Miért nem fogadnak el egyesek segítséget?

Sokan nehezen fogadják el a segítséget, pedig néha nagy szükségük lenne rá. Vajon miért utasítják el a felkínált kezet? A háttérben büszkeség, félelem a függőségtől, vagy éppen önértékelési problémák állhatnak. Cikkünkben feltárjuk ezeket az okokat, hogy jobban megérthessük ezt a gyakori jelenséget.

By Lélekgyógyász 22 Min Read

Sokszor találkozunk azzal a helyzettel, hogy valaki látszólag szenved, küzd, mégis mereven elutasítja a felkínált segítséget. Ennek hátterében összetett okok állhatnak. Az egyik leggyakoribb a függetlenség megőrzésének vágya. Az emberek félhetnek attól, hogy a segítség elfogadásával gyengének, képtelennek tűnnek mások szemében, vagy elveszítik az irányítást a saját életük felett.

Egy másik ok lehet a bizalom hiánya. Ha valaki korábban csalódott a segítségben, vagy úgy érzi, hogy a felkínált segítség mögött valamilyen hátsó szándék húzódik, érthető módon bizalmatlan lesz. Előfordulhat, hogy a korábbi negatív tapasztalatok miatt inkább a saját erejére támaszkodik, még akkor is, ha ez nehezebb utat jelent.

A segítség elutasításának mélyén gyakran a sebezhetőségtől való félelem rejlik.

A szégyenérzet is jelentős szerepet játszhat. Egyesek úgy érzik, hogy a segítség elfogadásával beismerik a saját hiányosságaikat, ami kellemetlen érzéseket válthat ki. Félhetnek a megítéléstől, attól, hogy mások lenézik őket a nehézségeik miatt.

Nem szabad elfelejteni a büszkeséget sem. Vannak, akik számára a segítség elfogadása egyfajta vereség beismerése, ami sérti az önbecsülésüket. Inkább vállalják a nehézségeket, minthogy úgy érezzék, másoknak tartoznak.

Az önállóság illúziója és a segítség elfogadásának nehézségei

Sokan azért nem fogadnak el segítséget, mert az önállóság illúzióját szeretnék fenntartani. A segítség elfogadása ugyanis sebezhetőséget feltételez, azt, hogy nem vagyunk képesek egyedül megbirkózni a kihívásokkal. Ez a gondolat pedig sokak számára elfogadhatatlan.

A segítség elutasításának hátterében gyakran szorongás áll. A félelem attól, hogy a segítséget nyújtó személy elvárásokat támaszt majd, vagy hogy adósnak érezzük magunkat. Ez az érzés különösen erős lehet, ha korábban negatív tapasztalataink voltak a segítségnyújtással kapcsolatban.

A segítség elfogadása sokszor egyenlő a gyengeség beismerésével, ami a mai társadalomban, ahol a sikeresség és az önállóság a legfőbb értékek, nehezen vállalható fel.

Egy másik gyakori ok a bizalom hiánya. Nem bízunk abban, hogy a felajánlott segítség valóban a javunkat szolgálja, vagy hogy a segítő személy valóban kompetens a probléma megoldásában. Attól is tarthatunk, hogy a segítségnyújtás mögött hátsó szándék húzódik.

Az önállóság illúziójának fenntartása érdekében az emberek gyakran túlértékelik saját képességeiket, és alábecsülik a probléma súlyosságát. Ez a torzítás megakadályozza őket abban, hogy reálisan felmérjék a helyzetet, és belássák, hogy szükségük van külső segítségre.

A büszkeség is akadályozhatja a segítség elfogadását. Az emberek nem akarják, hogy mások gyengének lássák őket, ezért inkább szenvednek csendben, mint hogy segítséget kérjenek.

Végül, a rossz kommunikációs készségek is hozzájárulhatnak a problémához. Sokan nem tudják megfelelően megfogalmazni a szükségleteiket, vagy nem mernek segítséget kérni, mert félnek a visszautasítástól.

  • A segítség elfogadása sebezhetőséget feltételez.
  • Félelem a segítségnyújtó elvárásaitól.
  • Bizalom hiánya a segítő személyben.
  • Túlértékelt saját képességek.
  • Büszkeségből fakadó elutasítás.

A kontroll elvesztésétől való félelem

Sokak számára a segítség elfogadása a kontroll elvesztésével egyenlő. Úgy érzik, hogy ha mások közbelépnek, akkor elveszítik az irányítást a saját életük, problémáik felett. Ez a kontrollvesztéstől való félelem különösen erős lehet olyan helyzetekben, amikor valaki már amúgy is kiszolgáltatottnak érzi magát.

Ez a félelem gyökerezhet korábbi tapasztalatokban is. Talán korábban már átélték, hogy amikor segítséget kértek vagy fogadtak el, azzal visszaéltek, vagy hátrányukra fordították. Emiatt nehezen bíznak meg másokban, és inkább maguk próbálnak meg mindent megoldani, még akkor is, ha ez rendkívül nehéz számukra.

A kontrollvesztés érzése összefügghet a függetlenség megőrzésének vágyával is. Sokan büszkék arra, hogy önállóan képesek boldogulni, és a segítség elfogadása ezt a képet csorbíthatja. Úgy érezhetik, hogy gyengének vagy alkalmatlannak tűnnek, ha nem tudják egyedül megoldani a problémáikat.

A segítség elfogadása sokszor egyet jelent azzal, hogy valaki elismeri a saját sebezhetőségét, gyengeségét, ami sokak számára rendkívül nehéz lehet.

A kontrollvesztéstől való félelem megnyilvánulhat abban is, hogy az illető mikromenedzselni próbálja a segítséget nyújtó személyt. Folyamatosan ellenőrzi a munkáját, beleszól a részletekbe, és nehezen engedi, hogy a másik a saját módszereivel dolgozzon. Ez a viselkedés valójában a félelem leplezése, és annak a jele, hogy az illető nehezen tudja elengedni a kontrollt.

Fontos megérteni, hogy a segítség elfogadása nem egyenlő a gyengeséggel. Épp ellenkezőleg, erőt és önismeretet mutat, ha valaki képes felismerni, mikor van szüksége támogatásra, és képes azt kérni is. A kontrollvesztéstől való félelem legyőzése kulcsfontosságú ahhoz, hogy az ember képes legyen hatékonyan együttműködni másokkal, és elfogadni a felkínált segítséget.

A sebezhetőség elkerülése és a tökéletesség mítosza

A tökéletesség keresése gyakran megakadályozza a támogatás elfogadását.
A sebezhetőség elfogadása erősíti a kapcsolatokat, míg a tökéletesség keresése gyakran elszigeteltséghez vezethet.

Sokak számára a segítség elfogadása egyet jelent a sebezhetőség beismerésével. Ebben az esetben a segítségkérés azt közvetíti a külvilág felé, hogy valaki nem képes önállóan megoldani egy problémát, ami a tökéletesség mítoszába vetett hitükkel ütközik. A tökéletesség mítosza azt sugallja, hogy az embernek mindig kompetensnek, erősnek és függetlennek kell lennie.

Ez a hiedelemrendszer gyakran gyökerezik a gyerekkorban, ahol a teljesítményt és a sikert helyezték előtérbe, a hibázást pedig negatívumként kezelték. Az ilyen környezetben felnövő egyének könnyenInternal Server Error

A bizalmatlanság szerepe a segítség elutasításában

A segítség elutasításának egyik legmélyebb gyökere a bizalmatlanságban rejlik. Ez a bizalmatlanság irányulhat a felajánló személyére, a segítség szándékára, vagy akár a segítségnyújtás rendszerére is. Sokan attól tartanak, hogy a segítség elfogadása valamilyen kötelezettséget von maga után. Attól félnek, hogy később vissza kell fizetniük a szívességet, ami nyomasztó teherként nehezedhet rájuk.

A bizalmatlanság másik formája a segítő személyének motivációival kapcsolatos kételyek. Vajon valóban segíteni akar, vagy valamilyen rejtett célja van? Sokan attól tartanak, hogy a segítség elfogadásával kiszolgáltatottabbá válnak. Ez különösen igaz azokra, akik korábban már csalódtak másokban, vagy akiknek rossz tapasztalataik voltak a segítségnyújtással kapcsolatban.

A bizalmatlanság a saját képességekbe vetett hit hiányából is fakadhat. Ha valaki nem bízik abban, hogy képes maga megoldani a problémát, akkor hajlamos lehet elutasítani a segítséget is, mert úgy érzi, hogy azzal beismeri a saját gyengeségét. Ez a fajta bizalmatlanság gyakran összekapcsolódik az önértékelési problémákkal.

A segítség elutasítása mögött gyakran az a félelem áll, hogy a segítség elfogadásával elveszítjük az irányítást a saját életünk felett.

Bizonyos esetekben a bizalmatlanság a társadalmi normákhoz kapcsolódik. Vannak kultúrák, ahol az önállóság és a függetlenség rendkívül nagy értéknek számít, és a segítség elfogadása gyengeségként értelmezhető. Ilyen esetekben az emberek inkább szenvednek csendben, minthogy segítséget kérjenek.

A bizalmatlanság leküzdése érdekében fontos, hogy a segítő személy őszinte és átlátható legyen. Világossá kell tenni, hogy a segítségnyújtás nem jár semmilyen kötelezettséggel, és hogy a cél kizárólag az, hogy segítsen a másik embernek. Emellett fontos, hogy a segítő személy tiszteletben tartsa a másik ember határait, és ne erőltesse a segítséget, ha az nem kívánatos.

A korábbi negatív tapasztalatok hatása a segítségkérésre

A segítség elfogadásának képtelensége gyakran gyökerezik a korábbi negatív tapasztalatokban. Ha valaki korábban rossz tapasztalatokat szerzett a segítségkéréssel kapcsolatban, az mélyen befolyásolhatja a jövőbeli hozzáállását.

Például, ha valaki korábban segítséget kért, de elutasításban, megalázásban vagy kihasználásban volt része, az érthető módon bizalmatlanná válik. Ez a bizalmatlanság kiterjedhet másokra is, még akkor is, ha azok valóban segíteni szeretnének.

Az is előfordulhat, hogy a korábbi segítség nem volt hatékony, sőt, rontott a helyzeten. Ilyen esetekben az illető arra a következtetésre juthat, hogy a segítség általában nem működik, vagy hogy ő maga nem érdemli meg a segítséget. Ez az érzés különösen erős lehet, ha a segítség rosszindulatú megjegyzésekkel vagy feltételekkel párosult.

A korábbi negatív tapasztalatok tanult tehetetlenséghez vezethetnek, ami azt jelenti, hogy az egyén feladja a próbálkozást, mert úgy érzi, nincs befolyása a helyzetére.

Gyakran az ilyen tapasztalatok szégyenérzettel is párosulnak. Az emberek szégyellik bevallani, hogy segítségre van szükségük, különösen akkor, ha korábban már kérték és elutasították őket. Ez a szégyenérzet megakadályozza őket abban, hogy újra megpróbálkozzanak.

A korábbi negatív tapasztalatok hatása nem csupán a segítség elfogadására, hanem a segítségkérésre is kiterjed. Az illető inkább megpróbál egyedül megbirkózni a problémákkal, még akkor is, ha ez sokkal nehezebb, mert fél a csalódástól és a negatív következményektől. Ez egy ördögi kör, amelyből nehéz kitörni.

Fontos megérteni, hogy ezek a reakciók teljesen érthetőek és emberiek. A korábbi fájdalmas élmények mély nyomokat hagyhatnak, és időbe telhet, mire valaki újra képes lesz bízni másokban és elfogadni a segítséget.

A segítség elfogadása mint adósság: a viszonosság terhe

Az emberek sokféle okból utasíthatják el a segítséget, de az egyik leggyakoribb a viszonosság terhe miatti aggodalom. Sokan úgy érzik, hogy a segítség elfogadásával adóssá válnak a segítő felé, és ezt az adósságot a jövőben vissza kell fizetniük. Ez a viszonosság elve mélyen gyökerezik a társadalmi normáinkban, és szinte ösztönösen működik.

Ez az érzés különösen erős lehet akkor, ha a segítség nagymértékű, vagy ha a segítő valaki, akivel bonyolult a kapcsolatunk. Például, ha egy kolléga rendszeresen segít a munkánkban, hálásak lehetünk, de egyben feszültek is, mert úgy érezzük, hogy tartozunk neki valamivel. Minél nagyobb a segítség, annál nagyobb a vélt adósság, és annál nagyobb a nyomás, hogy viszonozzuk azt.

A viszonosság terhe kellemetlen érzéseket válthat ki. Az emberek félhetnek attól, hogy nem tudják majd viszonozni a segítséget, vagy hogy a viszonzásuk nem lesz elégséges. Ez a félelem oda vezethet, hogy inkább elutasítják a segítséget, még akkor is, ha szükségük lenne rá. A segítség elfogadása tehát nem mindig egyszerű, hiszen sokszor az önállóságunk és kompetenciánk megkérdőjelezésének érzésével társul.

A segítség elfogadása sokak számára azt jelenti, hogy beismerik a gyengeségüket, vagy a képtelenségüket arra, hogy egyedül megbirkózzanak a problémával.

A viszonosság terhe nemcsak a segített személyre, hanem a segítőre is nyomást gyakorolhat. A segítő is érezheti, hogy a segítségnyújtással elvárásokat támaszt a másik féllel szemben, és csalódott lehet, ha nem tapasztal viszonzást. Ez a kölcsönös nyomás konfliktusokhoz és feszültségekhez vezethet a kapcsolatban. Ezért fontos, hogy a segítségnyújtás és a segítség elfogadása őszinte és nyílt kommunikációval párosuljon, hogy mindkét fél tisztában legyen az elvárásokkal és a lehetőségekkel.

Végül, a viszonosság terhe kulturális különbségeket is mutathat. Egyes kultúrákban a segítség elfogadása a gyengeség jele, míg más kultúrákban a közösséghez tartozás és a bizalom kifejezése. Ezek a kulturális normák befolyásolják, hogy az emberek hogyan viszonyulnak a segítség elfogadásához és viszonzásához.

Az önértékelés és a segítségkérés kapcsolata

Az önértékelés csökkentése segítheti a segítségkérést.
Az önértékelés javíthatja a segítségkérés képességét, mivel a magabiztosság elősegíti a támogatás elfogadását.

Az alacsony önértékelés gyakran áll a segítség elutasításának hátterében. Azok, akik nem bíznak a saját képességeikben, úgy érezhetik, hogy a segítség elfogadása a gyengeségük beismerése. Ez a gondolkodásmód mélyen gyökerezhet a korábbi tapasztalatokban, például a kritikában vagy a kudarcokban.

Sokan attól tartanak, hogy a segítség elfogadásával mások szemében kompetenciájuk kérdőjeleződik meg. Ez különösen igaz a munkahelyi környezetben, ahol a teljesítmény állandó nyomás alatt van. A segítségkérés ebben az esetben a sikertelenség jeleként értelmezhető, ami ronthatja a szakmai megítélést.

Az önértékelés szorosan összefügg a függetlenség iránti vággyal. Azok, akik erősen hisznek a saját erejükben és önállóságukban, nehezen fogadják el a segítséget, mert úgy érzik, hogy az csorbítja az autonómiájukat. Ez a függetlenség iránti igény különösen erőteljes lehet olyan személyeknél, akik korábban nehéz helyzetekből egyedül küzdötték ki magukat.

A segítség elutasítása gyakran nem a feladat nehézségéről, hanem a saját magunkról alkotott képünkről szól.

A megérdemeltség érzése is kulcsszerepet játszik. Az alacsony önértékelésű emberek gyakran úgy érzik, hogy nem érdemlik meg a segítséget, vagy hogy terhet rónának másokra. Ezt a gondolkodásmódot tovább erősíthetik a negatív belső monológok, amelyek folyamatosan aláássák az önbizalmukat.

Végül, a szégyenérzet is akadályozhatja a segítségkérést. Azok, akik úgy érzik, hogy valamilyen módon „hibásak” vagy „elégtelenek”, hajlamosak elrejteni a problémáikat és inkább egyedül küzdeni, mint kockáztatni a lelepleződést és a megítélést.

A kulturális normák és a segítséghez való viszony

A segítség elfogadásának vagy elutasításának kérdése mélyen gyökerezik a kulturális normákban. Különböző kultúrák eltérően értelmezik a segítség fogalmát, a segítségnyújtás módját, és a segítség elfogadásának illendőségét.

Egyes kultúrákban az önállóság és az önellátás rendkívül nagyra értékelt tulajdonságok. Ebben a kontextusban a segítség elfogadása a gyengeség vagy a kompetencia hiányának beismeréseként értelmezhető. Az ilyen beállítottságú emberek inkább saját erőfeszítéseikre támaszkodnak, még akkor is, ha ez nehézségekkel jár, mert a segítség elfogadása csorbát ejthet az önmagukról alkotott képen.

Más kultúrákban a közösségi szellem és az egymásrautaltság hangsúlyosabb. Itt a segítségnyújtás és az elfogadás a társadalmi kötelékek erősítésének eszköze. A segítség elfogadása nem a gyengeség jele, hanem a közösségbe való tartozás és a bizalom kifejezése.

A segítséghez való viszony kultúránként változik, befolyásolva, hogy valaki hajlandó-e azt elfogadni vagy sem.

A kulturális értékek mellett a társadalmi elvárások is szerepet játszanak. Bizonyos társadalmakban elvárás, hogy az emberek maguk oldják meg a problémáikat, és szégyennek tekintik a külső segítség igénybevételét. Más társadalmakban a segítségkérés természetes és elfogadott dolog, sőt, néha el is várják.

A nemzeti identitás is befolyásolhatja a segítséghez való viszonyt. Például, egy olyan nemzet, amely történelmileg sokat szenvedett, és saját erejéből küzdötte fel magát, büszke lehet az önállóságára, és kevésbé hajlandó külső segítséget elfogadni.

Végül, a személyes tapasztalatok is formálják a segítséghez való viszonyt. Ha valaki korábban rossz tapasztalatokat szerzett a segítség elfogadásával kapcsolatban, például visszaéltek a jóindulatával, valószínűleg óvatosabb lesz a jövőben.

A nemi szerepek hatása a segítség elfogadására

A nemi szerepek jelentős hatással vannak arra, hogy ki milyen valószínűséggel fogad el segítséget. A társadalom gyakran eltérő elvárásokat támaszt a férfiakkal és a nőkkel szemben, ami befolyásolja a segítségkéréssel kapcsolatos viselkedésüket.

A férfiaktól gyakran elvárják, hogy önállóak és kompetensek legyenek, ami azt eredményezheti, hogy kevésbé hajlandóak segítséget kérni. A segítségkérés számukra a gyengeség vagy a függőség jele lehet, ami ellentétes a maszkulinitással kapcsolatos társadalmi elvárásokkal. Emiatt inkább megpróbálják egyedül megoldani a problémákat, még akkor is, ha ez nehezebb vagy időigényesebb.

A hagyományos nemi szerepek szerint a férfiaknak „erősnek” és „önellátónak” kell lenniük, ami gátolja a segítségkérést.

Ezzel szemben a nőket gyakran szocializálják arra, hogy gondoskodók és együttműködők legyenek, ami a segítség elfogadását elfogadhatóbbá teheti számukra. A segítségkérés számukra nem feltétlenül a gyengeség jele, hanem a kapcsolatépítés és a szolidaritás kifejezése is lehet.

Mindazonáltal, a nők is szembesülhetnek kihívásokkal a segítség elfogadásakor. Például, ha attól tartanak, hogy a segítségkérést inkompetenciának vagy tehetetlenségnek értelmezik, akkor ők is kevésbé hajlandóak segítséget kérni. A társadalmi elvárásokkal szembeni megfelelés vágya mindkét nem esetében befolyásolja a viselkedést.

A nemi szerepek mellett más tényezők is befolyásolják a segítség elfogadását, például a kulturális háttér, a személyiség és a korábbi tapasztalatok. Azonban a nemi szerepek továbbra is fontos szerepet játszanak abban, hogy ki mennyire hajlandó segítséget kérni és elfogadni.

A társadalmi normák tudatosítása segíthet abban, hogy az emberek szabadabban dönthessenek a segítségkérésről, függetlenül a nemüktől. A fontos az, hogy felismerjük, a segítségkérés nem gyengeség, hanem egy hatékony stratégia a problémák megoldására és a célok elérésére.

A segítségnyújtás módja és annak befolyása az elfogadásra

Sokszor nem a segítség szándéka, hanem a segítségnyújtás módja az, ami visszatetszést vált ki. Az emberek hajlamosak elutasítani a felajánlott kezet, ha úgy érzik, az aláássa az önbecsülésüket vagy a kompetenciájukról alkotott képet.

A segítség elfogadása vagy elutasítása nagymértékben függ attól, hogy hogyan kommunikálják a segítséget. Ha a felajánlás lekezelő, vagy azt sugallja, hogy a másik fél képtelen megbirkózni a helyzettel, az ellenállást szülhet. Ezzel szemben, ha a segítségnyújtás együttérző és tiszteletteljes módon történik, sokkal nagyobb valószínűséggel fogadják el.

A segítségnyújtás módjának megítélésében fontos szerepet játszik a segítő és a segített közötti kapcsolat is. Egy közeli barát vagy családtag segítségét könnyebben fogadjuk el, mint egy idegenét. Az is számít, hogy a segítő korábban hogyan viselkedett hasonló helyzetekben. Ha a múltban a segítségnyújtás inkább kontrolláló, mint támogató volt, az a jövőbeli elfogadást is befolyásolja.

A segítségnyújtás módja nemcsak a közvetlen kommunikációra vonatkozik, hanem arra is, hogy milyen formában érkezik a segítség. Például, ha valaki pénzügyi nehézségekkel küzd, sokkal jobban fogadhatja egy diszkrét ajándékkártyát, mint egy nyilvános adományt. A segítség formája igazodjon a segített személy igényeihez és preferenciáihoz.

A segítség elfogadásának kulcsa, hogy a segítő megértse a segített személy perspektíváját, és a segítséget olyan módon nyújtsa, ami tiszteletben tartja az autonómiáját és az önbecsülését.

A segítségnyújtás során figyelembe veendő tényezők:

  • Időzítés: A megfelelő pillanatban felajánlott segítség sokkal hatékonyabb.
  • Diszkréció: A segítségnyújtás ne legyen nyilvános, ha a segített személy ezt nem szeretné.
  • Feltételek: A segítség ne legyen feltételekhez kötve, ami korlátozza a segített személy szabadságát.

A segítségnyújtás módja tehát nem csupán technikai kérdés, hanem a másik ember iránti empátia és tisztelet kifejezése. Az a segítség, amely nem veszi figyelembe a segített személy érzéseit és szükségleteit, könnyen visszaüthet, és elutasításhoz vezethet.

A segítség elutasításának álcázott formái: passzív agresszió és önpusztítás

A passzív agresszió gyakran a gyengeség eltakarására szolgál.
A passzív agresszió gyakran a félelem és a kiszolgáltatottság jele, ami megnehezíti a valódi kapcsolatokat.

A segítség elutasítása nem mindig nyilvánvaló. Gyakran álcázott formában jelenik meg, mint például a passzív agresszió vagy az önpusztító viselkedés. Ezek a minták mélyen gyökerezhetnek a személyiségben és nehezítik a segítség elfogadását, sőt, akár annak felismerését is, hogy egyáltalán segítségre van szükség.

A passzív agresszió egy olyan viselkedésmód, ahol az egyén közvetlenül nem fejezi ki a haragját vagy ellenállását, hanem rejtett, közvetett módon teszi ezt. Ez megnyilvánulhat szarkazmusban, halogatásban, vagy a feladatok szándékos rossz elvégzésében. Amikor valaki passzív agresszív módon viselkedik, valójában azt üzeni, hogy nem akar együttműködni, de nem vállalja a konfliktust sem nyíltan. A segítség felajánlása ilyenkor visszautasításra találhat, mert az illető valójában kontrollt akar gyakorolni a helyzet felett, még akkor is, ha ez a kontroll negatív formában ölt testet.

A passzív agresszió mögött gyakran a félelem áll: félelem a sebezhetőségtől, a függőségtől, vagy attól, hogy elveszíti az irányítást.

Az önpusztító viselkedés egy másik módja annak, hogy valaki elutasítsa a segítséget, gyakran tudattalanul. Ez lehet alkohol- vagy drogfüggőség, túlzott munkavégzés, vagy a saját szükségleteinek elhanyagolása. Ezek a viselkedések rövid távon enyhülést hozhatnak a fájdalomra vagy a stresszre, de hosszú távon súlyosbítják a helyzetet és megnehezítik a segítség elfogadását. Az önpusztító viselkedésben szenvedő személy gyakran érdemtelennek érzi magát a segítségre, vagy úgy gondolja, hogy nem tud megbirkózni a változással.

Mind a passzív agresszió, mind az önpusztító viselkedés komplex problémák, amelyek mögött gyakran mélyebb érzelmi sebek, traumatikus élmények állnak. A segítség elfogadásához először ezeket a gyökérokokat kell feltárni és kezelni. Ez a folyamat időigényes és nehéz, de elengedhetetlen ahhoz, hogy az egyén képes legyen bizalommal fordulni másokhoz és elfogadni a támogatást.

A következő pontok segíthetnek megérteni az ilyen típusú viselkedéseket:

  • A bizalom hiánya a mások iránt.
  • A szégyenérzet és a bűntudat.
  • A kontrollvesztéstől való félelem.
  • A korábbi negatív tapasztalatok a segítségnyújtással kapcsolatban.

Bár minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a bemutatott témákat precízen dolgozzuk fel, tévedések lehetségesek. Az itt közzétett információk használata minden esetben a látogató saját felelősségére történik. Felelősségünket kizárjuk minden olyan kárért, amely az információk alkalmazásából vagy ajánlásaink követéséből származhat.

Megosztás
Hozzászólás