Passzív-agresszív személyiség: élet a kétértelműségben

Érezted már, hogy valaki látszólag egyetért veled, de valójában akadályozza a terveidet? A passzív-agresszív emberek kerülik a nyílt konfrontációt, de rejtett ellenállással és szabotázsakciókkal nehezítik meg a környezetük életét. Ismerd fel a jeleket, értsd meg a viselkedésük okait, és tanuld meg, hogyan kezeld őket!

By Lélekgyógyász 21 Min Read

A passzív-agresszív viselkedés egy rejtett agresszió formája, ahol az egyén közvetlenül nem fejezi ki haragját vagy ellenállását. Ehelyett szabotázs, halogatás, sértődékenység és más közvetett módszerek révén érvényesíti akaratát. Ez a viselkedésminta gyakran a kommunikációs problémák és a konfliktuskerülés következménye.

Az ilyen személyiségű egyének nehezen fejezik ki nyíltan érzéseiket, különösen a negatívakat. Ehelyett a kétértelműség és az ellentmondásos viselkedés jellemzi őket. Például, igent mondanak valamire, de aztán szabotálják a folyamatot, vagy folyamatosan panaszkodnak, miközben nem hajlandóak változtatni a helyzeten.

A passzív-agresszív viselkedés lényege, hogy az egyén nem vállalja a felelősséget a tetteiért és érzéseiért, és másokat hibáztat a problémáiért.

Ez a viselkedés nem csupán az egyén számára káros, hanem a környezetére is. A megbízhatatlanság, a titkolózás és a folyamatos feszültség megnehezíti a kapcsolatokat, és aláássa a bizalmat. A munkahelyen például a passzív-agresszív kolléga lelassíthatja a projekteket, mérgezheti a légkört és akadályozhatja a hatékony együttműködést.

A passzív-agresszív viselkedés gyökerei gyakran a gyermekkori élményekben keresendőek, ahol a nyílt kommunikáció tiltott volt, vagy ahol a haragot nem lehetett biztonságosan kifejezni. Ez a tapasztalat megtaníthatja az egyént arra, hogy a rejtett agresszió az egyetlen módja annak, hogy érvényesítse magát.

A passzív-agresszív személyiség definíciója és jellemzői

A passzív-agresszív személyiség egy olyan viselkedési minta, amelyben az egyén közvetetten fejezi ki negatív érzéseit, ahelyett, hogy nyíltan konfrontálódna. Ez a viselkedés gyakran rejtett ellenállásban, vonakodásban és szabotázsban nyilvánul meg.

Jellemző tünetek közé tartozik a halogatás, a feledékenység, a cinizmus, a szarkazmus, és a kétértelmű kommunikáció. Az érintett személy látszólag együttműködő lehet, de a tettei gyakran ellentmondanak a szavainak. Például, beleegyezhet egy feladat elvégzésébe, de aztán szándékosan lassítja vagy elrontja azt.

A passzív-agresszív viselkedés oka gyakran a gyerekkori elnyomás, a félelem a konfliktustól, vagy a képtelenség az érzések nyílt kifejezésére. Az érintettek úgy érzik, hogy nem tudják közvetlenül kifejezni a haragjukat vagy elégedetlenségüket, ezért indirekt módszerekhez folyamodnak.

A passzív-agresszív viselkedés célja gyakran a kontroll és a büntetés. Az egyén úgy próbálja meg befolyásolni a környezetét, hogy közben elkerüli a közvetlen felelősséget.

A passzív-agresszív viselkedés káros lehet a kapcsolatokra, mind a személyes, mind a munkahelyi környezetben. A kétértelmű kommunikáció és a rejtett ellenállás bizalmatlanságot és frusztrációt okozhat a másik félben. Az érintett személy maga is szenvedhet, mivel a negatív érzések elfojtása hosszú távon stresszhez és szorongáshoz vezethet.

A passzív-agresszív viselkedés felismerése és megértése az első lépés a változás felé. A terápia segíthet az egyénnek a negatív érzések azonosításában, a kommunikációs készségek fejlesztésében, és az egészségesebb konfliktuskezelési stratégiák elsajátításában.

A passzív-agresszió megnyilvánulásai a mindennapi életben

A passzív-agresszív viselkedés számos formában megjelenhet a mindennapi életben, gyakran nehezen felismerhető módon. Ez a viselkedésminta a közvetlen konfrontáció elkerülésére irányul, miközben a harag vagy elégedetlenség burkoltan fejeződik ki.

Egyik tipikus megnyilvánulása a halogatás. Például, egy munkatárs „elfogadja” a feladatot, de folyamatosan húzza az időt, nem tartja a határidőket, ezzel frusztrációt okozva a többieknek. Hasonlóan gyakori a „felejtés” vagy a kifogások keresése, amikor valamit meg kellett volna tenni.

A szarkazmus és a kétértelmű megjegyzések szintén gyakori eszközei a passzív-agresszív kommunikációnak. A mondatok felszínesen kedvesek, de a hangnem és a mögöttes tartalom negatív üzenetet hordoz. Például, egy „Jól nézel ki ma!” megjegyzés, melyet ironikus hangsúllyal ejtenek ki, valójában kritika.

A passzív-agresszív viselkedés lényege, hogy a személy nem vállalja a felelősséget a negatív érzéseiért és viselkedéséért, ehelyett áttételesen, burkoltan fejezi ki azokat.

A makacsság egy másik jellemzője. Valaki szándékosan nem működik együtt, lassítja a folyamatokat, vagy éppen „véletlenül” hibázik, ezzel akadályozva a közös munkát. Ez a viselkedés gyakran azért fordul elő, mert az illető nem mer közvetlenül kifejezni egyet nem értését.

A mások hibáztatása is gyakori. Ahelyett, hogy a személy saját felelősségét elismerné, inkább másokat hibáztat a problémákért. Ez a védekező mechanizmus arra szolgál, hogy elkerülje a saját bűntudatát és felelősségre vonását.

A passzív-agresszív viselkedés káros lehet a kapcsolatokra és a munkahelyi környezetre is, mivel bizalmatlanságot és frusztrációt szül. A probléma felismerése és a nyílt kommunikáció elősegítése elengedhetetlen a helyzet kezeléséhez.

A passzív-agresszív viselkedés gyökerei: a családi háttér és a nevelés szerepe

A családi háttér jelentős hatással van a viselkedésre.
A passzív-agresszív viselkedés gyakran a gyermekkori elhanyagolás vagy túlzott szigorú nevelés következménye lehet.

A passzív-agresszív viselkedés kialakulásában jelentős szerepet játszik a családi háttér és a nevelés. Gyakran olyan környezetben gyökerezik, ahol a nyílt konfliktus kerülendő, és az érzelmek kifejezése gátolt. A gyermekek megtanulják, hogy a közvetlen agresszió nem elfogadott, ezért más, burkoltabb módszereket alkalmaznak a frusztráció és a harag kifejezésére.

A tekintélyelvű nevelés, ahol a szülők szigorú szabályokat követnek és kevés teret engednek a gyermek véleményének, szintén hozzájárulhat a passzív-agresszív viselkedés kialakulásához. Ebben az esetben a gyermek úgy érezheti, hogy nincs lehetősége az igényeit és érzéseit nyíltan kifejezni, ezért passzív ellenállást alkalmaz.

A következetlen nevelés is problémás lehet. Ha a szülők hol engedékenyek, hol szigorúak, a gyermek bizonytalanná válik, és nem tudja, hogyan kezelje a konfliktusokat. Ez a bizonytalanság a passzív-agresszív viselkedésben nyilvánulhat meg.

A passzív-agresszív viselkedés gyakran egyfajta védekezési mechanizmus a gyermekkori traumák vagy elhanyagolás ellen.

A családi kommunikációs minták is kulcsfontosságúak. Ha a családban a tagok nem tudnak őszintén és nyíltan kommunikálni egymással, a gyermek megtanulja, hogy az érzelmeket el kell rejteni, és a problémákat kerülni kell. Ez a diszfunkcionális kommunikáció a passzív-agresszív viselkedés alapja lehet.

Például, ha egy gyermek rendszeresen azt hallja, hogy „Nem szabad mérgesnek lenned!”, megtanulja elnyomni a haragját. Ehelyett azonban más módon fejezi ki a frusztrációját, például késlekedéssel, szabotálással vagy „elfelejtéssel”.

A szülői minták is fontosak. Ha a szülők maguk is passzív-agresszíven viselkednek, a gyermek ezt a viselkedést tanulja meg és utánozza. A modellkövetés révén a passzív-agresszív viselkedés generációról generációra öröklődhet.

A passzív-agresszió pszichológiai okai: félelem, düh és kontroll

A passzív-agresszív viselkedés gyökerei gyakran mélyen a félelem, a düh és a kontroll utáni vágy hármasában rejlenek. Az egyén félhet a nyílt konfrontációtól, attól, hogy kifejezze valódi érzéseit, mert retteg a visszautasítástól, a büntetéstől vagy a következményektől. Ez a félelem aztán elnyomott dühhöz vezet.

A düh, amelyet nem tudnak vagy nem mernek direkt módon kimutatni, más, közvetett csatornákon keresztül tör utat magának. Ez megnyilvánulhat szarkazmusban, halogatásban, „elfelejtésben”, vagy a feladatok szándékos rossz elvégzésében. Ezek a cselekedetek nem direkt támadások, hanem a frusztráció és a harag burkolt kifejezései.

A passzív-agresszív viselkedés valójában egyfajta kontrollgyakorlás. Az egyén, aki nem érzi, hogy irányítása van a helyzet felett, a passzív-agresszív módszerekkel próbálja visszaszerezni ezt az irányítást, anélkül, hogy direkt konfrontációba keveredne.

Például, egy munkavállaló, aki úgy érzi, kihasználják a munkahelyén, nem fogja nyíltan kritizálni a főnökét, hanem inkább szabotálja a projekteket azzal, hogy késlekedik, vagy nem adja le időben a munkáját. Ezzel a viselkedéssel nemcsak a dühét fejezi ki, hanem a kontrollt is gyakorolja a helyzet felett, hiszen ő határozza meg a munka ütemét és minőségét.

A passzív-agresszív viselkedés kialakulásában a gyermekkori tapasztalatoknak is nagy szerepe lehet. Azok a gyerekek, akik olyan környezetben nőttek fel, ahol a nyílt érzelemkifejezés nem volt elfogadott, vagy ahol büntetés járt a dühért, nagyobb valószínűséggel fejlesztik ki ezt a viselkedésmintát. Megtanulják, hogy a direkt konfrontáció veszélyes, ezért a passzív-agresszív módszerekhez folyamodnak, hogy kifejezzék az elégedetlenségüket.

A passzív-agresszív személyiség kapcsolata más pszichés zavarokkal

A passzív-agresszív személyiség gyakran társul más pszichés zavarokkal, ami megnehezíti a diagnózist és a kezelést. Gyakori az átfedés a szorongásos zavarokkal, különösen a szociális szorongással, mivel a konfliktuskerülés és a vélemény kifejezésének nehézsége mindkét esetben jelen van.

A depresszió is gyakori kísérőjelenség. A tartós elégedetlenség, a negatív gondolkodás és az önbizalomhiány, ami a passzív-agresszív viselkedéshez kapcsolódik, növelheti a depresszió kialakulásának kockázatát.

Előfordulhat borderline személyiségzavar együttes jelenléte is. Mindkét zavarban megfigyelhető az érzelmi labilitás és a kapcsolati problémák, bár a passzív-agresszív viselkedés inkább a rejtett agresszióban, míg a borderline a nyíltabb, impulzívabb viselkedésben nyilvánul meg.

A passzív-agresszív viselkedés néha az elkerülő személyiségzavar tünete is lehet, ahol az egyén a konfliktusokat kerüli, és inkább passzív módon fejezi ki elégedetlenségét.

A narcisztikus személyiségzavarral való kapcsolat is érdekes. Bár a narcisztikus személyiség nyíltan törekszik a hatalomra és az elismerésre, a passzív-agresszív egyén rejtett módon próbálja manipulálni a környezetét, hogy elérje céljait.

Végül, a függő személyiségzavar is összefügghet a passzív-agresszív viselkedéssel. A függő egyén fél az önállóságtól és a felelősségtől, ezért passzív módon ellenállhat a kéréseknek vagy elvárásoknak.

Ezek az átfedések rávilágítanak arra, hogy a passzív-agresszív viselkedés nem feltétlenül önálló zavar, hanem gyakran egy másik, mélyebben gyökerező probléma tünete.

A passzív-agresszív viselkedés hatása a párkapcsolatokra

A passzív-agresszív viselkedés pusztító hatással lehet a párkapcsolatokra. Ez a viselkedésminta, amelyben az egyén közvetlen konfrontáció helyett burkoltan fejezi ki negatív érzéseit, aláássa a bizalmat és a nyílt kommunikációt.

A párkapcsolatban ez gyakran rejtett kritikaként, szarkasztikus megjegyzésekként vagy szándékos elhanyagolásként jelenik meg. A partner nem érti a valódi problémát, hiszen a passzív-agresszív fél nem beszél róla nyíltan. Ez frusztrációt és értetlenséget szül, ami idővel súlyos konfliktusokhoz vezethet.

A passzív-agresszív partner szabotálhatja a közös terveket, késhet, vagy „elfelejthet” fontos dolgokat. Ezek a látszólag ártatlan cselekedetek valójában a harag vagy a sértettség kifejeződései, amelyek célja a másik fél megbüntetése anélkül, hogy a konfliktust direkt módon vállalná.

A passzív-agresszív viselkedés lényege, hogy az egyén nem képes vagy nem hajlandó nyíltan kifejezni az érzéseit, ehelyett rejtett módon, a tettek szintjén üzeni meg a nemtetszését.

A párkapcsolatban ez állandó bizonytalanságot eredményez. A partner nem tudja, mire számíthat, mikor várható a következő „szabotázs”, és hogyan kezelje a helyzetet. Ez erősen erodálja a kapcsolat intimitását és biztonságérzetét.

A hosszú távú következmények súlyosak lehetnek. A folyamatos feszültség, a nyílt kommunikáció hiánya és a bizalomvesztés a párkapcsolat felbomlásához vezethet. A passzív-agresszív viselkedés kezelése szakember segítségét igényelheti, hogy a felek megtanulják a hatékony kommunikációt és az érzések nyílt kifejezését.

Például, ha a partner azt mondja: „Persze, megcsinálom”, miközben a hangja és a testbeszéde egyértelműen ellenkezést sugall, az egyértelmű jele a passzív-agresszív viselkedésnek. Vagy amikor valaki „elfelejti” a fontos évfordulót, de utána azt mondja, hogy „jaj, annyira sok dolgom volt”, valójában a nemtetszését fejezi ki a kapcsolat bizonyos aspektusaival kapcsolatban.

A passzív-agresszió és a munkahelyi kapcsolatok

A passzív-agresszió rontja a munkahelyi kapcsolatokat és teljesítményt.
A passzív-agresszió gyakran rejtve marad a munkahelyi kapcsolatokban, feszültséget és bizalmatlanságot teremtve a csapatokban.

A passzív-agresszív viselkedés komoly károkat okozhat a munkahelyi kapcsolatokban. Gyakran rejtett ellenállásként jelenik meg, ami aláássa a csapatmunkát és a hatékonyságot.

Az ilyen személyiségű kollégák jellemzően nem fejezik ki nyíltan a véleményüket vagy a nemtetszésüket. Ehelyett szarkasztikus megjegyzésekkel, halogatással, vagy szabotázsakciókkal élnek. Ez a kétértelműség megnehezíti a konfliktusok kezelését és a problémák megoldását.

Például, egy passzív-agresszív munkatárs:

  • Késhet a megbeszélésekről, ezzel jelezve a nemtetszését egy projekttel kapcsolatban.
  • „Elfelejtheti” elvégezni a feladatokat, amiket nem szeret.
  • Panaszkodhat a háta mögött a kollégáknak, ahelyett, hogy közvetlenül megvitatná a problémákat.

A passzív-agresszív viselkedés a munkahelyen hosszú távon bizalmatlanságot és frusztrációt szül, ami a teljesítmény csökkenéséhez vezet.

A vezetőknek különösen nehéz dolguk van az ilyen helyzetek kezelésével. A nyílt kommunikáció ösztönzése és a konstruktív visszajelzés kulcsfontosságú lehet a viselkedés megváltoztatásában. Fontos, hogy a konfliktusokat ne söpörjük a szőnyeg alá, hanem próbáljuk meg őket őszintén megbeszélni.

Az is segíthet, ha a munkatársak tisztában vannak a passzív-agresszív viselkedés jeleivel, és képesek felismerni azt a környezetükben. Ezáltal hatékonyabban tudnak reagálni a helyzetekre, és megvédhetik magukat a negatív hatásoktól.

Hogyan kezeljük a passzív-agresszív viselkedést a környezetünkben?

A passzív-agresszív viselkedés kezelése komoly kihívást jelenthet, hiszen a nyílt konfrontáció elkerülése jellemzi. A legfontosabb, hogy felismerjük a viselkedésmintát: a késéseket, a szarkasztikus megjegyzéseket, a „véletlen” elfelejtéseket és a látszólagos együttműködést, ami mögött valójában ellenállás húzódik.

Ne vádoljuk a másikat! Ehelyett fogalmazzunk meg konkrét és objektív megfigyeléseket. Például ahelyett, hogy azt mondjuk: „Mindig késsz!”, inkább mondjuk: „Az utóbbi három megbeszélésről 15-20 percet késett.” Ez csökkenti a védekező reakciót.

Fókuszáljunk a viselkedés következményeire, ne a motivációkra. Ne próbáljuk megfejteni, hogy miért csinálja a másikat, hanem hangsúlyozzuk, hogy a viselkedése hogyan befolyásolja a munkát, a csapatot vagy a kapcsolatot. Például: „Amikor késel, azzal késlelteted a projektet, és a többieknek is várniuk kell.”

Határozzunk meg világos határokat és következményeket. Ha például valaki rendszeresen nem tartja be a határidőket, jelezzük, hogy ez milyen következményekkel jár (pl. a feladat átadása másnak). Legyünk következetesek a következmények alkalmazásában.

A passzív-agresszív viselkedés mögött gyakran félelem húzódik: félelem a konfrontációtól, a visszautasítástól vagy a hatalomvesztéstől.

Néhány tipp a kommunikációhoz:

  • Használjunk „én” üzeneteket. Például: „Én úgy érzem, hogy…” ahelyett, hogy „Te mindig…”
  • Hallgassuk meg a másikat figyelmesen. Próbáljuk megérteni a nézőpontját, még akkor is, ha nem értünk vele egyet.
  • Kerüljük a vádaskodást és a hibáztatást. Fókuszáljunk a megoldásokra.
  • Legyünk türelmesek. A viselkedés megváltoztatása időbe telik.

Ha a passzív-agresszív viselkedés súlyos problémákat okoz a kapcsolatban vagy a munkahelyen, fontoljuk meg a szakember segítségét. Egy terapeuta vagy coach segíthet a személynek felismerni és kezelni a viselkedésmintáit.

Egyes esetekben a passzív-agresszív viselkedés mögött mélyebb pszichológiai okok állhatnak. Ezekben az esetekben a pszichoterápia lehet a leghatékonyabb megoldás.

Fontos, hogy gondoskodjunk a saját mentális egészségünkről is. A passzív-agresszív viselkedés frusztráló és kimerítő lehet. Keressünk támogatást, ha szükségünk van rá.

Önsegítő technikák passzív-agresszív személyek számára

A passzív-agresszív viselkedésminták leküzdése nem egyszerű feladat, de megfelelő önismerettel és kitartással lehetséges. Az első lépés a viselkedés felismerése és elfogadása. Legyen őszinte magához: mikor és hogyan szokott passzív-agresszíven viselkedni?

A kommunikációs készségek fejlesztése kulcsfontosságú. Tanuljon meg asszertívan kommunikálni, azaz úgy kifejezni a véleményét és igényeit, hogy közben tiszteletben tartja mások érzéseit is. Kerülje a burkolt üzeneteket és a célzásokat.

  • Gyakorolja az „Én” üzeneteket: Pl. „Én úgy érzem, hogy…” ahelyett, hogy „Te mindig…”
  • Kérjen visszajelzést: Kérdezze meg a környezetét, hogy hogyan érzékelik a kommunikációját.

A stresszkezelés elengedhetetlen, mivel a passzív-agresszív viselkedés gyakran a felgyülemlett feszültség levezetése. Találjon olyan módszereket, amelyek segítenek a stressz oldásában, például:

  1. Rendszeres testmozgás: A sport endorfint termel, ami javítja a hangulatot.
  2. Meditáció vagy mindfulness gyakorlatok: Segítenek a jelen pillanatra fókuszálni és csökkenteni a szorongást.
  3. Hobbi: Foglalkozzon olyan tevékenységekkel, amelyek örömet okoznak.

A passzív-agresszív viselkedés gyakran a félelemből fakad: félelem a konfliktustól, a visszautasítástól, vagy a vélemény kifejezésétől.

Fontos, hogy megértse a viselkedése mögött rejlő okokat. Mi váltja ki a passzív-agresszív reakciót? Ha tudja, mi a kiváltó ok, akkor felkészülhet rá, és másképp reagálhat.

Ha úgy érzi, egyedül nem boldogul, kérjen szakmai segítséget. Egy terapeuta segíthet feltárni a viselkedés gyökereit, és megtanítani hatékonyabb megküzdési stratégiákat.

Legyen türelmes magával! A változás időbe telik. Ne várja el, hogy egyik napról a másikra megváltozik. Ünnepelje a kis sikereket is, és ne adja fel, ha néha visszaesik.

Ne feledje: a passzív-agresszív viselkedés nem csupán a környezetére van negatív hatással, hanem önmagára is. Az asszertív kommunikáció és a nyílt viselkedés hosszú távon mindenkinek előnyére válik.

A pszichoterápia szerepe a passzív-agresszív viselkedés kezelésében

A pszichoterápia kulcsszerepet játszik a passzív-agresszív viselkedés kezelésében, mivel segít feltárni a viselkedés mögött rejlő okokat és érzéseket. A terápia során a kliens biztonságos környezetben dolgozhatja fel a frusztrációit, haragját és félelmeit, amelyek gyakran kiváltják ezt a viselkedést.

A terápiás folyamat során a hangsúly a kommunikációs készségek fejlesztésén van. A kliens megtanulhatja, hogyan fejezze ki érzéseit és igényeit asszertív módon, ahelyett, hogy passzív-agresszív taktikákhoz folyamodna. Ez magában foglalhatja a „nem” mondás képességének elsajátítását, a határok meghúzását és a konfliktusok konstruktív kezelését.

A kognitív viselkedésterápia (KVT) különösen hatékony lehet, mivel segít azonosítani és megváltoztatni azokat a negatív gondolatokat és hiedelmeket, amelyek a passzív-agresszív viselkedéshez vezetnek. Például, egy kliens, aki azt hiszi, hogy „ha kimondom a véleményem, senki sem fog szeretni”, megtanulhatja, hogy ez a hiedelem nem feltétlenül igaz, és alternatív gondolkodási módokat alakíthat ki.

A pszichoterápia lehetővé teszi a kliens számára, hogy mélyebben megértse önmagát és a kapcsolatait, ami elengedhetetlen a hosszú távú változáshoz.

A csoportterápia is hasznos lehet, mivel lehetőséget teremt a kliens számára, hogy másokkal interakcióba lépjen és visszajelzést kapjon a viselkedéséről. Ez segíthet neki felismerni, hogy a viselkedése milyen hatással van másokra, és motiválhatja a változásra.

A terápia során a kliens megtanulhatja, hogy elfogadja és kezelje a negatív érzéseit anélkül, hogy azokat passzív-agresszív módon fejezné ki. Ez magában foglalhatja a stresszkezelési technikák elsajátítását, a relaxációs gyakorlatokat és a mindfulness gyakorlását.

Esettanulmányok: passzív-agresszív személyiségek a valóságban

A passzív-agresszív viselkedés gyakran rejtett feszültségeket tükröz.
A passzív-agresszív személyiségek gyakran manipulálják a helyzeteket, hogy elkerüljék a nyílt konfliktusokat, miközben belül feszültséget éreznek.

A passzív-agresszív viselkedés gyakran rejtőzik a mindennapi interakcióinkban. Nézzünk néhány esettanulmányt, hogy jobban megértsük a jelenséget.

Képzeljük el Annát, aki a munkahelyén sosem mond nemet egyetlen feladatra sem, de rendszeresen késik a határidőkből, vagy szabotálja a projekteket apró hibákkal. A közvetlen konfrontáció helyett inkább „elfelejt valamit”, vagy „rosszul értelmezi az utasításokat”. Ez a viselkedés frusztrációt okoz a kollégáiban, de Anna sosem vállalja a felelősséget, inkább másokat hibáztat.

A passzív-agresszív viselkedés célja gyakran a hatalom gyakorlása vagy a konfliktus elkerülése, anélkül, hogy nyíltan szembe kellene nézni a problémákkal.

Egy másik példa Béla, aki a párkapcsolatában folyamatosan sértődött és hallgat. Ha valami nem tetszik neki, nem mondja el, hanem napokig nem szól a partneréhez. Amikor a partner megpróbálja megtudni, mi a baj, Béla hárít, vagy cinikus megjegyzéseket tesz. Ez a hallgatás és a sértődöttség egyfajta büntetés, amivel Béla kontrollálni próbálja a helyzetet.

Csilla tipikus esete a „jó kislány szindrómának”. Mindig kedves és segítőkész, de a háta mögött folyamatosan panaszkodik másokra. Ahelyett, hogy közvetlenül elmondaná a problémáit, inkább pletykálkodik és áskálódik. Ez a viselkedés aláássa a munkahelyi morált és bizalmat.

Ezek az esettanulmányok rámutatnak, hogy a passzív-agresszív viselkedés sokféle formában megnyilvánulhat, de a közös jellemzőjük a kétértelmű kommunikáció és a nyílt konfrontáció elkerülése.


Bár minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a bemutatott témákat precízen dolgozzuk fel, tévedések lehetségesek. Az itt közzétett információk használata minden esetben a látogató saját felelősségére történik. Felelősségünket kizárjuk minden olyan kárért, amely az információk alkalmazásából vagy ajánlásaink követéséből származhat.

Megosztás
Hozzászólás