel való kapcsolatunk minősége megéri a befektetett energiát és figyelmet.

A kritika pusztító hatása: A negatív visszajelzések torzítják a gyermek önképét

A szülő-gyermek kapcsolat egyik legnagyobb ellensége a folyamatos, építő jelleg nélküli kritika. Nem a konstruktív visszajelzés hiánya a probléma, hanem a negatív, személyeskedő, és legfőképpen állandó kritizálás, ami lassan, de biztosan aláássa a gyermek önbizalmát és önértékelését. Ez a fajta kritika nem segít a fejlődésben, hanem éppen ellenkezőleg, gátolja azt. A gyermek úgy érzi, sosem elég jó, bármit is tesz, mindig lesz valami, ami nem tökéletes, amiért hibáztatják.

A kritika pusztító hatása abban rejlik, hogy torzítja a gyermek önképét. Amikor a szülő folyamatosan negatív megjegyzéseket tesz a gyermek viselkedésére, képességeire vagy személyiségére, a gyermek elkezdi elhinni, hogy ezek a megjegyzések igazak. Például, ha egy szülő gyakran mondja a gyermekének, hogy „Lusta vagy!”, a gyermek elkezdheti magát lustának tartani, még akkor is, ha ez nem feltétlenül igaz. Ez az önkép aztán befolyásolja a gyermek viselkedését, motivációját és kapcsolatait.

A probléma mélyebbre hat, mint pusztán a pillanatnyi rossz érzés. A folyamatos kritika szorongást, depressziót és önértékelési problémákat okozhat a gyermekben. A gyermek állandóan attól fél, hogy hibázik, hogy csalódást okoz a szüleinek. Ez a félelem pedig megbéníthatja a gyermeket, megakadályozhatja abban, hogy új dolgokat próbáljon ki, hogy kockázatot vállaljon, hogy kibontakoztassa a tehetségét.

A kritika nem ösztönöz, hanem lebénít.

Fontos különbséget tenni a konstruktív visszajelzés és a pusztító kritika között. A konstruktív visszajelzés konkrét, specifikus, és a viselkedésre irányul, nem a személyiségre. Például, ahelyett, hogy azt mondjuk a gyermeknek, hogy „Rossz vagy matekból!”, mondhatjuk azt, hogy „Nehézségeid vannak a törtekkel, de ha gyakorolsz, biztosan jobban fog menni.” A konstruktív visszajelzés célja, hogy segítse a gyermeket a fejlődésben, nem pedig az, hogy elbizonytalanítsa őt.

A kritika gyakran álcázva jelenik meg „aggodalomként” vagy „jószándékként”. A szülő azt mondja, hogy „csak jót akar”, de a valóságban a kritika mögött gyakran a saját frusztrációja, elvárásai vagy félelmei állnak. Ez különösen veszélyes, mert a gyermek nehezebben ismeri fel a kritika valós természetét, és könnyebben elhiszi, hogy a szülő tényleg jót akar neki.

A kritika rombolja a szülő-gyermek kapcsolatot. A gyermek, aki folyamatosan kritizálva van, eltávolodik a szülőtől. Nem érzi magát biztonságban, nem érzi, hogy elfogadják és szeretik őt feltétel nélkül. Ez a távolság pedig nehezebbé teszi a kommunikációt, a bizalom kiépítését és a konfliktusok megoldását.

A kritika helyett a szülőnek a dicséretre és az elismerésre kellene fókuszálnia. A dicséret nem csak a nagy eredményekért jár, hanem a kis erőfeszítésekért is. Fontos, hogy a dicséret őszinte és konkrét legyen. Például, ahelyett, hogy azt mondjuk, hogy „Ügyes vagy!”, mondhatjuk azt, hogy „Nagyon tetszik, ahogy megoldottad ezt a feladatot, látszik, hogy sokat gondolkodtál rajta.” Az elismerés és a dicséret növeli a gyermek önbizalmát, motivációját és a szülő-gyermek kapcsolatot.

A túlzott kritika gyakran összefügg a szülő saját perfekcionizmusával. Ha a szülő saját magával szemben is irreálisan magas elvárásokat támaszt, akkor valószínűbb, hogy a gyermekét is kritizálni fogja. Ebben az esetben a szülőnek először saját magán kell dolgoznia, el kell fogadnia a saját tökéletlenségeit, és meg kell tanulnia szeretettel és elfogadással fordulni saját maga felé.

A kritika nem motiválja a gyermeket, éppen ellenkezőleg, demotiválja. A gyermek úgy érzi, hogy nincs értelme próbálkoznia, mert úgyis hibázni fog. Ehelyett a szülőnek a bátorításra és a támogatásra kellene fókuszálnia. A szülőnek el kell hinnie a gyermekben, hogy képes a fejlődésre, és segítenie kell őt abban, hogy megtalálja a saját erősségeit és tehetségét.

A kritika generációról generációra öröklődhet. Ha a szülő maga is kritizáló környezetben nőtt fel, akkor valószínűbb, hogy ő is kritizálni fogja a saját gyermekét. Ez egy ördögi kör, amelyet meg kell szakítani. A szülőnek tudatosan kell figyelnie a saját viselkedésére, és meg kell tanulnia másképp kommunikálni a gyermekével.

A kritika helyett a szülőnek a megértésre és az empátiára kellene törekednie. Meg kell próbálnia megérteni a gyermek szemszögéből a helyzetet, és együttérzéssel kell fordulnia felé. Ha a gyermek érzi, hogy a szülő megérti őt, akkor sokkal nyitottabb lesz a kommunikációra és a fejlődésre.

A kritika gyakran elkerülhetetlen. Senki sem tökéletes szülő, és mindannyian hibázunk. A fontos az, hogy felismerjük, ha kritizálunk, és kérjünk bocsánatot a gyermekünktől. A bocsánatkérés megmutatja a gyermeknek, hogy szeretjük és tiszteljük őt, és hogy fontos számunkra az ő érzései.

A szülőnek emlékeznie kell arra, hogy a gyermek egyedi és értékes. Nem szabad összehasonlítani más gyerekekkel, és nem szabad elvárni tőle, hogy tökéletes legyen. A szülőnek el kell fogadnia a gyermeket olyannak, amilyen, és feltétel nélkül szeretnie őt.

  • A kritika aláássa a gyermek önbizalmát.
  • A kritika torzítja a gyermek önképét.
  • A kritika rombolja a szülő-gyermek kapcsolatot.

A szülőnek a pozitív megerősítésre kell fókuszálnia. A pozitív megerősítés segít a gyermeknek abban, hogy higgyen magában, és hogy merjen új dolgokat kipróbálni. A pozitív megerősítés lehet egy kedves szó, egy ölelés, egy mosoly, vagy egy apró ajándék.

A kritika helyett a szülőnek a tanításra és a vezetésre kell fókuszálnia. A szülőnek meg kell tanítania a gyermekét arra, hogyan kezelje a nehézségeket, hogyan oldja meg a problémákat, és hogyan érje el a céljait. A szülőnek példát kell mutatnia a gyermekének, és segítenie kell őt abban, hogy fejlődjön és növekedjen.

A folyamatos kritika egy lassan ható méreg, amely tönkreteheti a szülő-gyermek kapcsolatot.

Ahelyett, hogy a gyermeket kritizálnánk, próbáljunk meg empatikusak, megértőek és támogatóak lenni. Emlékezzünk arra, hogy a célunk az, hogy segítsük a gyermeket abban, hogy egy boldog, egészséges és magabiztos felnőtté váljon.

Az érzelmi elérhetetlenség: Amikor a szülő falat emel

Az érzelmi elérhetetlenség egy olyan probléma, amely mélyen ronthatja a szülő-gyermek kapcsolatot. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a szülő fizikailag nincs jelen, hanem azt, hogy nem tud valódi, érzelmi kapcsolatot kialakítani a gyermekével. Ez a fajta elérhetetlenség sokféle formában megnyilvánulhat, és mindegyik súlyos következményekkel járhat a gyermek fejlődésére.

Az egyik leggyakoribb formája az, amikor a szülő képtelen kifejezni az érzelmeit. Ez azt jelenti, hogy nehezen mutatja ki a szeretetét, a megbecsülését, vagy éppen a szomorúságát. A gyermek számára ez zavaró lehet, hiszen nem érti, hogy a szülő mit érez iránta. Ha a szülő sosem mondja, hogy szereti a gyermekét, vagy nem mutatja ki más módon a szeretetét, a gyermek bizonytalanná válhat, és úgy érezheti, hogy nem elég jó.

Egy másik gyakori megnyilvánulása az, amikor a szülő nem reagál a gyermek érzelmi szükségleteire. Ez azt jelenti, hogy nem veszi észre, ha a gyermek szomorú, dühös, vagy fél, és nem próbálja megvigasztalni, vagy megnyugtatni. A gyermek számára ez azt az üzenetet közvetíti, hogy az ő érzelmei nem fontosak, és hogy egyedül kell megbirkóznia a problémáival. Ez hosszú távon önbizalomhiányhoz, szorongáshoz, és depresszióhoz vezethet.

A harmadik forma az, amikor a szülő kritikus, vagy elutasító a gyermekkel szemben. Ez azt jelenti, hogy gyakran kritizálja a gyermeket, lekicsinyli a teljesítményét, vagy elutasítja a véleményét. A gyermek számára ez nagyon fájdalmas lehet, hiszen azt érzi, hogy a szülő nem szereti őt olyannak, amilyen. Ez súlyos önértékelési problémákhoz vezethet, és megnehezítheti a gyermek számára a másokkal való kapcsolatteremtést.

Végül, az érzelmi elérhetetlenség megnyilvánulhat abban is, hogy a szülő túlságosan elfoglalt a saját problémáival. Ez azt jelenti, hogy a szülőnek annyi gondja van, hogy nem jut ideje a gyermekére, vagy nem tud odafigyelni rá. A gyermek számára ez azt az üzenetet közvetíti, hogy nem fontos a szülő számára, és hogy egyedül kell megbirkóznia az élet nehézségeivel. Ez a fajta elhanyagolás súlyos érzelmi károkat okozhat.

Az érzelmi elérhetetlenség nem mindig szándékos. Sokszor a szülő maga is érzelmileg sérült, vagy nehéz gyermekkora volt, és nem tanulta meg, hogyan kell egészséges érzelmi kapcsolatokat kialakítani.

Fontos megérteni, hogy az érzelmi elérhetetlenség nem egy egyszeri esemény, hanem egy hosszan tartó minta. Nem arról van szó, hogy a szülő néha rossz napot fog ki, vagy néha nem tud odafigyelni a gyermekére, hanem arról, hogy a szülő rendszeresen képtelen kielégíteni a gyermek érzelmi szükségleteit. Ez a folyamatos hiány vezet a súlyos következményekhez.

A gyermekeknek biztonságos, stabil és szeretetteljes környezetre van szükségük ahhoz, hogy egészségesen fejlődhessenek. Ha a szülő érzelmileg elérhetetlen, a gyermek nem kapja meg ezt a biztonságot, és ez negatívan befolyásolja a fejlődését. A gyermeknek szüksége van arra, hogy a szülő meghallgassa, megértse, és támogassa őt. Szüksége van arra, hogy tudja, hogy a szülő szereti őt, és hogy számíthat rá.

Az érzelmi elérhetetlenség nem feltétlenül jelenti azt, hogy a szülő rossz ember. Sokszor a szülő maga is szenved, és nem tudja, hogyan kellene másképp csinálnia. Fontos, hogy a szülő felismerje a problémát, és segítséget kérjen. A terápia segíthet a szülőnek feldolgozni a saját érzelmi sérüléseit, és megtanulni, hogyan kell egészséges érzelmi kapcsolatokat kialakítani. A terápia a gyermek számára is hasznos lehet, hiszen segíthet neki feldolgozni a szülő érzelmi elérhetetlenségének következményeit.

A szülő-gyermek kapcsolat javítása időt és erőfeszítést igényel. Nem lehet egyik napról a másikra megváltoztatni a viselkedést. Azonban, ha a szülő elkötelezett a változás iránt, és hajlandó segítséget kérni, akkor van remény a kapcsolat javítására. A legfontosabb, hogy a szülő őszintén próbáljon meg odafigyelni a gyermekére, és megpróbálja megérteni az ő érzelmi szükségleteit. Ez az odafigyelés és megértés alapozhatja meg az egészséges, szeretetteljes szülő-gyermek kapcsolatot.

A túlzott kontroll és a bizalom hiánya: A szabadság elvesztése a fejlődés gátja

A szülő-gyermek kapcsolat egyik legnagyobb ellensége a túlzott kontroll. Ez nem csupán a gyermek szabadságának korlátozását jelenti, hanem a bizalom hiányát is tükrözi, ami mélyen aláássa a kapcsolat alapjait. Amikor egy szülő minden apró részletbe beleavatkozik a gyermek életében, megfosztja őt a fejlődéshez elengedhetetlen önállóságtól és a saját döntések meghozatalának lehetőségétől.

A túlzott kontroll megnyilvánulhat a barátok megválasztásának erőltetésében, a szabadidős tevékenységek szigorú szabályozásában, vagy akár a tanulmányi eredményekkel kapcsolatos irreális elvárásokban. Mindez azt üzeni a gyermeknek, hogy a szülő nem bízik az ő ítélőképességében, és képtelennek tartja őt arra, hogy helyes döntéseket hozzon. Ez a bizalomhiány hosszú távon önértékelési problémákhoz, szorongáshoz és depresszióhoz vezethet.

A bizalomhiány egy másik, szorosan kapcsolódó probléma. Ha a szülő nem hisz a gyermekének, az a gyermek úgy érezheti, hogy nem szeretik őt feltétel nélkül. Ez a feltételes szeretet, ahol a szeretetet teljesítményhez vagy engedelmességhez kötik, súlyosan károsíthatja a gyermek önbecsülését és a szülővel való kapcsolatát. A gyermek úgy érezheti, hogy állandóan bizonyítania kell, hogy méltó a szeretetre, ami hatalmas stresszt okozhat.

Íme néhány konkrét példa arra, hogyan nyilvánulhat meg a túlzott kontroll és a bizalomhiány:

  • Állandó ellenőrzés: A gyermek telefonjának, üzeneteinek folyamatos ellenőrzése, a közösségi média aktivitásának monitorozása. Ez a viselkedés azt üzeni, hogy a szülő nem bízik a gyermekben, és feltételezi, hogy valami rosszat csinál.
  • Mikromenedzsment: A házi feladatok, a szabadidős tevékenységek, sőt, még a baráti kapcsolatok aprólékos irányítása. Ez megakadályozza a gyermeket abban, hogy megtanuljon önállóan tervezni és döntéseket hozni.
  • Negatív kritika: Az állandó kritizálás, a hibák kiemelése ahelyett, hogy a sikereket ünnepelnék. Ez a viselkedés rombolja a gyermek önbizalmát és motivációját.
  • Érzelmi zsarolás: A gyermek bűntudatának keltése, érzelmi manipuláció a szülő akaratának érvényesítése érdekében. Ez a viselkedés aláássa a gyermek érzelmi biztonságát és a szülővel való bizalmas kapcsolatát.

A túlzott kontroll és a bizalomhiány nem csupán a gyermek jelenlegi életére van negatív hatással, hanem a jövőjére is. A gyermek, aki nem tanulja meg önállóan döntéseket hozni és felelősséget vállalni a tetteiért, felnőttként nehezen boldogul az életben. Könnyen válhat másoktól függővé, döntésképtelenné, és képtelenné arra, hogy egészséges kapcsolatokat alakítson ki.

A szülői feladat nem a gyermek életének irányítása, hanem a támogatása abban, hogy megtalálja a saját útját.

Ezzel szemben a bizalom és a szabadság megadása a gyermek számára lehetővé teszi, hogy fejlődjön, tanuljon a hibáiból, és megtalálja a saját erősségeit. A támogató szülő bátorítja a gyermeket arra, hogy próbáljon ki új dolgokat, vállaljon kockázatot, és tanuljon a tapasztalataiból. Ez a fajta szülő-gyermek kapcsolat építő jellegű, és hozzájárul a gyermek egészséges fejlődéséhez.

A megoldás tehát a bizalom és a szabadság egyensúlyának megtalálásában rejlik. A szülőnek meg kell tanulnia bízni a gyermekében, és hagynia kell, hogy a gyermek önállóan döntsön és cselekedjen, természetesen a megfelelő keretek között. Ez nem azt jelenti, hogy a szülőnek teljesen el kell engednie a gyermeket, hanem azt, hogy a szülőnek a háttérben kell maradnia, és támogatást kell nyújtania, amikor a gyermeknek szüksége van rá. A szülőnek mentorként, támogatóként kell jelen lennie a gyermek életében, nem pedig diktátorként.

A túlzott kontroll és a bizalomhiány helyett a szülőnek arra kell törekednie, hogy őszinte és nyílt kommunikációt alakítson ki a gyermekével. A szülőnek meg kell hallgatnia a gyermeke véleményét, és tiszteletben kell tartania az ő döntéseit, még akkor is, ha nem ért egyet velük. A szülőnek meg kell próbálnia megérteni a gyermek nézőpontját, és segítenie kell neki abban, hogy a helyes döntéseket hozza meg.

A fejlődés szempontjából elengedhetetlen a hiba lehetőségének biztosítása. A gyermek a hibáiból tanul a legtöbbet. Ha a szülő állandóan megpróbálja megvédeni a gyermeket a hibáktól, megfosztja őt a tanulás lehetőségétől. A szülőnek hagynia kell, hogy a gyermek hibázzon, és segítenie kell neki abban, hogy feldolgozza a hibáit, és tanuljon belőlük. Ez a folyamat segíti a gyermeket abban, hogy erősebb, önállóbb és rugalmasabb legyen.

A szülő-gyermek kapcsolat egy élethosszig tartó utazás, amely tele van kihívásokkal és örömökkel. A túlzott kontroll és a bizalomhiány elkerülése kulcsfontosságú ahhoz, hogy ez az utazás harmonikus és boldog legyen mindkét fél számára. A bizalom, a szabadság és a nyílt kommunikáció a legfontosabb elemek, amelyek segítenek a szülőnek abban, hogy támogassa a gyermeke fejlődését, és erős, szeretetteljes kapcsolatot alakítson ki vele.

A következetlenség és az ígéretek megszegése: A bizalom eróziója

A szülő-gyermek kapcsolat alapja a bizalom. Ha ez a bizalom sérül, a kapcsolat meggyengülhet, sőt, akár tartósan károsodhat is. Az egyik leggyakoribb bizalomromboló tényező a következetlenség és az ígéretek megszegése.

A következetlenség azt jelenti, hogy a szülő nem tartja magát a saját maga által felállított szabályokhoz, vagy különböző helyzetekben eltérően reagál ugyanarra a viselkedésre. Ez a gyermekben zavart és bizonytalanságot szül.

Például:

  • Egyik nap a szülő megengedi, hogy a gyermek későig fennmaradjon tévét nézni, másnap viszont megbünteti, ha csak egy kicsit is túllépi a lefekvési időt.
  • Ugyanazért a rosszaságért egyik alkalommal leszidja a gyermeket, a másik alkalommal pedig elnézi neki.
  • A szülő kijelenti, hogy soha nem fogja megütni a gyermeket, de stresszes helyzetben mégis megteszi.

Az ilyen típusú következetlenség aláássa a gyermek biztonságérzetét. Nem tudja, mire számíthat, nem érzi stabilnak a környezetét, és megkérdőjelezi a szülői tekintélyt. A gyermekben kialakulhat egy „minden lehetséges” érzése, ami fegyelmi problémákhoz vezethet.

Az ígéretek megszegése legalább ennyire káros. Amikor a szülő megígér valamit a gyermekének, majd nem tartja be, a gyermek úgy érzi, hogy nem veszik komolyan, nem becsülik, és nem szeretik eléggé. Az ígéret megszegése sérülést okoz a gyermekben, mert a szülő szava nem bizonyul megbízhatónak.

Például:

  • A szülő megígéri, hogy elviszi a gyermeket a vidámparkba, de aznap valami más dolga akad, és lemondja a programot.
  • A szülő megígéri, hogy segít a gyermeknek a házi feladatban, de aztán mégsem ér rá.
  • A szülő megígéri, hogy ott lesz a gyermek iskolai előadásán, de végül nem tud elmenni.

A meg nem tartott ígéretek különösen fájdalmasak a gyermekek számára, mert ők feltétel nélkül bíznak a szüleikben. Ha a szülő rendszeresen megszeg ígéreteket, a gyermek megtanulja, hogy nem érdemes bízni benne. Ez a bizalomvesztés kihat a gyermek önértékelésére és a szülőhöz fűződő kapcsolatára is.

Sokszor a szülők nem is tudatosan szegik meg az ígéreteiket. Elfelejtik, túlterheltek, vagy egyszerűen nem gondolják át, hogy egy ígéretnek mekkora jelentősége van a gyermekük számára. Azonban a gyermek szemszögéből nézve az ígéret megszegése mindig fájdalmas, függetlenül a szülő szándékától.

A következetlenség és az ígéretek megszegése lassan, de biztosan erodálja a szülő-gyermek kapcsolatot. A bizalomvesztés következtében a gyermek eltávolodhat a szülőtől, és nehezebben nyílik meg előtte.

Mit tehetünk, hogy elkerüljük a következetlenséget és az ígéretek megszegését?

  1. Legyünk tudatosak a saját viselkedésünkre. Figyeljük meg, hogy mennyire vagyunk következetesek a szabályok betartásában és a reakcióinkban.
  2. Gondoljuk át, mielőtt ígéretet teszünk. Ne ígérjünk olyat, amit nem tudunk vagy nem akarunk betartani.
  3. Ha mégis meg kell szegnünk egy ígéretet, magyarázzuk el a gyermeknek, miért történt. Kérjünk bocsánatot, és próbáljuk meg kárpótolni őt.
  4. Legyünk következetesek a szeretet kimutatásában. A gyermeknek éreznie kell, hogy szeretjük őt, még akkor is, ha hibázik.

A következetesség nem azt jelenti, hogy soha nem változtatunk a véleményünkön, vagy hogy mindig ugyanúgy reagálunk. A következetesség azt jelenti, hogy átgondoltan és kiszámíthatóan viselkedünk, és megpróbáljuk betartani a saját magunk által felállított szabályokat. A megbízhatóság pedig azt jelenti, hogy a szavunk súlyt képvisel, és a gyermekünk számíthat ránk.

A szülő-gyermek kapcsolat ápolása folyamatos odafigyelést és erőfeszítést igényel. A következetesség és a megbízhatóság kulcsfontosságú elemei ennek a kapcsolatnak. Ha ezekre odafigyelünk, erős és szeretetteljes köteléket építhetünk ki a gyermekünkkel.

Ne feledjük, a bizalom építése időigényes folyamat, de a lerombolása pillanatok alatt megtörténhet. Ezért különösen fontos, hogy óvjuk és védjük a gyermekünk iránti bizalmunkat.


Bár minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a bemutatott témákat precízen dolgozzuk fel, tévedések lehetségesek. Az itt közzétett információk használata minden esetben a látogató saját felelősségére történik. Felelősségünket kizárjuk minden olyan kárért, amely az információk alkalmazásából vagy ajánlásaink követéséből származhat.

Megosztás
Hozzászólás