Arisztotelész, a görög filozófus, nem csupán a logika és a metafizika területén alkotott maradandót, hanem a pszichológia alapjait is lerakta. Gondolatai mélyen áthatják a modern pszichológiai elméleteket, különösen az érzelmek, a motiváció és az emberi természet megértésében.
Arisztotelész „Nikomakhoszi Etika” című műve például kulcsfontosságú az erényetika szempontjából, amely a karakter fejlesztésére és a jó élet elérésére összpontosít. Ez a megközelítés ma is releváns a pozitív pszichológiában, ami az emberi erősségek és a virágzás tudományát kutatja.
Az erény tehát egy választási hajlam, amely a kettősség közepén helyezkedik el, a kettősség pedig két rossz között van: az egyik a túlzás, a másik a hiány.
Ez az idézet rávilágít arra, hogy az erény nem egy statikus állapot, hanem egy dinamikus egyensúly, amelyet folyamatosan törekednünk kell elérni. A pszichológia szempontjából ez azt jelenti, hogy az érzelmi intelligencia fejlesztése és a szélsőséges viselkedések elkerülése elengedhetetlen a mentális jólléthez.
További inspirációt meríthetünk az érzelmekről alkotott nézeteiből. Arisztotelész úgy vélte, hogy az érzelmek nem irracionálisak vagy károsak, hanem fontos információkat hordoznak, és motiválják a cselekvésre. A modern pszichológia ezt a nézetet támasztja alá, hangsúlyozva az érzelmek tudatosításának és kezelésének fontosságát.
Arisztotelész munkássága tehát nem csupán történelmi érdekesség, hanem élő örökség, amely továbbra is inspirálja a pszichológusokat és azokat, akik mélyebben szeretnék megérteni az emberi elmét és viselkedést.
„Az erény a két véglet közötti arany középút” – Az erényetika pszichológiai relevanciája
Arisztotelész, az ókori görög filozófus, a nyugati gondolkodás egyik alapköve. Az általa kidolgozott erényetika, bár több mint kétezer éves, a mai napig releváns pszichológiai szempontból is. Központi gondolata, hogy az erény a két véglet közötti arany középút megtalálásában rejlik, egy olyan egyensúlyban, amely a konkrét helyzet és az egyén sajátosságai figyelembevételével alakul ki.
Nézzünk öt briliáns idézetet Arisztotelésztől, melyek rávilágítanak az erényetika pszichológiai jelentőségére:
-
„A bátorság a félelem és a vakmerőség között van.”
Ez az idézet tökéletesen illusztrálja az arany középút elvét. A félelem bénító lehet, megakadályozhatja, hogy szembenézzünk a kihívásokkal, míg a vakmerőség felelőtlen kockázatvállalásra ösztönözhet. A bátorság, mint erény, e két véglet között helyezkedik el: a veszély reális felmérésén alapul, és a megfelelő intézkedések megtételére irányul, még akkor is, ha félelmet érzünk. Pszichológiai szempontból ez azt jelenti, hogy a bátorság fejlesztése a félelmeinkkel való szembenézést, a kockázatok elemzését és a megfelelő válaszok kidolgozását igényli.
-
„A mértékletesség a kicsapongás és az érzéketlenség között van.”
A mértékletesség az élvezetekhez való viszonyunkat szabályozza. A kicsapongás önkontroll hiányát jelenti, túlzott vágyak kielégítését, ami hosszú távon ártalmas lehet. Az érzéketlenség pedig az élvezetek teljes elutasítását, ami elszigeteltséghez és örömtelenséghez vezethet. A mértékletesség azt jelenti, hogy képesek vagyunk élvezni az életet, de úgy, hogy az ne menjen a józan ész és a hosszú távú céljaink rovására. Ez a pszichológiai jóllét szempontjából kulcsfontosságú, hiszen az önkontroll és a vágyak kezelése elengedhetetlen a kiegyensúlyozott élethez.
-
„Az igazságosság a jogtalanság elszenvedése és elkövetése között van.”
Az igazságosság az emberek közötti kapcsolatokat szabályozza. Arisztotelész szerint az igazságos ember sem nem tűri el a jogtalanságot, sem nem követi el azt. Ez azt jelenti, hogy kiáll az elnyomottakért, de nem válik maga is elnyomóvá. Pszichológiai szempontból az igazságosság érzése szorosan összefügg az empátiával, a mások iránti felelősségérzettel és a társadalmi normák betartásával. Az igazságtalan helyzetekkel való szembesülés stresszt és szorongást okozhat, míg az igazságos cselekedetek elégedettséget és büszkeséget válthatnak ki.
-
„Az erény nem cselekedet, hanem szokás.”
Ez az idézet arra utal, hogy az erény nem egyszeri tett eredménye, hanem a helyes cselekedetek ismétlésével kialakuló szokás. Nem elég egyszer bátornak lenni, hanem a bátorságot rendszeresen gyakorolni kell ahhoz, hogy az erénnyé váljon. Pszichológiai szempontból ez a viselkedésformálás elméletére épül: a pozitív viselkedések megerősítése és a negatív viselkedések elkerülése vezet az erények elsajátításához. A szokások kialakítása tudatos erőfeszítést igényel, de hosszú távon automatikussá válnak, és meghatározzák a jellemünket.
-
„A boldogság az erényes tevékenységben rejlik.”
Arisztotelész szerint a boldogság (eudaimonia) nem egy pillanatnyi érzés, hanem egy teljes, erényes élet eredménye. Nem a hedonisztikus élvezetek hajszolása, hanem az erények gyakorlása vezet el a valódi boldogsághoz. Pszichológiai szempontból ez azt jelenti, hogy a boldogság nem a külső körülményektől függ, hanem a belső értékek és a cselekedeteink összhangjától. Az erényes élet értelmet ad az életünknek, növeli az önbecsülésünket és elégedettséget eredményez.
Az erény tehát nem egy statikus állapot, hanem egy dinamikus folyamat, amely folyamatos önreflexiót és a helyes cselekedetekre való törekvést igényel.
Az erényetika pszichológiai relevanciája abban rejlik, hogy rávilágít az emberi természet összetettségére és a személyiségfejlődés fontosságára. Az erények gyakorlása nemcsak erkölcsileg helyes, hanem pszichológiailag is előnyös: javítja az önbecsülést, növeli az elégedettséget és segít a nehézségekkel való megküzdésben. Az arany középút megtalálása egyéni feladat, amelyhez önismeretre, empátiára és a helyzetek komplex megítélésére van szükség.
Arisztotelész tanításai ma is iránymutatók lehetnek a pszichológusok és a mindennapi emberek számára egyaránt. Az erényetika nem egy merev szabályrendszer, hanem egy rugalmas keretrendszer, amely segíthet eligazodni a bonyolult erkölcsi kérdésekben és a boldogabb, teljesebb élet felé vezető úton.
„A boldogság az élet értelme és célja, az emberi lét egésze” – A boldogságkeresés pszichológiai útjai Arisztotelész nyomán
Arisztotelész, a görög filozófia egyik legnagyobb alakja, nem csupán a logika és a természettudományok terén alkotott maradandót, hanem a boldogság természetének vizsgálatában is. Az általa lefektetett alapelvek a mai napig relevánsak a pszichológia számára, különösen a pozitív pszichológia területén. Öt idézete különösen jól rávilágít arra, hogyan gondolkodott a boldogságról és az erényes életről.
„A boldogság az élet értelme és célja, az emberi lét egésze.” Ez az idézet Arisztotelész etikájának központi gondolata. Szerinte a boldogság (eudaimonia) nem pusztán egy múló érzés, hanem egy teljes, értelmes élet eredménye. Nem azonos a pillanatnyi örömmel vagy a hedonisztikus élvezetekkel. Eudaimonia eléréséhez az embernek ki kell bontakoztatnia a benne rejlő lehetőségeket, és erényesen kell élnie.
„Az erény a kettősség közepe.” Arisztotelész az erényt a két véglet közötti arany középútnak tartotta. Például a bátorság az egyik oldalon a vakmerőség, a másikon a gyávaság között helyezkedik el. Az erényes ember megtalálja ezt a középutat, és a helyzetnek megfelelően cselekszik. Ez a megközelítés hangsúlyozza a mérséklet és az egyensúly fontosságát a boldogság elérésében. A pszichológia szempontjából ez azt jelenti, hogy az extrém viselkedésformák – legyen az túlzott önbizalom vagy teljes önbizalomhiány – akadályozhatják a boldogságot.
„A boldogság függ tőlünk.” Ez az idézet kiemeli a szabad akarat és a felelősség szerepét a boldogság elérésében. Nem a szerencse vagy a külső körülmények határozzák meg, hogy boldogok leszünk-e, hanem a saját döntéseink és cselekedeteink. Arisztotelész szerint az erényes életre való törekvés egy tudatos választás, amelyért mi magunk vagyunk felelősek. A pszichológia ezt a gondolatot az önrendelkezés elméletében tükrözi, amely szerint az emberek boldogabbak, ha úgy érzik, kontrolljuk van az életük felett.
„A jó szokások az életben a második természetünkké válnak.”
Ez az idézet a szokások fontosságát hangsúlyozza a jellemformálásban és a boldogság elérésében. Arisztotelész úgy vélte, hogy az erényes cselekedetek ismétlése által erényes szokásokat alakítunk ki, amelyek idővel a második természetünkké válnak. A pszichológia ezt a gondolatot a viselkedésterápiában alkalmazza, amely a nem kívánt viselkedésformák megváltoztatására és a pozitív szokások kialakítására összpontosít. A boldogság szempontjából ez azt jelenti, hogy tudatosan kell törekednünk a jó szokások kialakítására, például a rendszeres testmozgásra, a tudatos táplálkozásra vagy a másokkal való törődésre.
„Az ember társas lény.” Arisztotelész szerint az ember nem élhet boldogan elszigetelten, hanem szüksége van a társas kapcsolatokra és a közösségre. A barátság és a másokkal való együttműködés elengedhetetlen a boldogság eléréséhez. A pszichológia is alátámasztja ezt a gondolatot, számos kutatás bizonyítja, hogy a szoros társas kapcsolatok pozitív hatással vannak a mentális és fizikai egészségre. Az emberi kapcsolatok ápolása, a mások iránti törődés és a közösségi szerepvállalás mind hozzájárulnak a boldogság érzéséhez.
Arisztotelész gondolatai a boldogságról a mai napig inspirálóak és relevánsak. Hangsúlyozza az erényes élet, a szokások fontosságát, a szabad akaratot és a társas kapcsolatok szerepét a boldogság elérésében. A pszichológia, különösen a pozitív pszichológia, számos ponton kapcsolódik Arisztotelész filozófiájához, és a mai napig felhasználja az általa lefektetett alapelveket a boldogság kutatásában és az emberek életminőségének javításában.
„A tudás utáni vágy velünk született” – A kíváncsiság és a tanulás pszichológiája Arisztotelész szerint

Arisztotelész, a görög filozófia egyik legnagyobb alakja, nem csupán a logika, a politika és a metafizika terén alkotott maradandót, hanem a tudás természetéről és a tanulás pszichológiájáról is mélyreható gondolatokat fogalmazott meg. Az ő szemléletében a tudás iránti vágy nem valami külső kényszer, hanem az emberi természet velejárója. Nézzünk meg öt idézetet, melyek ezt a szemléletet tükrözik:
- „Minden ember természeténél fogva vágyik a tudásra.” Ez az állítás központi eleme Arisztotelész tudáselméletének. Nem azt mondja, hogy néhány ember vágyik a tudásra, hanem azt, hogy ez egy univerzális emberi tulajdonság. A tudás nem csupán egy eszköz valamilyen cél eléréséhez, hanem önmagában is érték.
- „Ami a tudást illeti, az a legfőbb jó.” Ezt a gondolatot továbbgondolva, Arisztotelész szerint a tudás nem csak egy eszköz, hanem a legfontosabb cél is. A boldogság, az eudaimonia elérésének egyik kulcsa a tudás megszerzése és annak helyes alkalmazása.
- „A tanulás sosem fárasztja el az elmét.” Ez az idézet a tanulás örömét és a szellemi fejlődés fontosságát hangsúlyozza. Arisztotelész szerint a tanulás nem teher, hanem éppen ellenkezőleg, serkenti és élénkíti az elmét. A folyamatos tanulás biztosítja, hogy az elme friss és aktív maradjon.
- „A gyakorlat teszi a mestert.” Ez az idézet a tapasztalati tudás fontosságát emeli ki. A puszta elméleti tudás nem elegendő, a gyakorlati alkalmazás elengedhetetlen a valódi tudás elsajátításához. A mesterségbeli tudás nem születik magától, hanem a kitartó gyakorlás eredménye.
- „A tudás megszerzése a dolgok okainak és elveinek megértéséből áll.” Arisztotelész nem csupán a tények memorizálását tartotta tudásnak. Valódi tudás szerinte a mélyebb összefüggések, okok és elvek megértését jelenti. A dolgok miértjének a megértése vezet a valódi bölcsességhez.
Arisztotelész szerint a tudás iránti vágy az emberi természet alapvető része, egy olyan ösztönös késztetés, amely a megismerésre és a megértésre irányul. Ez a vágy már a születésünktől kezdve jelen van, és a tapasztalatok, az érzékelés és az emlékezet révén bontakozik ki. A tudás megszerzése nem csupán információk gyűjtését jelenti, hanem a dolgok közötti kapcsolatok és ok-okozati összefüggések feltárását is.
A tanulás folyamata Arisztotelész szerint az érzékeléssel kezdődik. Az érzékszerveink segítségével gyűjtünk információkat a világról, majd ezeket az információkat az emlékezetünkben tároljuk. Az emlékezetből aztán a tapasztalatok révén alakul ki a tudás. A tapasztalat tehát kulcsfontosságú szerepet játszik a tudás megszerzésében.
Arisztotelész hangsúlyozza a nevelés fontosságát is. A nevelés célja, hogy a gyerekekben kialakítsa a tudás iránti szeretetet és a tanulás vágyát. A jó nevelés nem csupán információkkal látja el a gyerekeket, hanem megtanítja őket gondolkodni, kérdezni és kritikusan szemlélni a világot. A nevelés során fontos, hogy a gyerekek megismerjék a különböző tudományágakat és művészeteket, és hogy kialakuljon bennük a szépség és a jó iránti érzék.
A tudás iránti vágy nem csupán a praktikus célok eléréséhez szükséges, hanem az emberi élet beteljesítéséhez is elengedhetetlen. A tudás révén válunk teljes értékű emberré, aki képes megérteni a világot és a benne elfoglalt helyét.
Arisztotelész szerint a tudás nem csak egyéni érték, hanem társadalmi érték is. A tudás birtokában az emberek képesek jobb döntéseket hozni, és hozzájárulni a társadalom fejlődéséhez. A tudósok, a filozófusok és a művészek mind a tudás révén gazdagítják a társadalmat. A tudás tehát a közjó szolgálatában is áll.
Arisztotelész gondolatai a tudásról és a tanulásról a mai napig aktuálisak. Az ő szemlélete emlékeztet bennünket arra, hogy a tudás iránti vágy velünk született, és hogy a tanulás nem teher, hanem öröm. A tudás megszerzése nem csupán információk gyűjtését jelenti, hanem a világ mélyebb megértését és az emberi élet beteljesítését is.
„Aki nem tud parancsolni magának, annak engedelmeskednie kell másoknak” – Az önkontroll és a hatalom dinamikája
Arisztotelész, a görög filozófia egyik legnagyobb alakja, gondolkodásának középpontjába az emberi természetet és a társadalmi berendezkedést helyezte. Az önkontroll és a hatalom összefüggéseit érintő meglátásai ma is aktuálisak, különösen, ha az idézetét – „Aki nem tud parancsolni magának, annak engedelmeskednie kell másoknak” – mélyebben vizsgáljuk.
Ez az idézet nem csupán egy egyszerű megállapítás, hanem egy komplex összefüggésrendszer feltárása. Arisztotelész itt arra utal, hogy az egyéni szabadság és autonómia alapja az önuralom. Aki képtelen kordában tartani vágyait, indulatait és ösztöneit, az könnyen mások befolyása alá kerül. Az önkontroll hiánya ugyanis kiszolgáltatottá tesz, mert az ilyen ember könnyen manipulálható a gyengeségei által.
Nézzük meg ezt a gondolatot Arisztotelész más, kapcsolódó idézetein keresztül:
- „A kiválóság nem cselekedet, hanem szokás.” Ez az idézet rávilágít arra, hogy az önkontroll nem egy egyszeri erőfeszítés, hanem egy folyamatos gyakorlás eredménye. A jó szokások kialakítása, a káros szenvedélyek elkerülése mind-mind az önuralom erősítését szolgálják.
- „Az erény az arany középút a két véglet között.” Az önkontroll szorosan kapcsolódik az erényességhez. Arisztotelész szerint az erény nem a túlzás vagy a hiány, hanem a kettő közötti egyensúly megtalálása. Ez az egyensúly pedig csakis önuralommal érhető el.
- „Az emberi boldogság az erényes életben rejlik.” Ha az önkontroll elengedhetetlen az erényességhez, akkor a boldogság elérésének is egyik kulcsa. Aki képes uralkodni önmagán, az képes ésszerű döntéseket hozni, és ezáltal elégedett életet élni.
- „A politika célja a közjó megvalósítása.” Ez az idézet a társadalmi dimenziót emeli ki. Az önkontroll nem csak az egyén számára fontos, hanem a közösség számára is. Egy vezető, aki nem képes uralkodni önmagán, nem képes a közjót szolgálni, mert könnyen a saját érdekei vezérlik.
- „A tudás önmagában nem elég, alkalmazni is kell.” Az önkontroll a tudás alkalmazásának feltétele. Hiába rendelkezik valaki hatalmas tudással, ha nem képes azt ésszerűen és felelősségteljesen használni, akkor a tudása haszontalan, sőt, akár káros is lehet.
Az „Aki nem tud parancsolni magának, annak engedelmeskednie kell másoknak” idézet tehát egyfajta figyelmeztetés is. Arra figyelmeztet, hogy a szabadság és az autonómia nem automatikusan jár, hanem meg kell küzdeni érte. Az önkontroll fejlesztése egy folyamatos harc önmagunkkal, de ez a harc elengedhetetlen ahhoz, hogy ne váljunk mások bábjaivá.
A hatalom dinamikájában az önkontroll kulcsfontosságú szerepet játszik. Aki nem képes uralkodni magán, az könnyen a hatalom áldozatává válhat. Legyen szó politikai, gazdasági vagy akár személyes hatalomról, az önkontroll hiánya sebezhetővé teszi az embert.
Az önkontroll nem csupán egyéni erény, hanem a társadalmi rend alapja is.
A társadalmak stabilitása és fejlődése nagymértékben függ attól, hogy az egyének mennyire képesek uralkodni önmagukon. Egy önuralomra képtelen társadalom káoszba süllyed, ahol az erőszak és az önkény uralkodik. Éppen ezért az önkontrollra való nevelés a társadalmi felelősségvállalás egyik legfontosabb eleme.
Végül, de nem utolsósorban, fontos megjegyezni, hogy az önkontroll nem egyenlő az elnyomással. Nem arról van szó, hogy el kell fojtanunk vágyainkat és érzéseinket, hanem arról, hogy meg kell tanulnunk kontrollálni őket. Az önkontroll nem a szabadság korlátozása, hanem a szabadság feltétele.
„A barátság egy lélek két testben” – A kapcsolatok és a szociális intelligencia fontossága
Arisztotelész, a görög filozófia egyik legnagyobb alakja, nem csupán a logika, a metafizika és a politika terén alkotott maradandót, hanem a emberi kapcsolatok és a szociális intelligencia mélységes megértéséről is tanúbizonyságot tett. Műveiben gyakran visszatérő téma a barátság, a közösség és az erényes életvitel fontossága, melyek mind elengedhetetlenek a boldog és kiteljesedett élethez. Az alábbiakban öt olyan idézetet vizsgálunk meg, melyek rávilágítanak Arisztotelésznek erre a kevésbé hangsúlyozott, de annál fontosabb oldalára.
1. „A barátság egy lélek két testben.” Ez az idézet talán a legismertebb Arisztotelésztől, és tökéletesen összefoglalja a barátság lényegét. Nem csupán egy felszínes kapcsolatról van szó, hanem egy mély, lelki összetartozásról, ahol két ember osztozik egymás gondolataiban, érzéseiben és értékeiben. A barátság Arisztotelész szerint elengedhetetlen a boldogsághoz, hiszen az ember társas lény, és szüksége van a másokkal való kapcsolatra, a kölcsönös támogatásra és a megértésre. Ez a lelki közösség nem csak örömet okoz, hanem segít abban is, hogy jobbá váljunk, hogy erényesebben éljünk, hiszen a barátok példát mutatnak egymásnak, és segítik egymást a helyes úton járni.
2. „Aki képtelen közösségben élni, vagy akinek nincs rá szüksége, mert önmagának is elég, az vagy vadállat, vagy isten.” Ez az idézet rávilágít arra, hogy az ember alapvetően társas lény. A közösséghez tartozás, a másokkal való együttműködés és a szociális interakciók elengedhetetlenek a fejlődésünkhöz és a kiteljesedésünkhöz. Az, aki elszigeteli magát a világtól, vagy nem igényli mások társaságát, az valamilyen módon eltér az emberi természettől. Arisztotelész szerint a közösség nem csupán a túléléshez szükséges, hanem a morális fejlődéshez is, hiszen a társadalmi normák és értékek elsajátítása, valamint a másokkal való interakciók során tanuljuk meg, hogyan kell helyesen viselkedni, hogyan kell másokat tisztelni, és hogyan kell felelősséget vállalni a tetteinkért.
3. „A boldogság az erény szerinti tevékenység.” Bár ez az idézet elsősorban az erényes életre fókuszál, szorosan kapcsolódik a szociális intelligenciához és a kapcsolatok fontosságához is. Az erények, mint például a nagylelkűség, a bátorság, az igazságosság és a bölcsesség, mind olyan tulajdonságok, melyek a másokkal való kapcsolatainkban nyilvánulnak meg. Ahhoz, hogy erényesek legyünk, szükségünk van másokra, hiszen a tetteink hatással vannak a környezetünkre, és a másoktól kapott visszajelzések segítenek abban, hogy jobban megértsük önmagunkat és a világot. A szociális intelligencia pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeresen navigáljunk a társadalmi helyzetekben, hogy megértsük mások érzéseit és motivációit, és hogy hatékonyan kommunikáljunk velük. Ez a képesség segít abban, hogy erényesebben cselekedjünk, és hogy harmonikusabb kapcsolatokat alakítsunk ki.
4. „A cél nem az, hogy lássuk, mi a helyes út, hanem az, hogy azon járjunk.” Ez az idézet a gyakorlati bölcsesség fontosságát hangsúlyozza. Nem elég tudni, mi a helyes, hanem a tudásunkat a gyakorlatban is alkalmaznunk kell. A szociális intelligencia is hasonlóképpen működik. Nem elég tudni, hogy hogyan kellene viselkedni egy adott helyzetben, hanem a tudásunkat a valóságban is alkalmaznunk kell. Ez azt jelenti, hogy figyelmesnek kell lennünk a mások jelzéseire, empátiával kell viszonyulnunk hozzájuk, és a kommunikációnk során figyelembe kell vennünk az ő szempontjaikat is. A gyakorlati bölcsesség és a szociális intelligencia együttesen segít abban, hogy harmonikusabb kapcsolatokat alakítsunk ki, és hogy sikeresebben navigáljunk a társadalmi életben.
5. „A tudás célja nem a tudás maga, hanem a cselekvés.” Ez az idézet szorosan kapcsolódik az előzőhöz, és tovább erősíti azt az üzenetet, hogy a tudást a gyakorlatban kell alkalmazni. A szociális intelligencia esetében ez azt jelenti, hogy a másokról szerzett ismereteinket arra kell felhasználnunk, hogy javítsuk a velük való kapcsolatainkat, hogy segítsünk nekik, és hogy hozzájáruljunk a közösségünk jólétéhez. Nem elég tudni, hogy valaki szomorú, hanem meg kell próbálnunk megérteni az okát, és fel kell ajánlanunk a segítségünket. Nem elég tudni, hogy valaki igazságtalanul bánt velünk, hanem a megfelelő módon kell reagálnunk a helyzetre, anélkül, hogy ártanánk másoknak. A cselekvés, mely a tudásunkra épül, teszi igazán értékessé a szociális intelligenciát.
Arisztotelész tanításai a mai napig relevánsak, és segítenek abban, hogy jobban megértsük az emberi kapcsolatok fontosságát, és hogy sikeresebben navigáljunk a társadalmi életben. A barátság, a közösséghez tartozás, az erényes életvitel és a szociális intelligencia mind elengedhetetlenek a boldog és kiteljesedett élethez.
Arisztotelész filozófiája rávilágít arra, hogy az ember nem egy elszigetelt individuum, hanem egy társas lény, akinek szüksége van másokra ahhoz, hogy boldog és kiteljesedett életet élhessen. A kapcsolataink minősége meghatározza az életünk minőségét, ezért érdemes odafigyelnünk arra, hogy milyen kapcsolatokat ápolunk, és hogy hogyan viszonyulunk másokhoz.
Bár minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a bemutatott témákat precízen dolgozzuk fel, tévedések lehetségesek. Az itt közzétett információk használata minden esetben a látogató saját felelősségére történik. Felelősségünket kizárjuk minden olyan kárért, amely az információk alkalmazásából vagy ajánlásaink követéséből származhat.