A jó példamutatás a legjobb tanítás

A "Jó példa a legjobb tanítás" örök igazság. Szavak helyett tettekkel mutatunk utat a gyerekeknek, kollégáknak, a környezetünknek. Ha azt szeretnénk, hogy mások is helyesen cselekedjenek, nekünk kell elől járnunk a jó példával. Ez a leghitelesebb és legmélyebb hatású tanítási módszer.

By Lélekgyógyász 24 Min Read

A nevelés során a szavak ereje vitathatatlan, azonban a példamutatás hatása sokszor felülmúlja a verbális instrukciókat. A gyerekek, fiatalok, de még a felnőttek is, sokkal inkább a környezetükben látott viselkedésmintákat követik, mint a hallottakat. Ezért van az, hogy a jó példa a leghatékonyabb tanítási módszer.

A szülők, tanárok, és más tekintélyszemélyek viselkedése közvetlen hatással van a rájuk figyelőkre. Ha egy szülő azt mondja a gyermekének, hogy ne dohányozzon, miközben ő maga cigarettázik, a gyermek üzenete zavaros lesz. Ezzel szemben, ha a szülő maga is egészségesen él, sportol, és kerüli a káros szokásokat, a gyermek sokkal nagyobb valószínűséggel fogja követni ezt a példát.

A jó példamutatás nem csupán a helyes cselekedetek bemutatását jelenti, hanem a helyes értékrend közvetítését is.

Ez azt jelenti, hogy nem elég egyszerűen „jónak” lenni, hanem az is fontos, hogy a cselekedeteink mögött meghúzódó motivációkat is érthetővé tegyük a környezetünk számára. Miért fontos a becsületesség? Miért fontos a mások iránti tisztelet? A válaszokat nem csak szavakkal, hanem a tetteinkkel is meg kell mutatnunk.

A példamutatás ereje abban rejlik, hogy a személyes tapasztalat sokkal mélyebb nyomot hagy az emberben, mint a hallott információ. Amikor valaki látja, hogy egy másik ember következetesen a helyes elvek szerint él, az motivációt és inspirációt nyújt a saját életéhez.

A példamutatás neurológiai alapjai: tükörneuronok és a tanulás

A „jó példamutatás a legjobb tanítás” elve mélyen gyökerezik az emberi viselkedésben és tanulásban. Ennek neurológiai alapját a tükörneuronok képezik. Ezek a speciális idegsejtek nem csupán akkor aktiválódnak, amikor mi magunk végzünk egy cselekvést, hanem akkor is, amikor másvalakit látunk ugyanazt a cselekvést végrehajtani.

Ez a jelenség lehetővé teszi számunkra, hogy ösztönösen megértsük mások szándékait és érzéseit, és hogy utánozzuk a viselkedésüket. A tükörneuronok rendszere kulcsszerepet játszik a szociális tanulásban, az empátiában és a nyelv elsajátításában is. Gyakorlatilag a megfigyelésen alapuló tanulás alapköve.

A tükörneuronok felfedezése forradalmasította a tanulásról és a viselkedésről alkotott elképzeléseinket. A korábbi elméletek hangsúlyozták a közvetlen tapasztalatot és a jutalmazáson alapuló megerősítést, míg a tükörneuronok rávilágítanak a megfigyelés erejére. A gyerekek például a szüleik viselkedését utánozva tanulnak meg beszélni, étkezni és viselkedni.

A tükörneuronok által közvetített példamutatás így nem csupán egy pedagógiai eszköz, hanem az emberi agy természetes működésének velejárója.

A tükörneuronok hatása túlmutat a egyszerű utánzáson. Segítenek belsőleg szimulálni mások cselekedeteit, ami lehetővé teszi számunkra, hogy megértsük a motivációikat és a várható következményeket. Ez a képesség elengedhetetlen a komplex szociális interakciókhoz és a csoportos együttműködéshez.

Az a tény, hogy az agyunk automatikusan reagál mások cselekedeteire, rávilágít a környezet szerepének fontosságára a fejlődésünkben. Ha pozitív és konstruktív viselkedést látunk magunk körül, nagyobb valószínűséggel sajátítjuk el mi is ezeket a mintákat. Éppen ezért a jó példamutatás nem csupán egy erkölcsi kérdés, hanem egy neurológiailag megalapozott tanulási módszer.

A szülői példa szerepe a gyermek személyiségfejlődésében

A szülői példa meghatározó szerepet játszik a gyermek személyiségfejlődésében. A gyermekek nem csupán hallgatják a szüleik tanácsait, hanem megfigyelik és utánozzák a viselkedésüket. Ez a folyamat tudattalanul zajlik, és mélyen beépül a gyermek értékrendjébe és szokásaiba.

A szülők által mutatott példa különösen fontos az olyan területeken, mint a kommunikáció, a konfliktuskezelés és a problémamegoldás. Ha a szülők tiszteletteljesen és empatikusan kommunikálnak egymással és másokkal, a gyermek nagy valószínűséggel elsajátítja ezt a viselkedésmintát. Ezzel szemben, ha a szülők agresszíven vagy manipulatívan kommunikálnak, a gyermek is hajlamos lesz hasonló módon viselkedni.

A szülői példamutatás befolyásolja a gyermek önértékelését és önbizalmát is. Ha a szülők magabiztosak és pozitívan állnak önmagukhoz, a gyermek nagyobb valószínűséggel fogja elfogadni és szeretni önmagát. Ellenkező esetben a gyermek alacsony önértékeléssel és önbizalomhiánnyal küzdhet.

A szülői példa nem csupán a szavakon, hanem a tetteken keresztül is érvényesül.

A szokások és a mindennapi rutinok is a szülői példa által öröklődnek. Ha a szülők egészségesen táplálkoznak, rendszeresen sportolnak és gondoskodnak a mentális egészségükről, a gyermek nagyobb valószínűséggel fogja követni ezt a példát. Ugyanígy, ha a szülők sokat olvasnak, tanulnak és érdeklődnek a világ dolgai iránt, a gyermek is hajlamos lesz a tudásvágyra és a tanulásra.

A szülőknek tudatosítaniuk kell, hogy a gyermekük folyamatosan figyeli őket, és a viselkedésükkel formálják a személyiségét. Ez nem azt jelenti, hogy a szülőknek tökéletesnek kell lenniük, hanem azt, hogy törekedniük kell a jó példamutatásra és a pozitív értékek közvetítésére.

A szülői példa hatása hosszú távú, és befolyásolja a gyermek felnőttkori kapcsolatait, karrierjét és általános életszemléletét. Ezért a szülőknek felelősséget kell vállalniuk a saját viselkedésükért, és törekedniük kell arra, hogy a gyermekük számára a lehető legjobb példát mutassák.

A hitelesség fontossága a példamutatásban

A hitelesség erősíti a példamutatás hatékonyságát és bizalmat.
A hitelesség kulcsfontosságú a példamutatásban, mert a követők csak akkor hisznek, ha látják a valóságot a cselekedetekben.

A jó példamutatás a legjobb tanítás elve akkor érvényesül igazán, ha a példamutató személy hiteles. A hitelesség nem csupán azt jelenti, hogy valaki következetesen cselekszik, hanem azt is, hogy önazonos, és az értékei összhangban vannak a tetteivel.

Ha valaki csupán azért mutat példát, hogy elvárásoknak megfeleljen, de a szíve mélyén mást gondol, az hamar lelepleződik. Az emberek, különösen a gyerekek, ösztönösen érzékelik a képmutatást, és a hiteltelen példamutatás éppen az ellenkező hatást válthatja ki, mint amire a példamutató törekszik. Ehelyett bizalmatlanságot és cinizmust szülhet.

A hitelesség azt jelenti, hogy az ember vállalja a hibáit, beismeri a tévedéseit, és tanul belőlük.

A hitelességhez hozzátartozik az is, hogy az ember sebezhető, és nem próbálja tökéletesnek mutatni magát. A tökéletességre való törekvés irreális elvárásokat támaszt, és senki sem tud megfelelni neki. Ezzel szemben, ha valaki nyíltan beszél a küzdelmeiről és a nehézségeiről, azzal bátorítást ad másoknak, hogy ők is merjenek sebezhetőek lenni, és ne féljenek a hibázástól.

A hiteles példamutatás inspiráló. Amikor látjuk, hogy valaki őszintén hisz valamiben, és ennek megfelelően él, az motivál bennünket arra, hogy mi is kövessük a saját értékeinket, és bátran vállaljuk önmagunkat. A hitelesség nem egy statikus állapot, hanem egy folyamatosan fejlődő valami. Minél inkább törekszünk arra, hogy önazonosak legyünk, annál hitelesebb példát tudunk mutatni másoknak.

A példamutatás mint a nem formális tanulás eszköze

A példamutatás a nem formális tanulás egyik leghatékonyabb eszköze. Nem tankönyvekből vagy előadásokból, hanem a környezetünkben élő emberek viselkedésének megfigyeléséből tanulunk. A szülők, tanárok, barátok és kollégák cselekedetei sokkal mélyebb nyomot hagynak bennünk, mint a szavak.

A gyerekek például ösztönösen utánozzák a felnőtteket. Ha azt látják, hogy a szüleik olvasnak, nagyobb valószínűséggel fognak ők is könyvet venni a kezükbe. Ha azt tapasztalják, hogy a szüleik tisztelettel beszélnek másokkal, ők is hasonlóan fognak viselkedni.

A munkahelyen is kulcsfontosságú a példamutatás. A vezetőknek példát kell mutatniuk a munkamorál, a hozzáállás és az etikus viselkedés terén. Ha a vezetők késnek a megbeszélésekről, nem tartják be a határidőket, vagy nem bánnak tisztelettel a munkatársakkal, az negatívan befolyásolja az egész csapatot.

A hitelesség alapja a tett, nem a szó.

A példamutatás ereje abban rejlik, hogy konkrét, valós viselkedést mutat be. Lehet arról beszélni, hogy fontos a környezetvédelem, de sokkal hatásosabb, ha valaki szelektíven gyűjti a szemetet, biciklivel jár munkába, vagy takarékosan bánik a vízzel.

A nem formális tanulás során a példamutatás általában tudattalanul történik, de a hatása annál erőteljesebb. Az emberek ösztönösen követik azokat, akikre felnéznek, akikben bíznak, és akiknek a viselkedése összhangban van a szavaikkal.

A kortársak hatása: pozitív és negatív példák

A kortársak hatása felbecsülhetetlen a személyiségfejlődésben. A jó példamutatás itt válik igazán fontossá. Egy lelkes, szorgalmas diáktárs ösztönzőleg hathat, motiválva a többieket a jobb eredmények elérésére. Például, ha valaki rendszeresen segít a tanulásban, azzal nemcsak tudást ad át, hanem a segítőkészség értékét is közvetíti.

Ugyanakkor a negatív példák is erősen befolyásolhatnak. Egy csoportban, ahol a szabályok áthágása menőnek számít, könnyen eluralkodhat a rendetlenség és a motiválatlanság. A kortársnyomás ebben az esetben a rossz irányba terelheti az egyéneket.

A jó példamutatás nemcsak a szavakban, hanem a tettekben is megnyilvánul.

Gondoljunk csak arra, hogy egy sportoló, aki sportszerűen viselkedik a versenyeken, nemcsak a saját teljesítményét növeli, hanem példát mutat a fair play-re is. Ezzel szemben, ha valaki csalással próbál győzni, azzal a tisztességtelen magatartást népszerűsíti.

A kortársak hatása különösen erős a serdülőkorban, amikor a fiatalok identitásukat keresik. Ebben az időszakban a barátok véleménye és viselkedése nagymértékben befolyásolja a döntéseiket. Ezért kiemelten fontos, hogy a fiatalok olyan közösségekhez tartozzanak, ahol a pozitív értékek dominálnak.

A vezetői példamutatás hatása a szervezeti kultúrára

A vezetői példamutatás a szervezeti kultúra egyik legerősebb formálója. Nem csupán a szavak számítanak, hanem a tettek, a viselkedés és az értékek, amelyeket a vezetők nap mint nap képviselnek. Ha a vezetők elvárják a munkavállalóktól a pontosságot, a hatékonyságot és az etikus viselkedést, de ők maguk nem követik ezeket az elveket, az aláássa a bizalmat és a hitelességet.

A szervezeti kultúra a közös értékek, hitek és normák rendszere, amely befolyásolja a munkavállalók viselkedését és a szervezet működését. A vezetők példamutatásukkal közvetlenül befolyásolják ezeket az értékeket és normákat. Ha a vezetők nyitottak a visszajelzésekre, bátorítják az innovációt és elismerik a munkavállalók erőfeszítéseit, az egy pozitív és támogató kultúrát teremt.

A szervezeti kultúra nem a hirdetőtáblán szereplő értékek összessége, hanem a vezetők által naponta megélt valóság.

A vezetői példamutatás hatása különösen fontos a válsághelyzetekben. Amikor a szervezet nehézségekkel küzd, a vezetők viselkedése meghatározza, hogy a munkavállalók hogyan reagálnak a kihívásokra. Ha a vezetők nyugodtak, magabiztosak és átláthatóak, az bizalmat ébreszt és motiválja a munkavállalókat a közös célok elérésére.

Azonban a példamutatás nem csupán a felsővezetés felelőssége. Minden vezetőnek, minden szinten példát kell mutatnia a munkatársainak. A középvezetők, a projektvezetők és a csapatvezetők is nagy hatással vannak a munkavállalók viselkedésére és a szervezeti kultúrára.

A vezetői példamutatás fejlesztése érdekében a szervezeteknek tudatosan kell foglalkozniuk a vezetőképzéssel és a vezetői coachinggal. A vezetőknek tisztában kell lenniük a saját viselkedésük hatásával és arra kell törekedniük, hogy példamutatóan viselkedjenek minden helyzetben.

A tanári példamutatás jelentősége a diákok motivációjában

A tanári példamutatás közvetlen hatással van a diákok motivációjára. A diákok nem csak hallgatják a tanárt, hanem megfigyelik is őt. Figyelik a viselkedését, az értékrendjét, a munkához való hozzáállását. Ha a tanár lelkes, elkötelezett és szorgalmas, akkor ez a viselkedés mintaként szolgál a diákok számára.

A tanár hitelessége kulcsfontosságú. Egy tanár, aki a szavak szintjén hirdeti a kemény munkát, de a valóságban nem mutatja azt, elveszíti a diákok bizalmát. Ezzel szemben, egy olyan tanár, aki maga is folyamatosan képezi magát, új módszereket próbál ki, és láthatóan szereti a munkáját, sokkal inkább képes inspirálni a diákokat.

A jó példamutatás nem csak a tanórára korlátozódik. A tanár magánéleti viselkedése is hatással lehet a diákokra. Egy olyan tanár, aki tisztelettel bánik másokkal, aki környezettudatos, és aki aktív szerepet vállal a közösségben, pozitív mintát mutat a diákok számára.

A tanári példamutatás nem pusztán tanítási módszer, hanem a nevelés alapja.

Néhány példa a tanári példamutatás gyakorlati alkalmazására:

  • A tanár időben érkezik az órákra, ezzel a pontosságot mutatva példaként.
  • A tanár tisztelettel beszél a diákokkal és a kollégákkal, ezzel a megfelelő kommunikációt demonstrálva.
  • A tanár szorgalmasan készül az órákra, ezzel a feladatok iránti elkötelezettséget mutatva.

A tanári példamutatás befektetés a jövőbe. Azok a diákok, akik jó példákat látnak maguk előtt, nagyobb valószínűséggel válnak maguk is példamutató felnőttekké.

A média szerepe a példaképek közvetítésében

A média kulcsszerepet játszik a példaképek közvetítésében. A televízió, az internet, a közösségi média felületei mind-mind hatalmas befolyással bírnak arra, hogy kit tekint a társadalom követendő példának.

A média felelőssége abban rejlik, hogy milyen értékeket közvetít. Ha a sikert kizárólag anyagi javakban mérik, az torz képet fest a fiatalok számára. Ugyanakkor, ha a kitartást, a kreativitást és a másokért való tenni akarást hangsúlyozzák, az pozitív hatással lehet a társadalomra.

A jó példamutatás a legjobb tanítás, és a média lehetősége, hogy ezt a tanítást széles körben eljuttassa az emberekhez, óriási.

A közösségi média platformjain megjelenő influencerek viselkedése, megnyilvánulásai nagyban befolyásolják a követőik gondolkodásmódját. Ezért kiemelten fontos, hogy hiteles és felelősségteljes személyiségek kerüljenek a figyelem középpontjába.

A média által közvetített példaképek nem feltétlenül hírességek. Lehetnek ők hétköznapi emberek is, akik valamilyen kiemelkedő teljesítményt értek el a munkájukban, a sportban, vagy a közösségi életben. Az ő történeteik inspirálhatnak másokat a fejlődésre és a kitartásra.

A társadalmi példamutatás hatása a normák és értékek alakulására

A társadalmi példamutatás ereje abban rejlik, hogy közvetlenül formálja a normákat és értékeket egy közösségben. Amikor az emberek látják, hogy mások bizonyos módon viselkednek, és az a viselkedés pozitív eredménnyel jár, hajlamosak azt utánozni. Ez a folyamat különösen fontos a fiatalabb generációk számára, akik a környezetükből, elsősorban a szülőktől, tanároktól és más tekintélyes személyektől tanulnak.

A pozitív példamutatás nemcsak a helyes viselkedésre ösztönöz, hanem a negatív viselkedés elkerülésére is. Ha egy közösségben a legtöbb ember betartja a szabályokat, tisztességesen viselkedik és tiszteletben tartja másokat, akkor ez a viselkedés válik a normává. Ezzel szemben, ha a szabályok áthágása és a tisztességtelen viselkedés gyakori, akkor ez a norma alakul ki.

A társadalmi példamutatás ereje abban rejlik, hogy képes a közösségi normákat pozitív irányba mozdítani, elősegítve ezzel a társadalmi kohéziót és a közös értékek megerősödését.

A média szerepe is jelentős a társadalmi példamutatásban. A hírességek, a véleményvezérek és a közszereplők viselkedése nagy hatással lehet az emberekre, különösen a fiatalokra. Ezért fontos, hogy a média felelősségteljesen közvetítse az információkat, és a pozitív példákat emelje ki.

Az intézmények is kulcsszerepet játszanak a példamutatásban. Az iskolák, a munkahelyek és a kormányzati szervek példamutató módon kell működniük, hogy a polgárok bizalmát elnyerjék, és a helyes viselkedést ösztönözzék. A korrupciómentes működés, a tisztességes eljárások és a törvények betartása mind hozzájárulnak a pozitív társadalmi normák kialakulásához.

A példamutatás és az erkölcsi fejlődés összefüggései

A jó példamutatás ereje abban rejlik, hogy nem csupán szavakkal, hanem tettekkel is tanít. Az erkölcsi fejlődés szempontjából ez különösen fontos, hiszen a gyermekek és fiatalok sokkal inkább a látottakat, mint a hallottakat követik.

A szülők, tanárok és más tekintélyszemélyek viselkedése meghatározó abban, hogy milyen értékeket sajátítanak el a felnövekvő generációk. Ha egy szülő következetesen betartja a szabályokat, tisztességesen viselkedik másokkal, és felelősséget vállal a tetteiért, akkor a gyermeke nagy valószínűséggel hasonlóan fog cselekedni.

A példamutatás nem csak a pozitív, hanem a negatív viselkedésminták átadásában is szerepet játszik. Ha valaki rendszeresen hazudik, csal vagy másokat bántalmaz, akkor a környezetében élők hajlamosabbak lesznek ezeket a viselkedésformákat elfogadni, sőt, akár utánozni is. Ezért kiemelten fontos, hogy tudatában legyünk a saját viselkedésünk hatásának.

A valódi erkölcsi tanítás nem a szónoklatokban, hanem a mindennapi cselekedetekben nyilvánul meg.

A példamutatás hatása nem korlátozódik a családi vagy iskolai környezetre. A közéleti szereplők, a sportolók és más hírességek viselkedése is befolyásolhatja az emberek értékrendjét és morális döntéseit. Ezért a közszereplőknek különösen nagy a felelősségük abban, hogy milyen példát mutatnak a társadalom számára.

A példamutatás nem egy egyszeri aktus, hanem egy folyamatos, tudatos törekvés arra, hogy a legjobb önmagunkat mutassuk. Ez magában foglalja a hibáink beismerését, a tanulságok levonását és a folyamatos fejlődést. A hitelesség kulcsfontosságú, hiszen az emberek hamar észreveszik, ha valaki nem őszinte a viselkedésében.

A példamutatás korlátai: amikor a szavak fontosabbak

A szavak ereje néha felülmúlja a cselekedeteket.
A példamutatás mellett a szavak ereje is kulcsfontosságú; a kommunikáció sokszor meghatározóbb lehet a cselekedeteknél.

Bár a jó példamutatás kétségtelenül hatékony tanítási módszer, nem minden esetben elegendő. Vannak olyan helyzetek, amikor a szavak, a magyarázatok és az instrukciók felülírják a puszta példát.

Gondoljunk csak a komplex készségekre. Lehet valaki kiváló zongoraművész, de a tanításhoz szükség van arra, hogy lebontsa a mozdulatokat, elmagyarázza a zenei elméletet, és visszajelzést adjon a tanítványának. A puszta hallgatás és nézés nem elegendő a tökéletes elsajátításhoz.

A példamutatás akkor válik korlátozottá, amikor a tanulandó dolog túl komplex, elvont, vagy személyre szabott megközelítést igényel.

Az erkölcsi nevelés területén is hasonló a helyzet. Bár a helyes viselkedés bemutatása alapvető, elengedhetetlen a beszélgetés, a helyes és helytelen közötti különbség megvitatása, és az empátia fejlesztése. A puszta példa nem feltétlenül ad választ a felmerülő etikai dilemmákra.

Végül, a személyes különbségek is szerepet játszanak. Ami az egyik embernek természetes, az a másiknak nehézséget okozhat. Ezért van szükség arra, hogy a tanár vagy mentor a tanítvány egyéni igényeihez igazítsa a tanítást, amihez a szavak elengedhetetlenek.

A példamutatás és a generációs különbségek

A jó példamutatás ereje generációról generációra öröklődik, azonban a példamutatás formája és a fogadtatása változó lehet a különböző generációk között. Az idősebb generációk gyakran a szorgalmat, a kitartást és a tiszteletet tartják a legfontosabb értékeknek, és ezeket elsősorban a saját életvitelükkel próbálják átadni a fiatalabbaknak.

A fiatalabb generációk viszont, akik a digitális korban nőttek fel, sokkal inkább a hitelességet és az átláthatóságot értékelik. Számukra a példamutatás azt jelenti, hogy valaki az elvei szerint él, és ezt nyíltan vállalja. A közösségi média hatására a példaképek is megváltoztak; a hagyományos tekintélyszemélyek helyett sokszor influencer-ek vagy olyan hétköznapi emberek válnak példává, akik valamilyen szempontból inspirálóak.

A generációs különbségek ellenére a jó példamutatás alapelve ugyanaz marad: a szavaknál sokkal többet ér, amit teszünk.

Fontos, hogy a szülők, tanárok és vezetők tisztában legyenek azzal, hogy a fiatalabb generációk máshogy értelmezik a példamutatást, és ennek megfelelően alakítsák a saját viselkedésüket. Nem elég elmondani, hogy mit kell tenni, hanem azt is meg kell mutatni, hogy hogyan kell csinálni, és miért fontos az.

A példamutatás ereje abban rejlik, hogy nem kényszerít, hanem inspirál. A fiatalok sokkal szívesebben követnek valakit, akit tisztelnek és akinek a tettei összhangban vannak a szavaival. Ezért a jó példamutatás nem csak tanítás, hanem egyben a bizalom és a tisztelet építésének eszköze is.

Önmagunk példamutatása: a következetesség fontossága

A jó példamutatás a legjobb tanítás elvének lényege, hogy a szavaknál sokkal többet számítanak a tettek. Amikor a cselekedeteink összhangban vannak azzal, amit mondunk, akkor hitelessé válunk a környezetünk szemében. Ez különösen igaz a gyermeknevelésben, a vezetői szerepekben és a tanításban, de valójában minden emberi kapcsolatban.

A következetesség kulcsfontosságú elem a példamutatás terén. Ha időnként az egyik, időnként a másik elvet valljuk, ahelyett, hogy egyértelműen képviselnénk az értékeinket, akkor zavart okozunk a környezetünkben, és aláássuk a saját hitelességünket. A következetesség azt jelenti, hogy az elveinkhez ragaszkodunk, még akkor is, ha ez nehéz vagy kényelmetlen.

A valódi példamutatás nem a tökéletesség elérése, hanem a folyamatos törekvés arra, hogy jobbak legyünk, és ezt nyíltan felvállaljuk.

Gondoljunk csak bele, mennyire másként hat ránk valaki, aki hibázik, de elismeri a hibáját, és megpróbálja jóvátenni, mintha valaki sosem hibázna, de látszik, hogy a valóságban nem él az elvei szerint. A hitelesség nem a hibátlanságban rejlik, hanem abban, hogy őszintén vállaljuk a felelősséget a tetteinkért.

A következetes példamutatás hatására a környezetünkben élők nemcsak azt tanulják meg, *mit* kell tenni, hanem azt is, *hogyan*. Látják, hogy az elveinket hogyan ültetjük át a gyakorlatba, hogyan kezeljük a nehézségeket, hogyan reagálunk a kihívásokra. Ez a fajta tanulás sokkal mélyebb és tartósabb, mint a pusztán verbális tanítás.

Például, ha azt mondjuk a gyermekeinknek, hogy fontos az olvasás, de sosem látnak minket olvasni, akkor a szavaink üresen csengenek. Viszont, ha rendszeresen olvasunk, és megosztjuk velük az olvasási élményeinket, akkor sokkal nagyobb valószínűséggel fogják ők is megszeretni az olvasást. Ugyanez igaz a vezetőkre is: ha azt várják el a beosztottjaiktól, hogy keményen dolgozzanak, de ők maguk nem mutatnak példát, akkor nehéz lesz a tiszteletüket kivívni.


Bár minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a bemutatott témákat precízen dolgozzuk fel, tévedések lehetségesek. Az itt közzétett információk használata minden esetben a látogató saját felelősségére történik. Felelősségünket kizárjuk minden olyan kárért, amely az információk alkalmazásából vagy ajánlásaink követéséből származhat.

Megosztás
Hozzászólás