A szuggesztió csak az elménkre hat

Gondoltál már arra, hogy mennyire befolyásolhatóak a döntéseid? A szuggesztió sokkal többről szól, mint azt gondolnánk. Nem csupán a hiszékeny emberekre hat! Cikkünkben feltárjuk, hogyan képes az elménk a tudattalan javaslatokat elfogadni, és miként formálják ezek a gondolatainkat, érzéseinket és viselkedésünket. Készülj, mert a valóság talán nem is az, aminek látszik!

By Lélekgyógyász 21 Min Read

A szuggesztió gyakran csupán egy mentális folyamatként jelenik meg előttünk, egyfajta gondolati befolyásolásként, ami a tudatunkban zajlik. Azonban ez a nézet erősen leegyszerűsíti a valóságot. A szuggesztió hatása ugyanis messze túlmutat az elme korlátain.

Gondoljunk csak a placebo hatásra. Egy hatóanyag nélküli tabletta is képes gyógyulást előidézni, pusztán azért, mert a beteg hisz benne. Ez a hit aktiválja a szervezet öngyógyító mechanizmusait, valós fiziológiai változásokat generálva. A szuggesztió tehát nem csak a gondolatainkat formálja, hanem a testünk működését is befolyásolja.

A hipnózis egy másik ékes példa. Hipnotikus állapotban a szuggesztiók segítségével érzékelési, kognitív és viselkedésbeli változásokat érhetünk el. Lehetünk képesek elviselni fájdalmat, emlékezhetünk elfeledett eseményekre, vagy éppen megváltoztathatjuk a szokásainkat. Ezek a változások nem csupán „elméleti” síkon léteznek, hanem valóságos, mérhető hatásokat gyakorolnak a szervezetünkre.

A szuggesztió nem csupán az elme játéka, hanem egy erőteljes eszköz, amely képes befolyásolni a testünk fiziológiai folyamatait és a viselkedésünket.

A sportpszichológiában a szuggesztiót gyakran használják a teljesítmény fokozására. A sportolók pozitív önbeszélgetéssel, vizualizációval és más technikákkal növelhetik az önbizalmukat, csökkenthetik a szorongásukat, és javíthatják a koncentrációjukat. Ezek a mentális technikák valós eredményekhez vezetnek a pályán, hiszen a sportoló jobban teljesít, ha hisz a saját képességeiben.

A szuggesztió hatása a társadalmi interakcióinkban is megfigyelhető. A reklámok, a politikai kampányok és a közösségi média mind szuggesztív eszközöket használnak, hogy befolyásolják a véleményünket, a viselkedésünket és a döntéseinket. Ezek a befolyások gyakran tudattalanul hatnak ránk, formálva a valóságról alkotott képünket.

A szuggesztió fogalmának tisztázása: Definíciók és értelmezések

A szuggesztió gyakran félreértett fogalom. Sokan úgy gondolják, hogy valamilyen külső erő kényszeríti ránk a gondolatokat, pedig valójában a saját elménk fogadja be és dolgozza fel az információkat. A szuggesztió nem egy varázslat, hanem egy pszichológiai folyamat, amely során egy gondolat, elképzelés vagy érzés befolyásolja a viselkedésünket, érzéseinket és gondolkodásunkat.

A definíciók sokfélék lehetnek, de a lényeg közös: a szuggesztió egy olyan kommunikációs forma, amelynek célja, hogy a befogadó személy gondolkodásában, érzéseiben vagy viselkedésében változást idézzen elő. Ez a változás azonban nem kényszer útján, hanem a befogadó személy önkéntes elfogadásával történik. Például, egy reklám sugallhatja, hogy egy bizonyos termék boldoggá tesz, de a döntés, hogy megvesszük-e, továbbra is a miénk.

A szuggesztió hatékonysága nagymértékben függ a befogadó személy nyitottságától és a szuggesztor hitelességétől. Minél inkább bízunk valakiben, annál valószínűbb, hogy elfogadjuk a szuggesztióit. Ezért fontos, hogy kritikusan szemléljük a körülöttünk lévő információkat és ne hagyjuk, hogy mások irányítsák a gondolatainkat.

A szuggesztió nem képes rákényszeríteni az elménkre olyan gondolatokat, amelyekkel alapvetően nem értünk egyet.

A szuggesztió különböző formákban jelenhet meg:

  • Direkt szuggesztió: Egyértelmű, konkrét utasításokat tartalmaz.
  • Indirekt szuggesztió: Burkolt, áttételes módon próbál hatást gyakorolni.
  • Önszuggesztió: Saját magunknak adunk utasításokat, például pozitív megerősítéseket.

Érthető, hogy a szuggesztióval kapcsolatosan sok tévhit él a köztudatban. Azonban fontos tisztázni, hogy a szuggesztió nem agymosás. Nem képes átprogramozni az elménket anélkül, hogy mi abba beleegyeznénk. A szuggesztió csupán egy eszköz, amely befolyásolhatja a gondolkodásunkat, de a végső döntés mindig a miénk.

A szuggesztibilitás pszichológiai alapjai: Egyéni különbségek és befolyásoló tényezők

A szuggesztió fogalma szorosan összefügg azzal, ahogyan az elménk a külső információkat feldolgozza és értelmezi. Bár a fizikai érzékszerveink közvetítik a valóságot, az agyunk szűri és alakítja ezt a valóságot, így a szuggesztió közvetlenül befolyásolhatja a észlelésünket, gondolatainkat és viselkedésünket.

A szuggesztibilitás mértéke egyénenként változó. Vannak, akik fogékonyabbak a külső befolyásolásra, míg mások kevésbé. Ezt számos tényező befolyásolja, például a személyiségjegyek, a korábbi tapasztalatok, a pillanatnyi érzelmi állapot és a szociális kontextus. Például, egy stresszes vagy fáradt állapotban lévő személy könnyebben befolyásolható lehet, mint egy kipihent és nyugodt személy.

A szuggesztió hatásmechanizmusa komplex. Nem csupán arról van szó, hogy valaki „elhisz” valamit, hanem arról is, hogy az agyunk hogyan reagál az adott információra. A szuggesztió aktiválhat bizonyos agyterületeket, amelyek a memóriával, az érzelmekkel és a motivációval kapcsolatosak. Ez a folyamat vezethet viselkedésbeli változásokhoz, akár tudatosan, akár tudattalanul.

A szuggesztió ereje abban rejlik, hogy képes megkerülni a kritikus gondolkodást és közvetlenül az érzelmekre és a tudattalanra hatni.

A szuggesztió alkalmazási területei széleskörűek. Használják a pszichoterápiában, például hipnózis során a páciensek problémáinak kezelésére. A marketingben a fogyasztók vásárlási döntéseinek befolyásolására. Az oktatásban a tanulók motiválására és a tanulási hatékonyság növelésére. Sőt, a sportpszichológiában is alkalmazzák a sportolók teljesítményének javítására.

A szuggesztibilitás nem feltétlenül negatív jelenség. Lehet pozitív is, ha a szuggesztió segítségével javítjuk az önbizalmunkat, csökkentjük a stresszt vagy elérjük a céljainkat. Ugyanakkor fontos tisztában lenni a szuggesztió erejével, és kritikusan viszonyulni a külső befolyásolási kísérletekhez.

A szuggesztió és az érzékelés kapcsolata: Illúziók, torzítások és a placebo-hatás

A placebo-hatás erősen befolyásolja az érzékelést és illúziókat.
A placebo-hatás bizonyítja, hogy a hit és a szuggesztió képes a fizikai állapotunkat is befolyásolni.

A szuggesztió ereje nem csupán a gondolatainkat befolyásolja, hanem közvetlenül hathat az érzékelésünkre is. Gondoljunk csak az illúziókra. Egy jól megtervezett optikai csalódás megtévesztheti a látásunkat, pedig a valóság változatlan marad. Ez azt mutatja, hogy az agyunk hajlamos a várakozásaink és a korábbi tapasztalataink alapján értelmezni a beérkező információkat.

A torzítások is hasonló elven működnek. Amikor valamilyen előzetes elképzelésünk van egy helyzetről vagy személyről, az befolyásolhatja, hogyan látjuk a dolgokat. Például, ha azt halljuk valakiről, hogy nagyon intelligens, hajlamosak lehetünk túlbecsülni a képességeit, és figyelmen kívül hagyni azokat a jeleket, amelyek ellentmondanak ennek a képnek.

A placebo-hatás talán a legékesebb bizonyítéka annak, hogy a szuggesztió ereje túlmutat a pusztán mentális síkon. Amikor egy beteg placebót kap – azaz hatóanyag nélküli készítményt –, és mégis javulást tapasztal, az azt mutatja, hogy a gyógyulásba vetett hite és a pozitív várakozásai valódi fiziológiai változásokat idézhetnek elő a szervezetében.

A szuggesztió nem csupán egy gondolat, hanem egy erő, amely képes átformálni az érzékelésünket és befolyásolni a testi folyamatainkat.

A placebo-hatás hátterében komplex neurobiológiai mechanizmusok állnak. A kutatások kimutatták, hogy a placebo aktiválhatja az agy fájdalomcsillapító rendszereit, endorfinokat szabadíthat fel, és csökkentheti a stresszválaszt. Mindezek a változások hozzájárulhatnak a tünetek enyhüléséhez.

Érdekes kérdés, hogy a placebo-hatás mennyire függ a beteg tudatosságától. Vannak bizonyítékok arra, hogy a nyílt placebo-kezelés is hatékony lehet, azaz amikor a beteg tudja, hogy placebót kap. Ez arra utal, hogy a szuggesztió ereje akkor is érvényesülhet, ha nem hiszünk feltétlenül a gyógyító hatásban.

Az orvosi gyakorlatban a placebo-hatást nem szabad figyelmen kívül hagyni. Bár etikátlan lenne a betegeket megtéveszteni, a kezelés során a pozitív elvárások kialakítása, a bizalom építése és a remény fenntartása mind hozzájárulhat a gyógyulási folyamathoz. A terápiás kapcsolat önmagában is erős szuggesztív hatással bírhat.

A szuggesztió és a memória: Hamis emlékek és a tanúvallomások megbízhatósága

A szuggesztió ereje mélyen befolyásolja emlékezetünket, különösen a hamis emlékek kialakulásában és a tanúvallomások megbízhatóságában. A memória nem egy tökéletes felvevő, hanem egy rekonstruktív folyamat, mely során az információk tárolása és előhívása során is módosulhatnak. A szuggesztív kérdések, félrevezető információk vagy a másoktól hallott történetek mind-mind torzíthatják az eredeti emléket, akár teljesen új, hamis emlékeket is létrehozva.

A tanúvallomások esetében a szuggesztió különösen veszélyes. A rendőrségi kihallgatások során használt kérdezési technikák – például a vezető kérdések – akaratlanul is befolyásolhatják a tanú emlékezetét. Egy egyszerű kérdés, mint például „Látta a piros autót?” – még akkor is, ha az autó valójában kék volt – beépülhet a tanú emlékezetébe, és később már piros autóként fog emlékezni rá.

A hamis emlékek kialakulásának hátterében több tényező is állhat:

  • Forrásfelismerési hiba: Amikor egy emléket tévesen a saját tapasztalatunkként élünk meg, holott az valójában máshonnan származik (pl. egy filmből, egy beszélgetésből).
  • A memória konstruktív jellege: Az emlékek nem pontos másolatok, hanem inkább rekonstrukciók, melyek során az információk kiegészülnek, módosulnak, vagy akár teljesen átalakulnak.
  • A szociális nyomás: A csoportos vélemény befolyásolhatja az egyén emlékezetét, különösen akkor, ha az egyén bizonytalan a saját emlékeivel kapcsolatban.

A szuggesztió által generált hamis emlékek nem csak az egyén szubjektív élményét befolyásolják, hanem komoly jogi következményekkel is járhatnak, különösen a büntetőeljárásokban.

A Elizabeth Loftus által végzett kutatások kiemelten fontosak ezen a területen. Loftus bebizonyította, hogy az emberek könnyen ültethetők be hamis emlékekbe, akár olyan traumatikus eseményekkel kapcsolatban is, mint például gyerekkori elveszettség egy bevásárlóközpontban. Ezek a kutatások rávilágítanak arra, hogy a tanúvallomások megbízhatósága korántsem olyan biztos, mint azt sokan gondolják.

A szakemberek különböző módszereket alkalmaznak a szuggesztió hatásának minimalizálására a tanúvallomások során. Ilyen például a kognitív interjú, mely során a tanút arra ösztönzik, hogy minél részletesebben idézze fel az eseményeket, anélkül, hogy vezető kérdéseket tennének fel.

A szuggesztió és a viselkedés: Engedelmesség, konformitás és a csoportnyomás

A szuggesztió ereje nem korlátozódik csupán a gondolatainkra; mélyen befolyásolja a viselkedésünket is. Az engedelmesség, a konformitás és a csoportnyomás mind-mind olyan jelenségek, amelyek a szuggesztió hatására alakulnak ki és befolyásolják döntéseinket, cselekedeteinket.

Az engedelmesség esetében a szuggesztió egy tekintélyszemély utasításain keresztül érvényesül. A híres Milgram-kísérlet jól illusztrálja, hogy az emberek hajlamosak engedelmeskedni akkor is, ha az utasítások ellentmondanak a saját erkölcsi elveiknek. A kísérletben a résztvevők szuggesztió hatására, a kísérletvezető utasításait követve, áramütéseket adtak egy másik személynek, még akkor is, amikor az fájdalmat jelzett.

A konformitás a társadalmi normákhoz való igazodást jelenti. Asch kísérlete bebizonyította, hogy az emberek hajlamosak a csoport véleményéhez igazodni, még akkor is, ha az nyilvánvalóan helytelen. A szuggesztió ebben az esetben a csoportnyomás formájában jelenik meg, és arra késztet, hogy a többséghez igazodjunk, elkerülve a kiközösítést vagy a negatív megítélést.

A szuggesztió nem csupán egy gondolat, hanem egy katalizátor, amely a viselkedésünk mélyebb rétegeit mozgósítja.

A csoportnyomás hasonló a konformitáshoz, de itt a hangsúly a csoport által gyakorolt közvetlen vagy közvetett befolyáson van. A csoportidentitás erősítése, a csoportkohézió növelése mind-mind olyan technikák, amelyekkel a csoportok szuggesztív módon befolyásolják a tagjaik viselkedését. Gondoljunk csak a reklámokra, amelyek a „mindenki ezt használja” üzenettel próbálnak meggyőzni minket.

A szuggesztió hatása nem korlátozódik a laboratóriumi körülményekre. A mindennapi életben is folyamatosan ki vagyunk téve ilyen hatásoknak, legyen szó a médiáról, a barátainkról vagy a családunkról. Fontos, hogy tisztában legyünk ezekkel a hatásokkal, és képesek legyünk kritikusabban szemlélni a környezetünkből érkező üzeneteket.

A szuggesztió szerepe a hipnózisban: A tudatállapot megváltozása és a befolyásolhatóság

A hipnózis során a szuggesztió kulcsszerepet játszik a tudatállapot megváltoztatásában. Bár a szuggesztió az elmére hat, a hatásai messze túlmutathatnak a puszta gondolatokon. A hipnotikus állapotban az egyén fokozottan fogékony a javaslatokra, ami lehetővé teszi a viselkedés, érzékelés és gondolkodásmód befolyásolását.

A szuggesztiók elfogadása nem feltétlenül jelent vak engedelmességet. Ehelyett a hipnotizált személy saját értékrendszerén és meggyőződésein keresztül szűri meg a javaslatokat. Ha egy szuggesztió ellentétes az egyén alapvető erkölcsi elveivel, valószínűleg elutasításra kerül.

A szuggesztiók hatékonysága számos tényezőtől függ, beleértve a hipnotizőr képzettségét, a hipnotizált személy fogékonyságát és a szuggesztió megfogalmazásának módját. A világos, egyértelmű és pozitív szuggesztiók általában eredményesebbek.

A hipnózisban alkalmazott szuggesztiók lehetnek:

  • Direkt szuggesztiók: Közvetlen utasítások, például „Érezd, hogy a fájdalom csökken.”
  • Indirekt szuggesztiók: Burkoltabb javaslatok, amelyek teret engednek az egyéni értelmezésnek.

A szuggesztió ereje abban rejlik, hogy képes megkerülni a kritikus tudati elmét, és közvetlenül a tudatalattira hatni, ezáltal lehetővé téve a mélyreható változásokat.

Például, a fájdalomcsillapítás során a szuggesztió segíthet a páciensnek abban, hogy módosítsa a fájdalom érzékelését, vagy akár teljesen el is felejtse azt. Azonban fontos hangsúlyozni, hogy a szuggesztió nem varázsszer; a hatékonysága az egyéni tényezőkön is múlik.

A szuggesztióval való visszaélés etikai kérdéseket vet fel. A képzett hipnotizőröknek felelősségteljesen kell alkalmazniuk a szuggesztiót, mindig a páciens érdekeit szem előtt tartva.

A szuggesztió alkalmazása a terápiában: Kognitív viselkedésterápia, NLP és más módszerek

A szuggesztió erősíti a terápiás folyamatot különböző módszerekkel.
A szuggesztió erőteljes eszköz a kognitív viselkedésterápiában, segít a gondolkodás és érzelmek megváltoztatásában.

A szuggesztió a terápiában kulcsfontosságú eszköz, melynek hatása közvetlenül az elmére irányul. A kognitív viselkedésterápia (KVT) például a szuggesztiót használja a negatív gondolatok átformálására. A terapeuta szuggesztív kérdésekkel és kijelentésekkel segíti a pácienst abban, hogy felismerje és megváltoztassa a káros gondolkodási mintáit.

A neuro-lingvisztikai programozás (NLP) egy másik módszer, amely nagymértékben támaszkodik a szuggesztióra. Az NLP célja, hogy feltárja, hogyan „programozzuk” magunkat a gondolatainkkal és viselkedésünkkel, majd szuggesztív technikákkal, például vizualizációval és afformációkkal, új, pozitív programokat hozzunk létre.

A szuggesztió ereje abban rejlik, hogy képes megkerülni a tudatos elmét, és közvetlenül a tudatalattiba hatni.

Az hipnoterápia a szuggesztió egyik leghatásosabb formája. A hipnózis során a páciens egy relaxált, fókuszált állapotba kerül, amelyben fogékonyabbá válik a szuggesztiókra. A terapeuta ezután szuggesztív utasításokkal segíthet a páciensnek leküzdeni a félelmeit, megszabadulni a rossz szokásaitól vagy enyhíteni a fájdalmat.

Más terápiás módszerek is használnak szuggesztiót, bár kevésbé explicit módon. Például a csoportterápiában a csoportdinamika és a többi résztvevő visszajelzései is szuggesztív hatással lehetnek a páciensre. A terapeuta szavai, a testbeszéde és a légköre mind-mind befolyásolhatják a páciens gondolkodását és érzéseit. A placebo hatás is a szuggesztió erejének egy megnyilvánulása, ahol a páciens a kezelés hatására javulást tapasztal, még akkor is, ha a kezelés valójában hatástalan.

A szuggesztió hatékonysága nagyban függ a páciens fogékonyságától, a terapeuta hitelességétől és a terápia kontextusától. A sikeres terápia érdekében fontos, hogy a terapeuta etikus módon használja a szuggesztiót, és mindig a páciens érdekeit tartsa szem előtt.

A szuggesztió etikai vonatkozásai: Manipuláció, befolyásolás és a szabad akarat kérdése

A szuggesztió, mint az elmére gyakorolt közvetlen hatás, komoly etikai kérdéseket vet fel. Hiszen ha a szuggesztió képes befolyásolni a gondolatainkat, érzéseinket és viselkedésünket, akkor felmerül a kérdés: hol húzódik a határ a meggyőzés és a manipuláció között?

A befolyásolás önmagában nem feltétlenül negatív. Gondoljunk a reklámokra, amelyek célja, hogy meggyőzzenek egy termék megvásárlásáról. Vagy a pedagógusok munkájára, akik a tanulók gondolkodásmódját formálják. Azonban a helyzet problematikussá válik, amikor a szuggesztiót rejtett módon, a befolyásolt személy tudta nélkül alkalmazzák.

A manipuláció lényege éppen ez: a szándékos megtévesztés és a rejtett befolyásolás. Célja, hogy a másik személyt a saját érdekünkben cselekedtessük, anélkül, hogy ő ennek tudatában lenne. Ez különösen veszélyes lehet a politikában, a vallásban vagy a párkapcsolatokban, ahol a szuggesztióval visszaélve komoly károkat okozhatnak.

A szuggesztió etikai szempontból akkor válik problémássá, amikor sérti a befolyásolt személy autonómiáját és szabad akaratát.

A szabad akarat kérdése a szuggesztióval összefüggésben különösen bonyolult. Ha a gondolataink és érzéseink külső hatások eredményei, akkor mennyire vagyunk felelősek a tetteinkért? Vajon valóban szabadon döntünk, vagy csak illúzió a szabadságunk?

Éppen ezért elengedhetetlen a kritikus gondolkodás fejlesztése és a szuggesztiós technikák ismerete. Ha tisztában vagyunk azzal, hogyan próbálnak minket befolyásolni, akkor nagyobb eséllyel tudunk ellenállni a manipulációnak és megőrizni a szabad akaratunkat.

A tudatos szuggesztió alkalmazása során figyelembe kell venni a befolyásolt személy jogait és érdekeit. A cél sosem lehet a manipuláció, hanem a segítségnyújtás és a pozitív változás elősegítése.

A szuggesztió a médiában és a reklámban: Tudatos és tudattalan befolyásolási technikák

A szuggesztió a médiában és a reklámban egy rendkívül hatékony eszköz, amely közvetlenül az elménkre hat. Nem csupán racionális meggyőzésről van szó, hanem az érzelmek, asszociációk és tudattalan folyamatok befolyásolásáról is. A reklámok célja nem feltétlenül az, hogy megértsük a termék előnyeit, hanem hogy jó érzésünk legyen vele kapcsolatban, vagy hogy egy bizonyos életstílussal azonosítsuk.

Számos technikát alkalmaznak a szuggesztív befolyásolásra. Az egyik leggyakoribb a pozitív asszociációk létrehozása. Egy terméket összekapcsolnak valamivel, ami vonzó számunkra: szépséggel, sikerrel, boldogsággal, vagy akár a szabadsággal. Például egy autóreklámban gyönyörű tájakon száguldó embereket láthatunk, ezzel azt sugallva, hogy az autó megvásárlása a szabadság és a kaland érzését nyújtja.

A színek és a zene is fontos szerepet játszanak a szuggesztióban. A meleg színek, mint a piros és a narancs, étvágyat kelthetnek, ezért gyakran használják őket az élelmiszeriparban. A zene pedig hangulatot teremt, és befolyásolhatja, hogyan érezzük magunkat egy adott termékkel kapcsolatban. Egy lassú, romantikus zene például a luxus és az elegancia érzetét keltheti.

A nyelvi eszközök szintén kulcsfontosságúak. A reklámszövegek gyakran használnak pozitív jelzőket, túlzásokat és ismétlést. Az ismétlés azért hatékony, mert minél többször hallunk egy üzenetet, annál valószínűbb, hogy elhisszük, vagy legalábbis ismerősnek érezzük. A „Legjobb minőség,” „Kipróbált és bevált,” vagy „Azonnal érezhető különbség” típusú frázisok mind a szuggesztió eszközei.

A szuggesztió ereje abban rejlik, hogy nem közvetlenül a racionális gondolkodásunkra apellál, hanem a tudattalanunkra hat, megkerülve a kritikus gondolkodásunkat.

A személyiségek és a hírességek szerepeltetése is egy bevett módszer. Ha egy híres ember egy terméket használ, az azt sugallja, hogy a termék jó minőségű és érdemes megvásárolni. Ez a hatás különösen erős, ha a híresség személyisége és a termék imázsa harmonizálnak.

A szociális bizonyíték elve is fontos. Ha látjuk, hogy sokan használnak egy terméket, akkor valószínűbb, hogy mi is kipróbáljuk. A reklámok gyakran mutatnak elégedett vásárlókat, vagy hangsúlyozzák, hogy a termék „a legnépszerűbb” a piacon.

A hiány elve is hatékony. Ha azt sugallják, hogy egy termékből kevés van, vagy csak korlátozott ideig érhető el, az sürgető érzést kelt, és arra ösztönöz, hogy azonnal megvásároljuk.

A tudatos és tudattalan befolyásolási technikák együttes alkalmazása teszi a szuggesztiót a médiában és a reklámban olyan erőteljessé. Fontos, hogy tisztában legyünk ezekkel a technikákkal, hogy kritikusabban tudjuk szemlélni a reklámokat, és ne hagyjuk, hogy a tudattalanunk befolyásolja a döntéseinket.


Bár minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a bemutatott témákat precízen dolgozzuk fel, tévedések lehetségesek. Az itt közzétett információk használata minden esetben a látogató saját felelősségére történik. Felelősségünket kizárjuk minden olyan kárért, amely az információk alkalmazásából vagy ajánlásaink követéséből származhat.

Megosztás
Hozzászólás