Min alapul a szolipszizmus és mik az alapelvei?

Ébredj, mert a valóság talán csak a te elméd szüleménye! A szolipszizmus egy radikális filozófiai nézet, mely szerint csak a saját tudatod létezik. Fedezd fel, miért gondolják egyesek, hogy a külvilág, más emberek, sőt, az egész univerzum csupán a te képzeleted játéka.

By Lélekgyógyász 21 Min Read

A szolipszizmus egy radikális filozófiai álláspont, melynek alapja az a meggyőződés, hogy csak a saját tudatunk létezése bizonyítható. Minden más, beleértve a külső világot, más embereket és tárgyakat, vagy a saját tudatunk teremtménye, vagy a létezésük nem igazolható biztosan.

A szolipszizmus nem egy széles körben elfogadott nézet, inkább egy gondolatkísérlet, amely a tudás és a valóság természetét firtatja. Gyökerei a szkepticizmusban és a szubjektív idealizmusban keresendők, melyek hangsúlyozzák a tapasztalatok egyéni jellegét.

A szolipszizmus alapelvei a következők:

  • Az egyetlen bizonyos dolog a saját tudatunk létezése.
  • Minden más tapasztalat, érzékelés és gondolat a tudatunkban jelenik meg.
  • Nincs közvetlen hozzáférésünk a külső világhoz. Amit érzékelünk, az a tudatunk interpretációja.
  • A külső világ létezése nem bizonyítható, így a létezése is megkérdőjelezhető.

„Én gondolkodom, tehát vagyok” – Descartes híres mondása a szolipszizmus kiindulópontja is lehet, ám a szolipszizmus tovább megy, és megkérdőjelezi a „vagyok” utáni mindent.

A szolipszizmus gyakran felmerül a filozófiai vitákban, különösen az episztemológia (a tudás elmélete) és az ontológia (a létezés elmélete) területein. Bár nehéz cáfolni, a gyakorlati életben nem alkalmazható, hiszen lehetetlenné tenné a kommunikációt és a társadalmi interakciókat.

A szolipszizmus nem egy olyan nézet, amelyet sokan komolyan vallanának, inkább egy filozófiai játék, mely segít megérteni a tudat, a valóság és a tudás közötti bonyolult kapcsolatokat.

A szolipszizmus gyökerei: Történelmi és filozófiai előzmények

A szolipszizmus, az a filozófiai nézet, mely szerint csak a saját elme létezése bizonyítható, mélyen gyökerezik a filozófia történetében. Bár a kifejezés viszonylag modern, a mögöttes gondolatok már az ókorban is felmerültek.

A szolipszizmus alapja a szubjektív idealizmus, mely azt vallja, hogy a valóság lényege végső soron a tudat. Ennek egyik legfontosabb képviselője George Berkeley volt, aki szerint „létezni annyi, mint észlelve lenni” (esse est percipi). Bár Berkeley nem volt szolipszisztikus, az ő filozófiája kétségtelenül táptalajt biztosított a szolipszisztikus gondolatoknak, mivel a külvilág létezését a tudat észlelésére korlátozta.

A szolipszizmus alapelvei a következők:

  • Episztemológiai bizonytalanság: Nem tudhatjuk biztosan, hogy a külvilág, beleértve más emberek tudatát, valóban létezik.
  • A tudat elsődlegessége: A saját tudatunk létezése a legbiztosabb dolog, amiben lehetünk.
  • A külső világ mint reprezentáció: A külvilág, ha létezik is, csak a tudatunkban megjelenő reprezentációk formájában érhető el számunkra.

Descartes híres mondása, „Gondolkodom, tehát vagyok” (Cogito, ergo sum), szintén fontos előzménye a szolipszizmusnak. Bár Descartes nem volt szolipszisztikus, a cogito az öntudat elsődlegességét hangsúlyozza, ami a szolipszizmus egyik központi eleme.

A szolipszizmus nem állítja, hogy a külvilág *nem* létezik, csupán azt, hogy nem bizonyítható a létezése. Ez a kétely adja a szolipszisztikus gondolat kényelmetlenségét és egyben a filozófiai kihívását.

A szolipszizmus végső soron egy radikális szkepszis, mely megkérdőjelezi a valóság objektivitását és a más elmék létezését.

A szolipszizmus nem egy széles körben elfogadott nézet, de fontos szerepet játszik a filozófiai gondolkodásban, mivel rávilágít a tudás korlátaira és a szubjektív tapasztalat elsődlegességére.

Sokan kritizálják a szolipszizmust, mondván, hogy gyakorlatilag tarthatatlan, mivel a mindennapi életben folyamatosan interakcióba lépünk a külvilággal és más emberekkel. Azonban a szolipszizmus nem is feltétlenül arra törekszik, hogy a gyakorlati életben alkalmazható legyen, hanem inkább egy gondolatkísérlet, mely a tudat és a valóság kapcsolatát vizsgálja.

A szolipszizmus alapelvei: Az én mint egyetlen valóság

A szolipszizmus egy radikális filozófiai álláspont, melynek alapja az a meggyőződés, hogy csak a saját tudatom létezik bizonyosan. Minden más, beleértve a külső világot, más embereket és a múltat, csupán a tudatom terméke, vagy legalábbis nem bizonyítható a létezésük.

A szolipszizmus abból a kiindulópontból indul ki, hogy a tudat az egyetlen dolog, amiben biztosak lehetünk. Minden tapasztalatunk, érzékelésünk, gondolatunk és érzelmünk a tudatunkban zajlik. A külvilágról szerzett ismereteink is kizárólag érzéki benyomásokon alapulnak, amelyek a tudatunkba jutnak el. Nincs módunk arra, hogy közvetlenül megtapasztaljuk a külvilágot, vagy hogy bizonyítsuk annak független létezését.

„Én gondolkodom, tehát vagyok.” – Descartes híres mondása a szolipszizmus egyik lehetséges kiindulópontja, bár Descartes maga nem volt szolipszisztus.

A szolipszizmus alapelvei a következők:

  • Az én mint egyetlen valóság: Csak a saját tudatom létezik bizonyosan.
  • A külvilág bizonytalansága: A külvilág létezése nem bizonyítható, csupán a tudatom által generált tapasztalatként létezik.
  • Más tudatok kérdése: Más emberek tudata szintén nem bizonyítható, ők is csupán a tudatom alkotásai lehetnek.
  • A tapasztalat elsődlegessége: Minden tudásunk és meggyőződésünk a tapasztalatainkon alapul, de a tapasztalatok forrása a tudat.

A szolipszizmus nem állítható, de nem is cáfolható meg. Nincs mód arra, hogy bizonyítsuk, hogy a külvilág valóban létezik, vagy hogy más embereknek van tudatuk. Ezért a szolipszizmus gyakran egy elméleti lehetőségként jelenik meg a filozófiai vitákban, nem pedig egy komolyan vallott meggyőződésként. A gyakorlatban a szolipszizmus nehezen tartható fenn, hiszen az emberi élet a társas interakciókra és a külvilággal való interakciókra épül.

A szolipszizmus gyakran felveti az etikai kérdéseket is. Ha csak a saját tudatom létezik, akkor milyen felelősséggel tartozom mások iránt? Ha ők is csupán a tudatom alkotásai, akkor a tetteim nem érinthetik őket valóságosan? A szolipszizmus nehéz helyzetbe hozza az etikai gondolkodást, hiszen a moralitás alapja a mások iránti empátia és felelősség, amelyek a szolipszizmus szerint megkérdőjelezhetőek.

A szolipszizmus egy extrém nézőpont, de rávilágít arra, hogy a tudatunk mennyire meghatározó szerepet játszik a valóság megértésében. Arra ösztönöz, hogy gondolkozzunk el a valóság természetéről, a tudásunk korlátairól és a másokkal való kapcsolatunkról.

A szolipszizmushoz hasonló gondolatok a történelem során különböző filozófusok munkáiban is megjelennek, bár nem feltétlenül a szolipszizmus explicit formájában. Például Berkeley idealizmusa szerint a létezés az érzékelésben rejlik, ami azt jelenti, hogy a tárgyak csak akkor léteznek, ha valaki érzékeli őket. Ez a nézet közel áll a szolipszizmushoz, bár Berkeley szerint Isten érzékeli az összes tárgyat, így azok akkor is léteznek, ha mi nem érzékeljük őket.

A szolipszizmus logikai alapjai: Az ismeretelméleti kihívások

A szolipszizmus megkérdőjelezi a külső világ létezését.
A szolipszizmus szerint csak a saját tudat létezik, a külvilág csupán illúzióként jelenik meg a gondolkodásban.

A szolipszizmus, az a filozófiai nézet, mely szerint csak a saját elme létezése bizonyos, és minden más (a külvilág, más elmék) létezése megkérdőjelezhető, az ismeretelméleti bizonytalanságra épül. Alapja az a gondolat, hogy minden tapasztalatunk, érzékelésünk és gondolatunk közvetlenül csak a saját tudatunkban jelenik meg. Nincs közvetlen hozzáférésünk a külvilághoz, csak a saját mentális reprezentációinkhoz.

A szolipszizmus alapelvei a következők:

  • A közvetlen tudatosság elve: Csak a saját tudatom tartalmát ismerem közvetlenül.
  • A külvilág közvetettsége: A külvilágról szerzett ismereteim közvetettek, a saját érzékeléseim és gondolataim által szűrtek.
  • A verifikáció problémája: Nincs mód arra, hogy bizonyítsam a külvilág létezését, mert minden bizonyíték a saját tudatom tartalmán belül létezik.

A szolipszizmus logikai alapja tehát az, hogy nincs megdönthetetlen bizonyítékunk arra, hogy a külvilág úgy létezik, ahogy érzékeljük, vagy hogy egyáltalán létezik. Minden, amit tapasztalunk, lehet egy nagyszabású illúzió, egy álom, vagy egy szimuláció, melyet a saját elménk generál.

Az egyetlen dolog, amiben biztos lehetek, az a saját létezésem, mint gondolkodó lény. Minden más feltételezés.

A szolipszizmus nem azt állítja, hogy a külvilág biztosan nem létezik, hanem azt, hogy nem tudhatjuk biztosan, hogy létezik. Ez egy radikális szkepticizmus, amely az ismeretelmélet alapvető kérdéseit feszegeti: Mit jelent tudni valamit? Hogyan szerezhetünk biztos tudást a világról?

A szolipszizmus cáfolata nehéz, mert minden cáfolati kísérlet ugyanazt a problémát veti fel: a cáfolat maga is a saját tudatom tartalmán belül zajlik. Bár a szolipszizmus logikailag nehezen cáfolható, a mindennapi életben nem praktikus, és a legtöbb ember elutasítja, mert a valóságot feltételezi a saját tapasztalatai alapján.

A szolipszizmus kihívást jelent a filozófusok számára, hogy megpróbálják megmagyarázni, hogyan lehetséges a tudás, és hogyan tudunk megbízható információkat szerezni a világról. A szolipszizmus logikai alapjai tehát az ismeretelméleti korlátok és a bizonyosság hiánya.

A szolipszizmus pszichológiai vonatkozásai: Az énkép és a valóság kapcsolata

A szolipszizmus, melynek alapja a szubjektív idealizmus, azt állítja, hogy csak a saját tudatunk létezik bizonyosan. Minden más, beleértve a külső világot és más embereket, csupán a tudatunk produktuma, annak vetülete. Ennek pszichológiai vonatkozásai mélyrehatóak, különösen az énkép és a valóság kapcsolatának vizsgálatakor.

Az énkép, vagyis az, ahogyan önmagunkat látjuk, konstruált valóság. Formálják a tapasztalataink, a másoktól kapott visszajelzések és a saját belső meggyőződéseink. A szolipszista nézőpont azt sugallja, hogy ez az énkép az egyetlen valóság, amivel biztosan rendelkezünk. Minden más, ami az énképünkön kívül esik, potenciálisan illúzió.

A valóság, ahogyan általában értelmezzük, egy objektív, független entitás. A szolipszizmus ezt a feltételezést kérdőjelezi meg. Ha csak a saját tudatunk létezik, akkor a valóságot is a tudatunk teremti meg. Ez azt jelenti, hogy a valóságunk az énképünk kiterjesztése, egyfajta tükör, amely a belső világunkat vetíti ki.

A szolipszizmus alapelvei mentén a következők merülhetnek fel:

  • Az ismeretelméleti bizonytalanság: Nem tudhatjuk biztosan, hogy más tudatok léteznek-e.
  • A szubjektív tapasztalat elsődlegessége: A saját tapasztalatunk az egyetlen, amihez közvetlen hozzáférésünk van.
  • A külső világ interpretációja: Amit külső világnak érzékelünk, az a tudatunk által interpretált adatok összessége.

Azonban, a szolipszizmus pszichológiai szempontból nem feltétlenül vezet nihilista következtetésekhez. Éppen ellenkezőleg, rávilágíthat az énkép erejére és a valóságunk megalkotásában betöltött szerepére. Az énképünk fejlesztése, a pozitív gondolkodás és az önismeret mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy egy jobb, teljesebb valóságot teremtsünk magunk körül.

A szolipszizmus arra ösztönöz, hogy felelősséget vállaljunk a saját valóságunkért, és tudatosan alakítsuk az énképünket.

Például, ha valaki negatív énképben szenved, a szolipszista nézőpont segíthet felismerni, hogy ez a negatív énkép csupán egy tudati konstrukció, amit meg lehet változtatni. Tudatos erőfeszítéssel és a negatív gondolatok átformálásával a valóság is megváltoztatható, hiszen a valóság az énképünk tükörképe.

A szolipszizmus extrém formája patologikus állapotokhoz vezethet, mint például a deperszonalizáció és a derealizáció, ahol az egyén elveszíti a kapcsolatot a valósággal és önmagával. Azonban, a szolipszizmus mérsékelt megértése és alkalmazása segíthet az önismeret elmélyítésében és a valóságunk tudatos alakításában.

A szolipszizmus kritikái: A bizonyíthatatlanság és a gyakorlati alkalmazhatatlanság problémái

A szolipszizmus, annak ellenére, hogy filozófiai szempontból érdekes elgondolás, számos kritikával szembesül, melyek főként a bizonyíthatatlanságából és gyakorlati alkalmazhatatlanságából erednek. Mivel a szolipszista csak a saját tudatának létezését feltételezi, a külvilág és a többi ember létezésének bizonyítására irányuló kísérletek eleve kudarcra vannak ítélve. Ez a bizonyíthatatlanság az egyik legnagyobb probléma a szolipszizmussal kapcsolatban.

A kritikusok gyakran felvetik, hogy a szolipszizmus nem tesztelhető hipotézis. Nincs olyan kísérlet, mely bizonyíthatná vagy cáfolhatná, hiszen a szolipszista számára minden tapasztalat a saját tudatának terméke. Ez a tesztelhetetlenség a tudományos módszertannal való összeegyeztethetetlenséghez vezet, ami sokak számára elfogadhatatlanná teszi a szolipszizmust.

A gyakorlati alkalmazhatatlanság egy másik fontos kritikai pont. Ha valaki valóban szolipszista módon élne, akkor nem lenne oka mások érdekeit figyelembe venni, hiszen azok nem léteznének a saját tudatán kívül. Ez etikai problémákhoz vezethet, mivel a szolipszizmus összeegyeztethetetlennek tűnik a moralitással és az empátiával.

A szolipszizmus gyakorlati alkalmazása a társadalmi interakciók teljes hiányához, vagy azok teljes értelmetlenségéhez vezetne.

Ezenkívül, a szolipszizmus megnehezíti a kommunikációt és a tudás megosztását. Ha minden a saját tudatom terméke, akkor a másokkal való kommunikáció csupán egy illúzió, és a tudás megosztása értelmetlen. Ez a tudományos fejlődés és a kulturális örökség átadásának lehetetlenségéhez vezetne.

Bár a szolipszizmus logikailag konzisztens lehet, a mindennapi tapasztalatainkkal és intuícióinkkal ellentétes. Az emberek többsége meggyőződéssel hiszi, hogy a külvilág és a többi ember létezik, és hogy a tapasztalataik valóságosak. A szolipszizmus ezt a mélyen gyökerező meggyőződést kérdőjelezi meg, ami sokak számára nehezen elfogadhatóvá teszi.

Sokan érvelnek amellett, hogy a szolipszizmus filozófiai zsákutca, mivel nem vezet semmilyen hasznos következtetéshez. Mivel a szolipszista számára minden a saját tudatának terméke, nincs értelme a világ működését megérteni vagy javítani, hiszen az egész csupán egy illúzió.

A szolipszizmus és a tudatfilozófia: A kvaliák és a szubjektív élményvilág

A szolipszizmus, a tudatfilozófia egyik radikális irányzata, azon a meggyőződésen alapul, hogy csak a saját tudatunk létezése bizonyítható. Minden más, beleértve a külső világot, a többi embert és a múltat, csupán a tudatunkban megjelenő elképzelések vagy illúziók lehetnek. Ez az álláspont szorosan kapcsolódik a kvaliák, vagyis a szubjektív élményminőségek fogalmához.

A kvaliák a tudatos élmények szubjektív, belső aspektusai. Például, amikor vöröset látunk, érezzük a fájdalmat, vagy érezzük egy étel ízét, ezek az élmények egyedi, nem redukálható minőséggel bírnak. Egy szolipszisztának a kvaliák azért kulcsfontosságúak, mert ezek a legközvetlenebb és legbiztosabb tapasztalataink. Míg a külső világ létezése kétséges lehet, a saját kvaliáink létezésében nehéz kételkedni. Hiszen éppen tapasztaljuk őket.

A szolipszizmus alapelvei a következők:

  • Episztemológiai szkepticizmus: Kétségbe vonja a külső világ létezésének bizonyíthatóságát.
  • Tudatközpontúság: A tudat az egyetlen valóság, ami bizonyosan létezik.
  • Fenomenalizmus: A külső világra vonatkozó elképzeléseink a tudatunkban megjelenő jelenségeken alapulnak.

A szolipszizmus nem azt állítja, hogy a külső világ *biztosan* nem létezik, hanem azt, hogy *nem tudjuk* bizonyítani a létezését. Ez a különbség fontos, mert elismeri a kétséget, ami a tudásunk határaival kapcsolatos.

A szolipszizmus gyakran keveredik a szolipszisztikus módszertannal. Ez utóbbi nem egy világnézet, hanem egy gondolkodási kísérlet, amely arra ösztönöz minket, hogy radikálisan megkérdőjelezzük a feltételezéseinket és a tudásunk forrásait.

„Én gondolkodom, tehát vagyok” – Descartes híres mondása a szolipszizmus egyik kiindulópontja lehet, hiszen a gondolkodás tényét, a tudat létezését nem lehet kétségbe vonni.

A szolipszizmus kritikái gyakran arra irányulnak, hogy gyakorlatilag élhetetlen világnézet. Ha minden csak a tudatunkban létezik, akkor miért tapasztalunk olyan következetes és kiszámítható mintákat a „külső” világban? Miért tudunk kommunikálni másokkal, ha ők is csak a képzeletünk szüleményei?

Azonban a szolipszizmus nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem tudunk megbízni a tapasztalatainkban vagy a tudományos eredményekben. Inkább arra hívja fel a figyelmet, hogy a tudásunk végső soron szubjektív, és hogy mindig van egy bizonyos fokú bizonytalanság a valóság megértésében.

A tudatfilozófia más irányzatai, mint például a materializmus és a dualizmus, alternatív magyarázatokat kínálnak a tudat és a valóság kapcsolatára. A materializmus azt állítja, hogy a tudat az agy fizikai folyamatainak a mellékterméke, míg a dualizmus szerint a tudat egy különálló, nem fizikai entitás.

A szolipszizmus, bár szélsőséges nézet, fontos szerepet játszik a tudatfilozófiában, mivel arra ösztönzi a filozófusokat, hogy kritikusan vizsgálják a tudásunk alapjait és a valóság természetét.

A szolipszizmus és a mentális zavarok: A realitásérzék elvesztése

A szolipszizmus és a mentális zavarok kapcsolata összetett.
A szolipszizmus szerint a külvilág létezése csak az egyén tudatának tükröződése, ami mentális zavarokhoz vezethet.

A szolipszizmus, az a filozófiai nézet, mely szerint csak a saját elmém létezik biztosan, gyakran felmerül a mentális zavarokkal kapcsolatban. Bár nem diagnosztizálható mentális betegség, a szolipszisztikus gondolatok megjelenhetnek bizonyos pszichiátriai állapotok, például a deperszonalizáció-derealizáció zavar tüneteként.

Ebben az állapotban a személy idegennek érezheti saját magát, mintha kívülről figyelné a testét (deperszonalizáció), illetve a külvilágot, mintha az nem lenne valóságos, hanem csak egy álom vagy film lenne (derealizáció). Ezek az érzések átmenetiek lehetnek, de krónikussá is válhatnak, jelentősen befolyásolva az egyén életminőségét. A derealizáció érzése táplálhatja a szolipszisztikus gondolatokat, mivel a külvilág valóságossága megkérdőjeleződik.

A deperszonalizáció-derealizáció zavarban szenvedők gyakran küzdenek a realitásérzék elvesztésével, ami a szolipszizmushoz hasonló élményt eredményezhet.

A szolipszisztikus gondolatok megjelenhetnek szorongásos zavarok, pánikbetegség vagy pszichotikus zavarok esetén is. A szorongás és a pánik fokozhatja a realitástól való eltávolodás érzését, míg a pszichotikus zavarok, mint például a skizofrénia, a valóság torzulásához és téveszmékhez vezethetnek, amelyek a szolipszisztikus gondolatokhoz kapcsolódhatnak.

Fontos hangsúlyozni, hogy a szolipszisztikus gondolatok puszta jelenléte nem feltétlenül jelent mentális zavart. Sok ember eljátszik filozófiai gondolatkísérletekkel, beleértve a szolipszizmust is, anélkül, hogy ez negatív hatással lenne a mindennapi életére. Azonban, ha a szolipszisztikus gondolatok szorongást okoznak, akadályozzák a normális funkcionálást, vagy egyéb mentális zavar tüneteiként jelentkeznek, akkor érdemes szakemberhez fordulni.

A szolipszizmus és a kreativitás: Az én mint alkotóerő a művészetben és az irodalomban

A szolipszizmus, melynek alapja a meggyőződés, hogy csak a saját tudatunk létezik, érdekes táptalajt nyújt a kreativitás számára. Ha feltételezzük, hogy a külvilág, beleértve a többi embert is, csupán a saját tudatunk kivetülése, akkor a művészet és az irodalom új értelmet nyer. Nem a valóság tükrözése a cél, hanem a saját tudatunk, érzéseink és gondolataink kivetítése és felfedezése.

Ebben a kontextusban a művész nem egyszerűen ábrázolja a világot, hanem megteremti azt. A festmény, a regény, a szobor mind a művész belső világának, az ő egyéni szolipszisztikus univerzumának a megnyilvánulása. A művek így nem a valóságot másolják, hanem a tudatban létező lehetőségeket tárják fel.

A szolipszizmus a kreativitás terén nem a valóság tagadása, hanem a tudat végtelen terének felismerése.

Az irodalomban ez megjelenhet a narratív nézőpont radikális szubjektivitásában. A történetet elmesélő hang nem csupán egy szereplő, hanem a teljes világ megteremtője is. A környezet, a többi szereplő, az események mind az ő tudatának termékei. Ez lehetővé teszi a szerző számára, hogy kísérletezzen a valóság határainak elmosásával, és olyan világokat teremtsen, amelyek kizárólag a tudatban létezhetnek.

A szolipszisztikus megközelítésű művészet és irodalom gyakran a belső konfliktusokra, az identitás kérdéseire és a létezés értelmére fókuszál. Mivel a külvilág csupán a tudat kivetülése, a művésznek lehetősége van arra, hogy mélyebben feltárja a saját belső világát, és ezáltal a néző vagy olvasó is bepillantást nyerhet a tudat rejtett zugaiba.

Például egy festmény, amely egy tájat ábrázol, szolipszisztikus értelmezésben nem a táj hű reprezentációja, hanem a festő tájról alkotott elképzeléseinek, érzéseinek és emlékeinek a kivetítése. A színek, a formák, a kompozíció mind a festő belső világát tükrözik, és a táj csupán egy eszköz a tudat kifejezésére.

Ugyanígy, egy regényben a szereplők nem önálló egyének, hanem a főszereplő tudatának aspektusai. A velük való interakciók, a konfliktusok, a szerelmek mind a főszereplő belső harcainak és vágyainak a kivetülései. A történet így a tudat önmagával vívott harcának allegóriájává válik.


Bár minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a bemutatott témákat precízen dolgozzuk fel, tévedések lehetségesek. Az itt közzétett információk használata minden esetben a látogató saját felelősségére történik. Felelősségünket kizárjuk minden olyan kárért, amely az információk alkalmazásából vagy ajánlásaink követéséből származhat.

Megosztás
Hozzászólás