A hamis én: Donald Winnicott elmélete

Winnicott szerint a "hamis én" egy védekező mechanizmus. Akkor alakul ki, ha a gyereket nem fogadják el olyannak, amilyen, így alkalmazkodnia kell a környezetéhez. Ez a látszólag "jó" viselkedés mögött elrejtheti a valódi érzéseket és szükségleteket, ami hosszú távon nehézségeket okozhat az önazonosság és a kapcsolatok terén.

By Lélekgyógyász 23 Min Read

Donald Winnicott brit gyermekorvos és pszichoanalitikus nevéhez fűződik a hamis én fogalma, amely a személyiségfejlődés egy sajátos útját írja le. A hamis én nem feltétlenül patologikus, hanem egy adaptív mechanizmus, amely a korai anya-gyerek kapcsolatban gyökerezik.

Winnicott szerint a csecsemőnek szüksége van egy „elég jó anyára”, aki képes ráhangolódni a baba szükségleteire, és tükrözni azokat. Ez a tükrözés segít a babának, hogy megtapasztalja a saját létezését, és kialakuljon a valódi énje. Ha az anya nem képes erre, vagy túlzottan beavatkozik a baba természetes megnyilvánulásaiba, a baba elkezdheti elnyomni a valódi érzéseit és szükségleteit, hogy megfeleljen az anya elvárásainak.

Ez vezethet a hamis én kialakulásához, amely egy védőpajzs a valódi én számára.

A hamis én célja, hogy a személy elfogadást és szeretetet nyerjen a környezetétől, elkerülve a csalódást és a fájdalmat. Ez a mechanizmus nem tudatosan működik, hanem a korai interakciók során alakul ki. A hamis én különböző mértékben lehet jelen a személyiségben. Lehet teljesen felszínes, csupán a társadalmi elvárásoknak való megfelelés, de lehet mélyebb és áthatóbb, eltakarva a valódi én jelentős részét.

A hamis én kialakulásának következményei lehetnek a szorongás, a depresszió, az identitászavar és a kapcsolati problémák. A személy érezheti, hogy nem önmaga, hogy egy szerepet játszik, és hogy nincs valódi kapcsolata a világgal.

Winnicott életútja és munkásságának háttere

Donald Woods Winnicott (1896-1971) brit gyermekorvos és pszichoanalitikus volt, akinek munkássága jelentősen befolyásolta a pszichoanalitikus gondolkodást, különösen a korai anya-gyermek kapcsolat és a személyiségfejlődés terén.

Winnicott gyermekorvosi tapasztalatai során figyelte meg a csecsemők és kisgyermekek viselkedését, valamint az anyák és gyermekeik közötti interakciókat. Ezek a megfigyelések alapozták meg későbbi elméleteit, beleértve a „hamis én” fogalmát is. Elsősorban a tárgykapcsolat elmélet képviselője volt.

Pszichoanalitikus képzését Melanie Klein mellett végezte, de később eltávolodott Klein ortodox nézeteitől, és saját, egyedi elméletet dolgozott ki. Winnicott hangsúlyozta az „elég jó anya” szerepét, aki képes kielégíteni a csecsemő szükségleteit, de fokozatosan lehetővé teszi a függetlenség kialakulását is.

A „hamis én” elmélete szorosan összefügg azzal, ahogyan a gyermek reagál a környezet elvárásaira és a szülői igényekre.

Winnicott munkássága nagy hangsúlyt fektetett a játék fontosságára a pszichoterápiában és a gyermek fejlődésében. A játék teremt egy „átmeneti teret”, ahol a gyermek felfedezheti önmagát és a világot.

Munkássága során publikált könyvei és cikkei széles körben elterjedtek és a mai napig is relevánsak a pszichológusok, pszichiáterek és más szakemberek számára, akik a gyermekekkel és a családokkal foglalkoznak. A „Játszás és valóság” című könyve alapműnek számít a témában.

Az igazi én (True Self) fogalma Winnicott elméletében

Winnicott elméletében a hamis én (False Self) fogalma az igazi én (True Self) ellentéte. Az igazi én a spontaneitás, az autenticitás és a vitalitás forrása. Ez az a részünk, amelyik a legmélyebb vágyainkat, érzéseinket és szükségleteinket tükrözi, és amelyik a leginkább kapcsolatban van a belső élményeinkkel.

Az igazi én kezdetben potenciálisan jelen van minden csecsemőben. Ahhoz, hogy ez a potenciál kibontakozhasson, elengedhetetlen a megfelelő környezet, amit Winnicott „elegendően jó anyának” nevez. Ez az anya képes empatikusan reagálni a csecsemő szükségleteire, tükrözi az érzéseit, és biztonságos teret biztosít a számára, ahol a spontán megnyilvánulásai nem ütköznek akadályokba.

Amikor a csecsemő szükségletei konzisztensen kielégülnek, és az anya tükrözi a csecsemő érzéseit, a csecsemő megtapasztalja, hogy a belső élményei valósak és értékesek. Ez az élmény alapozza meg az igazi én fejlődését.

Az igazi én gyökere a csecsemő spontán gesztusa, mely találkozik az anya érzékeny reakciójával.

Azonban, ha a csecsemő környezete nem elég támogató, ha az anya nem képes megfelelően reagálni a szükségleteire, vagy ha a csecsemőt folyamatosan arra kényszerítik, hogy alkalmazkodjon a környezet elvárásaihoz, akkor az igazi én fejlődése akadályba ütközik. Ekkor alakul ki a hamis én.

A hamis én nem feltétlenül „rossz”. Valójában egy védelmi mechanizmus, amely a csecsemőt védi a traumatikus élményektől, az elégtelen gondoskodástól és a környezet elvárásaitól. A hamis én célja, hogy fenntartsa a kapcsolatot a környezettel, még akkor is, ha ez az igazi én elnyomásával jár.

Az igazi én tehát nem egy statikus entitás, hanem egy folyamatosan fejlődő potenciál, melynek kibontakozása nagyban függ a korai élettapasztalatoktól és a környezet minőségétől. A pszichoterápia célja gyakran az, hogy segítse az egyént abban, hogy felfedezze és kifejezze az elnyomott igazi énjét, és hogy autentikusabban élhessen.

A hamis én (False Self) kialakulásának okai: a környezet szerepe

Donald Winnicott elméletében a hamis én (False Self) kialakulása szorosan összefügg a korai környezet minőségével, különösen az anya (vagy az elsődleges gondozó) viselkedésével. Nem arról van szó, hogy a hamis én eleve rossz lenne, hanem arról, hogy a kialakulásának módja és mértéke befolyásolja a személy későbbi pszichés egészségét.

A hamis én lényegében egy védelmi mechanizmus, amely akkor jön létre, ha a gyermek a környezet részéről tartósan nem megfelelő reakciókat tapasztal. Winnicott hangsúlyozza, hogy a csecsemőnek szüksége van egy „elég jó anyára” (good enough mother). Ez nem tökéletes anyát jelent, hanem olyat, aki képes a csecsemő igényeit érzékelni és azokra megfelelően reagálni, legalábbis a legtöbb esetben. Az „elég jó anya” először szinte tökéletesen alkalmazkodik a csecsemő igényeihez (primary maternal preoccupation), majd fokozatosan elkezdi elhagyni ezt az állapotot, teret engedve a csecsemőnek, hogy a saját tempójában ismerkedjen meg a valósággal.

Ha az anya (vagy a gondozó) nem képes empatikusan reagálni a csecsemő gesztusaira, spontán megnyilvánulásaira, akkor a csecsemő megtanulja, hogy az ő valódi érzései, szükségletei nem kerülnek elfogadásra. Például, ha a csecsemő sír, mert éhes, de az anya nem reagál erre, vagy éppen ellenkezőleg, túlzottan rátelepszik a csecsemőre, mielőtt az jelezhetett volna, a csecsemő megtanulja elnyomni a valódi szükségleteit.

A hamis én tehát egy olyan álarc, amelyet a gyermek azért vesz fel, hogy a környezet elvárásainak megfeleljen, és elkerülje a további csalódásokat, fájdalmat.

A környezet szerepe tehát abban áll, hogy támogatja vagy gátolja a csecsemő valódi énjének kibontakozását. Egy nem támogató környezetben a hamis én kerül előtérbe, elfedve a valódi ént. A hamis én különböző formákat ölthet:

  • Alkalmazkodás: A gyermek megtanulja, hogyan kell viselkednie ahhoz, hogy elnyerje a környezet szeretetét, elfogadását, még akkor is, ha ez nem egyezik a saját érzéseivel.
  • Elnyomás: A gyermek elnyomja a saját spontán megnyilvánulásait, vágyait, hogy elkerülje a büntetést vagy a csalódást.
  • Mimikri: A gyermek lemásolja a környezet viselkedését, gondolkodásmódját, hogy beilleszkedjen.

Fontos megérteni, hogy a hamis én nem feltétlenül patologikus. Bizonyos mértékű alkalmazkodás szükséges ahhoz, hogy a társadalomban funkcionálni tudjunk. Azonban, ha a hamis én túlságosan dominánssá válik, az elidegenedéshez vezethet a saját valódi énünktől, ami szorongást, depressziót, és egyéb pszichés problémákat okozhat.

A terápia célja ebben az esetben az, hogy segítsen a személynek feltárni a valódi énjét, és megtalálni a módját annak, hogy ezt az ént a világban kifejezze, anélkül, hogy állandóan a környezet elvárásainak kellene megfelelnie. Ez egy hosszú és bonyolult folyamat, amely megköveteli a terapeuta részéről a mély empátiát és a páciens feltétel nélküli elfogadását.

A nem eléggé jó anya (Not Good Enough Mother) fogalma és hatása

Winnicott elméletében a „nem eléggé jó anya” (Not Good Enough Mother) nem egy elítélő kifejezés, hanem egy kulcsfontosságú fogalom a gyermek pszichés fejlődésének megértéséhez. A „tökéletes” anya helyett egy olyan anyáról van szó, aki kezdetben szinte tökéletesen alkalmazkodik a csecsemő igényeihez, a „primer anyai odaadás” állapotában.

Ez a kezdeti alkalmazkodás lehetővé teszi a csecsemő számára, hogy átélje a szubjektív omnipotencia érzését, vagyis azt, hogy ő maga hozza létre a világot és a vágyait azonnal kielégítik. Ez az érzés elengedhetetlen az Én magjának kialakulásához.

Azonban ahogy a gyermek fejlődik, az anya fokozatosan kevesebb és kevesebb igényt elégít ki azonnal. Ezt a fokozatos kiábrándítást Winnicott „optimális kiábrándulásnak” nevezi. Ez nem azt jelenti, hogy az anya hanyag vagy elutasító, hanem azt, hogy szándékosan engedi, hogy a gyermek találkozzon a frusztrációval.

Az optimális kiábrándulás lehetővé teszi a gyermek számára, hogy fokozatosan megtanulja elviselni a frusztrációt, különbséget tenni a saját vágyai és a külső valóság között, és fejleszteni a problémamegoldó képességeit.

Ha az anya túl sok frusztrációt okoz túl korán, vagy nem elég érzékeny a gyermek szükségleteire, az a gyermekben védekező mechanizmusokat indíthat el. A gyermek elkezdheti „megfelelni” az anya elvárásainak ahelyett, hogy kifejezné a saját autentikus érzéseit és vágyait. Ebben az esetben alakulhat ki a hamis én.

A hamis én egy olyan védekező réteg, amely elrejti az igazi Ént, hogy megvédje azt a további traumáktól. Nem feltétlenül patologikus, de ha túlságosan merevvé válik, akadályozhatja a spontaneitást, az intimitást és a valódi önkifejezést.

A nem eléggé jó anya tehát nem egy rossz anya, hanem egy olyan anya, aki az optimális kiábrándulás elvét követve, a gyermek fejlődési szakaszainak megfelelően csökkenti a primer anyai odaadást. Ez a folyamat elengedhetetlen a gyermek egészséges pszichés fejlődéséhez, lehetővé téve számára, hogy egy valódi, autonóm Én alakuljon ki.

A hamis én típusai: az alkalmazkodás különböző szintjei

Winnicott a hamis én kialakulását egy folyamatos alkalmazkodás eredményének tekinti, amelynek különböző szintjei vannak. Ezek a szintek az egészséges alkalmazkodástól a súlyos eltorzulásokig terjedhetnek. A hamis én nem feltétlenül valami rossz dolog; a célja, hogy védelmezze a valódi ént a környezet elvárásaitól.

A leginkább egészséges szint az, amikor a hamis én egyfajta társadalmi udvariasságként funkcionál. Ez lehetővé teszi az egyén számára, hogy zökkenőmentesen beilleszkedjen a társadalomba anélkül, hogy a valódi énjét veszélyeztetné. Ilyenkor a hamis én rugalmas és alkalmazkodó, és nem akadályozza a valódi én kifejeződését.

Egy kevésbé egészséges szint az, amikor a hamis én védőpajzsként szolgál. Ilyenkor az egyén a valódi érzéseit és vágyait elrejti, mert fél a visszautasítástól vagy a bántástól. Ez a hamis én már merevebb és kevésbé rugalmas, és korlátozhatja a valódi én kifejeződését bizonyos helyzetekben.

A súlyosabb esetekben a hamis én teljesen átveszi az uralmat az egyén személyisége felett. Ilyenkor a valódi én mélyen el van rejtve, és az egyén szinte teljesen a hamis én által irányított. Ez az állapot súlyos pszichés problémákhoz vezethet, például identitászavarhoz vagy depresszióhoz.

A hamis én tehát nem egy egységes jelenség, hanem egy spektrum, amely az egészséges alkalmazkodástól a patológiás eltorzulásokig terjed.

Winnicott megkülönböztetett különböző típusú hamis éneket is, amelyek a védekezési mechanizmusok eltérő működését tükrözik:

  • A maszkoló hamis én: Ez a típus a valódi én elfedésére szolgál, mintha egy álarcot viselne az egyén.
  • A védelmező hamis én: Célja a valódi én védelme a potenciális traumáktól.
  • Az utánzó hamis én: Az egyén másokat utánoz, hogy elfogadást nyerjen.

A terápia célja, hogy segítsen az egyénnek felfedezni és integrálni a valódi énjét, miközben csökkenti a hamis én dominanciáját. Ez egy hosszú és bonyolult folyamat lehet, amely során az egyénnek meg kell tanulnia elfogadni és szeretni önmagát olyannak, amilyen.

A hamis én funkciói: a védelem és a túlélés stratégiái

Winnicott elméletében a hamis én nem feltétlenül patológiás jelenség, hanem egy védelmi mechanizmus, amely a korai gyermekkorban alakul ki. Funkciója, hogy megvédje a valódi ént a külvilág túlzott elvárásaitól és traumatikus hatásaitól.

A hamis én kialakulásának hátterében gyakran az áll, hogy a gyermek nem kapja meg a megfelelő anyai gondoskodást, azaz az anya nem képes elég jól alkalmazkodni a gyermek igényeihez. Emiatt a gyermek kénytelen „megjósolni” és kielégíteni az anya elvárásait, ahelyett, hogy a saját belső impulzusait követhetné.

A hamis én célja tehát a túlélés: biztosítani, hogy a gyermek elfogadást és szeretetet kapjon, még akkor is, ha ez a valódi énje elnyomásával jár.

A hamis én többféle formát ölthet, a teljesen elnyomott valódi éntől a viszonylag egészséges „szociális énig”. A legkárosabb formája, amikor a hamis én teljesen átveszi az irányítást, és a valódi én elrejtőzik, vagy akár el is tűnik.

A hamis én funkciói a következők lehetnek:

  • Elfedés: A valódi én rejtegetése a külvilág elől.
  • Alkalmazkodás: A környezet elvárásainak való megfelelés.
  • Védelem: A traumatikus élmények feldolgozása és elkerülése.
  • Kontroll: Az érzelmek és impulzusok szabályozása.

Fontos hangsúlyozni, hogy a hamis én nem egy tudatosan választott stratégia, hanem egy automatikus válasz a korai környezet kihívásaira. A terápia célja, hogy segítsen az egyénnek felfedezni és integrálni a valódi énjét, miközben a hamis én védelmi funkcióit is tiszteletben tartja.

A hamis én és a pszichopatológia: borderline személyiségzavar, nárcizmus

A hamis én szerepe a borderline zavarban és nárcizmusban.
A borderline személyiségzavar és a nárcizmus gyakran összefonódik, mivel mindkettő az önértékelés instabilitásával jár.

Winnicott hamis én koncepciója különösen releváns a borderline személyiségzavar (BPD) és a nárcisztikus személyiségzavar (NPD) megértésében. Mindkét zavarban a valódi én érzése sérült vagy elnyomott, ami a hamis én dominanciájához vezet.

A BPD-ben a hamis én gyakran reaktív és alkalmazkodó. A személy kétségbeesetten próbál megfelelni a környezete elvárásainak, hogy elkerülje az elhagyástól való félelmet. Ez a megfelelési kényszer azonban a valódi vágyak és érzések elnyomásához vezet, ami identitászavarhoz és krónikus ürességérzéshez vezet. Az állandó megfelelési kényszer következtében a borderline személyiségű egyén identitása instabil és képlékeny, függ a pillanatnyi kapcsolattól és a partner elvárásaitól.

A nárcisztikus személyiségzavarban a hamis én más célt szolgál. Itt a hamis én egy grandiózus, idealizált kép, amely a személyt védelmezi a valódi én sebezhetőségétől és alacsony önértékelésétől. A nárcisztikus személyiségű egyén a hamis énjét mutatja a világnak, elvárva a csodálatot és a megerősítést, hogy fenntartsa ezt a grandiózus képet. Ha a környezet nem tükrözi vissza ezt a nagyszerűséget, a személy haragot, irigységet vagy akár megvetést érezhet.

A hamis én mindkét esetben egy védelmi mechanizmus, amely a traumás gyermekkori élményekre adott válaszként alakul ki. A BPD-ben a hangsúly a megfelelésen és az elhagyás elkerülésén van, míg az NPD-ben a hangsúly a grandiozitáson és a sebezhetőség elkerülésén.

Fontos megjegyezni, hogy a különbség a két zavar között nem mindig egyértelmű. Néhány kutató úgy véli, hogy a BPD és az NPD valójában egy kontinuum két végpontja. Mindkét esetben a terápia célja a valódi én feltárása és elfogadása, valamint a hamis én által okozott károk enyhítése.

A terápia során a BPD-s személyeknek segíteni kell abban, hogy megtalálják a saját hangjukat és kifejezzék az érzelmeiket anélkül, hogy félnének a következményektől. Az NPD-s személyeknek pedig segíteni kell abban, hogy szembesüljenek a valódi én sebezhetőségével és elfogadják a korlátaikat.

A Winnicotti elmélet mindkét esetben rávilágít arra, hogy a korai gondozás minősége döntő fontosságú a személyiség fejlődésében. Ha a gyermek nem kap elegendő „elég jó anyaságot”, azaz nem találkozik a szükségletei kielégítésével és az érzelmi validálással, akkor nagyobb valószínűséggel alakul ki nála a hamis én, ami később pszichopatológiához vezethet.

A terápia célja Winnicott szerint: az igazi én feltárása és integrálása

Winnicott terápiás megközelítésének középpontjában az igazi én feltárása és integrálása áll, szemben a hamis én által generált védelmi mechanizmusokkal. A terápia célja, hogy a páciens számára egy biztonságos és elfogadó teret teremtsen, ahol az igazi én spontán módon megnyilvánulhat.

A hamis én, mint egy védőpajzs, gyakran alakul ki a korai gyermekkorban, amikor a környezet (leginkább az anya) nem képes megfelelően reagálni a gyermek szükségleteire. Ebben az esetben a gyermek alkalmazkodik a környezethez, elnyomva saját autentikus érzéseit és vágyait. A terápia során a cél az, hogy ez a védelmi rendszer fellazuljon, és a páciens képes legyen megtapasztalni és kifejezni valódi énjét.

A terápia nem direkt módon célozza meg a hamis én lebontását. Ehelyett a hangsúly azon van, hogy a terapeuta elég jó anyaként viselkedjen, azaz empatikusan és elfogadóan reagáljon a páciensre. Ez a biztonságos kötődés lehetővé teszi, hogy a páciens fokozatosan oldja a védekező mechanizmusait, és elkezdje felfedezni az elnyomott, valódi énjét.

A terápia során előfordulhat, hogy a páciens regressziót él át, visszatérve a korai gyermekkorához, amikor a hamis én kialakult. Ez a regresszió terápiás lehetőség, hiszen a terapeuta itt újraélheti és korrigálhatja azokat a korai élményeket, amelyek a hamis én kialakulásához vezettek.

A terápia végső célja, hogy a páciens képes legyen integrálni az igazi és a hamis énjét. Ez nem azt jelenti, hogy a hamis ént teljesen el kell tüntetni, hanem azt, hogy a páciens tudatosan használja azt a helyzetekben, amikor az szükséges, anélkül, hogy az elnyomná a valódi énjét.

Az integráció eredményeként a páciens autentikusabbá, spontánabbá és kreatívabbá válik. Képes lesz valódi kapcsolatokat kialakítani, és jobban megélni az életet. A terápia tehát nem csak a tünetek enyhítésére irányul, hanem a személyiség mélyebb átalakítására is.

A terápia során a terapeuta figyel a páciens nonverbális kommunikációjára is, mivel az igazi én gyakran a szavak mögött rejtőzik. A játék és a kreatív kifejezés fontos szerepet játszhatnak az igazi én feltárásában, mivel ezek a tevékenységek lehetővé teszik a páciens számára, hogy közvetlenebbül fejezze ki érzéseit és vágyait.

A Winnicotti terápia időigényes folyamat, amely türelmet és bizalmat igényel mind a terapeutától, mind a pácienstől. Azonban a végeredmény, az igazi én felfedezése és integrálása, mély és tartós változásokat hozhat a páciens életében.

A játék (Playing) jelentősége a terápiában és az igazi én kibontakozásában

Winnicott elméletében a játék központi szerepet játszik az igazi én kibontakozásában, különösen a terápiás környezetben. A játék nem csupán szórakozás, hanem egy átmeneti tér, ahol a páciens biztonságban kísérletezhet a külvilággal, és kifejezheti valódi önmagát.

A terápia során a játék lehetőséget teremt a spontaneitásra és a kreativitásra. A páciens a játékban megmutathatja azokat az érzelmeket és gondolatokat, amelyeket a valóságban elnyom. A terapeuta feladata, hogy ezt a játékteret biztonságossá tegye, és elfogadja a páciens megnyilvánulásait.

A játékban és csak a játékban lehetséges a kreatív én felfedezése és megélése.

A hamis én kialakulásának hátterében gyakran a spontaneitás elnyomása áll. A gyermek megtanulja, hogy a külvilág elvárásainak megfelelően viselkedjen, és elrejti valódi érzéseit. A terápia célja, hogy a játék segítségével a páciens visszataláljon ehhez az elveszett spontaneitáshoz.

A játékban a terapeuta ‘átmeneti tárgyként’ funkcionálhat, amely segíti a pácienst a valóság és a fantázia közötti átmenetben. A játékban megjelenő szimbólumok és metaforák mélyebb betekintést nyújtanak a páciens belső világába, és segítenek feltárni a hamis én mögött rejlő valódi ént.

Winnicott elméletének kritikái és továbbgondolása

Winnicott hamis én koncepciója, bár rendkívül befolyásos, nem mentes a kritikától. Egyesek szerint túlzottan patologizálja az alkalmazkodást, mintha mindenféle megfelelés feltétlenül a „hamis én” megnyilvánulása lenne. Kritikusai rámutatnak, hogy az egészséges alkalmazkodás, vagyis a szociális normákhoz való igazodás elengedhetetlen a társadalmi élethez.

Másik kritika, hogy a „valódi én” fogalma nehezen megragadható, és könnyen romantikus, idealizált kép alakulhat ki róla. Mi is valójában a „valódi én”? Egy feltáratlan potenciál, vagy egy soha el nem érhető ideál?

A továbbgondolás irányai közé tartozik a hamis én jelenségének árnyaltabb megközelítése, figyelembe véve a kulturális és társadalmi kontextust.

Például, bizonyos kultúrákban az egyéni önkifejezés korlátozottabb, és a közösségi harmónia fenntartása érdekében az egyénnek nagyobb mértékben kell alkalmazkodnia. Ebben az esetben a „hamis én” működése nem feltétlenül patológiás, hanem a társadalmi kohézió fenntartásának eszköze.

Ezenkívül, a modern pszichoanalitikus elméletek hangsúlyozzák, hogy a „valódi én” és a „hamis én” nem két különálló entitás, hanem inkább az én különböző aspektusai, amelyek dinamikusan interagálnak egymással.


Bár minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a bemutatott témákat precízen dolgozzuk fel, tévedések lehetségesek. Az itt közzétett információk használata minden esetben a látogató saját felelősségére történik. Felelősségünket kizárjuk minden olyan kárért, amely az információk alkalmazásából vagy ajánlásaink követéséből származhat.

Megosztás
Hozzászólás