Az operáns kondicionálás, B.F. Skinner nevéhez fűződő forradalmi elmélet, a viselkedéspszichológia egyik sarokköve. Lényege, hogy a viselkedést annak következményei alakítják. Más szóval, ha egy viselkedést pozitív következmény (jutalom) követ, nagyobb valószínűséggel fog megismétlődni; ha negatív következmény (büntetés) követi, kisebb valószínűséggel. Ez a megközelítés gyökeresen eltért a klasszikus kondicionálástól, amely a reflexszerű válaszok tanulásával foglalkozik.
Skinner elméletében a megerősítés kulcsszerepet játszik. A megerősítés bármi lehet, ami növeli egy viselkedés valószínűségét. Létezik pozitív megerősítés, amikor valami kellemeset adunk a viselkedés után (pl. dicséret), és negatív megerősítés, amikor valami kellemetlent távolítunk el a viselkedés után (pl. fájdalomcsillapító bevétele). A büntetés ezzel szemben csökkenti a viselkedés valószínűségét. A pozitív büntetés valami kellemetlent ad (pl. megrovás), a negatív büntetés pedig valami kellemeset von el (pl. zsebpénz megvonása).
Az operáns kondicionálás alapelve: a viselkedés a következményeinek függvénye.
Skinner kísérleteiben gyakran használt „Skinner-dobozt”, egy olyan eszközt, amelyben az állatok (általában patkányok vagy galambok) bizonyos viselkedéseket (pl. egy gomb megnyomása) tanultak meg, és ezekért jutalmat (pl. ételt) kaptak. Ezek a kísérletek bebizonyították, hogy a viselkedést szisztematikusan lehet alakítani a megerősítések és büntetések segítségével.
Az operáns kondicionálás elmélete széles körben alkalmazható a mindennapi életben. Például a gyermeknevelésben (jutalmazás jó magatartásért, büntetés rossz magatartásért), a munkahelyi motivációban (bónuszok a teljesítményért), a terápiában (viselkedésterápia) és a reklámban (pozitív asszociációk kialakítása a termékekkel kapcsolatban). Az elmélet segít megérteni, hogyan tanulunk, és hogyan befolyásolhatjuk a saját és mások viselkedését.
B.F. Skinner élete és munkássága: a behaviorizmus öröksége
B.F. Skinner az operáns kondicionálás atyja, mely a behaviorizmus egyik központi eleme. Elmélete szerint a viselkedés a következményei által alakul. Ha egy viselkedést pozitív következmény (jutalom) követ, akkor az a viselkedés nagyobb valószínűséggel fog megismétlődni. Ezzel szemben, ha egy viselkedést negatív következmény (büntetés) követ, akkor a viselkedés valószínűsége csökken.
Az operáns viselkedés egy olyan viselkedés, mely a környezetre hat, és ezáltal következményeket idéz elő.
Az operáns kondicionálás lényege tehát a megerősítés és a büntetés. A megerősítés lehet pozitív (valami kívánatos hozzáadása, pl. dicséret) vagy negatív (valami kellemetlen eltávolítása, pl. fájdalomcsillapító bevétele). A büntetés is lehet pozitív (valami kellemetlen hozzáadása, pl. megrovás) vagy negatív (valami kívánatos eltávolítása, pl. zsebpénz megvonása).
Például, ha egy gyermek jó jegyet kap az iskolában (viselkedés), és ezért dicséretet kap a szüleitől (pozitív megerősítés), akkor nagyobb valószínűséggel fog a jövőben is igyekezni jó jegyeket szerezni. Ezzel szemben, ha egy kutya ugat (viselkedés), és emiatt vizet spriccelnek rá (pozitív büntetés), akkor kisebb valószínűséggel fog a jövőben ugatni.
Skinner kísérletei, különösen a „Skinner-doboz” segítségével végzett kutatások, alapozták meg az operáns kondicionálás elméletét. Ezekben a kísérletekben állatok tanultak meg különböző viselkedéseket a megerősítés és büntetés segítségével. Az operáns kondicionálás elveit széles körben alkalmazzák a nevelésben, a terápiában és a viselkedésmódosításban.
Az operáns viselkedés alapelvei: a következmények szerepe
Skinner operáns kondicionálás elmélete a viselkedés megértésének és befolyásolásának kulcsfontosságú megközelítése. Lényege, hogy a viselkedést a következményei alakítják. Ez azt jelenti, hogy egy viselkedés valószínűsége nő, ha pozitív következmény (jutalom) követi, és csökken, ha negatív következmény (büntetés) követi.
A megerősítés a viselkedés valószínűségét növeli. Létezik pozitív megerősítés, amikor valami kellemeset adunk (pl. dicséret egy jól megoldott feladatért), és negatív megerősítés, amikor valami kellemetlent távolítunk el (pl. bekapcsoljuk a légkondit, hogy elkerüljük a hőséget). Mindkét esetben a cél a viselkedés gyakoriságának növelése.
A viselkedés a következményeinek függvénye.
Ezzel szemben a büntetés a viselkedés valószínűségét csökkenti. A pozitív büntetés valami kellemetlen hozzáadását jelenti (pl. megrovás egy rossz viselkedésért), míg a negatív büntetés valami kellemes elvételét (pl. zsebpénz megvonása). A büntetés célja a viselkedés ritkítása vagy megszüntetése.
Például, ha egy gyermek rendszeresen kap dicséretet (pozitív megerősítés) a házi feladat elvégzéséért, valószínűbb, hogy a jövőben is el fogja végezni a házi feladatot. Ezzel szemben, ha egy diák késik az órákról, és emiatt büntetést kap (pl. plusz feladat), kevésbé valószínű, hogy a jövőben is késni fog (büntetés).
Fontos hangsúlyozni, hogy a megerősítés általában hatékonyabb a büntetésnél, különösen a hosszú távú viselkedésváltozás elérésében. A büntetés ugyanis negatív érzelmeket válthat ki, és nem feltétlenül tanítja meg a helyes viselkedést.
Az operáns kondicionálás elveit széles körben alkalmazzák a nevelésben, a terápiában, a marketingben és a menedzsmentben is. A következmények tudatos alkalmazásával jelentősen befolyásolhatjuk a viselkedést.
Megerősítés: pozitív és negatív megerősítés a viselkedés alakításában
Az operáns kondicionálás lényege, hogy a viselkedés következményei befolyásolják annak jövőbeli valószínűségét. B.F. Skinner, a behaviorizmus egyik legjelentősebb képviselője, ezt a folyamatot a megerősítés és a büntetés fogalmaival írta le. A megerősítés célja, hogy növelje egy adott viselkedés előfordulásának gyakoriságát.
Két fő típusa létezik a megerősítésnek: a pozitív megerősítés és a negatív megerősítés. Mindkettő a viselkedés erősítésére irányul, de eltérő módon érik el ezt.
A pozitív megerősítés azt jelenti, hogy egy kellemes vagy kívánatos inger kerül bemutatásra a viselkedés után. Például, ha egy kutya leül a parancsra, és jutalmul kap egy finom falatot, akkor a leülési viselkedés megerősödik. A jutalom, a dicséret, a pénz, vagy bármilyen más pozitív inger mind pozitív megerősítőként funkcionálhat.
A pozitív megerősítés lényege, hogy hozzáadunk valamit a környezethez, ami növeli a viselkedés valószínűségét.
Ezzel szemben a negatív megerősítés azt jelenti, hogy egy kellemetlen vagy averzív inger eltávolításra kerül a viselkedés után. Ezáltal a viselkedés valószínűsége szintén növekszik. Például, ha valaki bekapcsolja a biztonsági övet az autóban, hogy elkerülje a hangos figyelmeztető hangot, akkor a biztonsági öv használata negatívan megerősödik. A fejfájás elmúlása fájdalomcsillapító bevétele után, a naptej használata a leégés elkerülése érdekében mind-mind a negatív megerősítés példái.
A negatív megerősítés gyakran összetévesztik a büntetéssel, pedig lényeges különbség van közöttük. Míg a negatív megerősítés célja a viselkedés erősítése kellemetlen inger eltávolításával, addig a büntetés célja a viselkedés csökkentése egy kellemetlen inger bemutatásával, vagy egy kellemes inger eltávolításával.
Fontos megjegyezni, hogy a megerősítés hatékonysága függ az egyéntől, a megerősítő inger értékétől, és a megerősítés időzítésétől. Az azonnali megerősítés általában hatékonyabb, mint a késleltetett megerősítés. Továbbá, a konzisztens megerősítés is fontos a viselkedés kialakításához és fenntartásához.
Büntetés: pozitív és negatív büntetés, a hatékonyság és etikai kérdések
A büntetés az operáns kondicionálás egyik kulcsfontosságú eleme, melynek célja egy viselkedés gyakoriságának csökkentése. Skinner elméletében két fő típust különböztetünk meg: a pozitív és a negatív büntetést.
A pozitív büntetés egy kellemetlen inger alkalmazását jelenti a viselkedés után. Például, ha egy gyermek rosszalkodik, és emiatt megrovást kap, az pozitív büntetésnek minősül. A cél az, hogy a megrovás miatt a gyermek kevésbé legyen hajlamos a jövőben rosszalkodni. Egy másik példa lehet a kutyakiképzés során alkalmazott, enyhe áramütést adó nyakörv, mely akkor aktiválódik, ha a kutya nem engedelmeskedik a parancsnak.
Ezzel szemben a negatív büntetés egy kellemes inger eltávolítását jelenti a viselkedés után. Ha egy tinédzser nem takarítja ki a szobáját, és emiatt elveszik a telefonhasználati joga, az negatív büntetés. A cél itt is az, hogy a nem kívánt viselkedés (a szoba kitakarításának elmulasztása) kevésbé valószínűvé váljon a jövőben. Egy másik példa, ha egy gyermek veszekszik a testvérével, és emiatt nem nézheti meg a kedvenc meséjét.
A büntetés hatékonysága nagyban függ a következetességtől és az időzítéstől.
A büntetés hatékonysága azonban vitatott. Bár rövid távon csökkentheti a nem kívánt viselkedést, hosszútávon számos negatív következménye lehet. A büntetés félelmet, szorongást és agressziót válthat ki, és ronthatja a büntető és a büntetett közötti kapcsolatot. Ezenkívül a büntetés nem tanítja meg a helyes viselkedést, csupán elnyomja a nem kívánatost. Ezért fontos, hogy a büntetést kiegészítsük a helyes viselkedés megerősítésével (pozitív megerősítéssel).
Etikai szempontból a büntetés alkalmazása különösen érzékeny kérdés. Fontos, hogy a büntetés arányos legyen a viselkedéssel, és ne okozzon fizikai vagy lelki sérülést. A fizikai bántalmazás, a megalázás és a verbális agresszió semmilyen körülmények között sem elfogadható büntetési forma. A büntetés alkalmazása során mindig figyelembe kell venni az egyén életkorát, érettségét és a viselkedés okait.
A megerősítési tervek: folyamatos, szakaszos, arány, és intervallum tervek
A megerősítési tervek alapvető fontosságúak az operáns kondicionálásban. Ezek a tervek határozzák meg, hogy egy viselkedés milyen gyakran kerül megerősítésre. Skinner azonosított különböző megerősítési terveket, melyek eltérő hatással vannak a viselkedés elsajátítására és fenntartására.
A folyamatos megerősítés azt jelenti, hogy minden egyes helyes válasz megerősítést kap. Ez a leghatékonyabb módszer egy új viselkedés elsajátítására. Például, ha egy kutyát tanítunk leülni, minden egyes alkalommal jutalmat adunk neki, amikor leül. Ez a terv azonban nem a legoptimálisabb a viselkedés hosszú távú fenntartására, mert a megerősítés hiánya gyorsan kioltja a viselkedést.
A szakaszos megerősítés során a válaszok csak időnként kapnak megerősítést. Ez a terv ellenállóbbá teszi a viselkedést a kioltással szemben. Két fő típusa van: az aránytervek és az intervallumtervek.
Az aránytervek a válaszok számához kötik a megerősítést. A rögzített arányterv (FR) azt jelenti, hogy a megerősítés egy meghatározott számú válasz után következik be. Például, egy patkány minden ötödik gombnyomás után kap táplálékot. Ez a terv gyakran „post-reinforcement pause”-t eredményez, ami azt jelenti, hogy a megerősítés után egy rövid szünet következik a válaszadásban.
A változó arányterv (VR) azt jelenti, hogy a megerősítés a válaszok átlagos száma után következik be, de az egyes megerősítésekhez szükséges válaszok száma változó. Például, egy szerencsejátékos nem tudja, mikor nyeri meg a következő kört, de átlagosan minden tizedik játék után nyer valamit. Ez a terv nagyon erős és kitartó viselkedést eredményez, mivel a megerősítés kiszámíthatatlan.
Az intervallumtervek az időhöz kötik a megerősítést. A rögzített intervallumterv (FI) azt jelenti, hogy a megerősítés egy meghatározott időtartam eltelte után érhető el, feltéve, hogy legalább egy válasz érkezik az időtartam végén. Például, ha egy dolgozó óránként kap fizetést, függetlenül attól, hogy mennyi munkát végzett el. Ez a terv gyakran „scallop effect”-et eredményez, ami azt jelenti, hogy a válaszadás a megerősítés közeledtével fokozódik.
A változó intervallumterv (VI) azt jelenti, hogy a megerősítés egy átlagos időtartam eltelte után érhető el, de az egyes megerősítésekhez szükséges időtartam változó. Például, ha valaki e-mailt vár, nem tudja, mikor érkezik meg a következő üzenet, de átlagosan óránként kap egyet. Ez a terv egyenletes és kitartó válaszadást eredményez.
A megerősítési tervek kulcsszerepet játszanak abban, hogy a viselkedés hogyan alakul ki, marad fenn, vagy oltódik ki. A megfelelő terv kiválasztása a kívánt viselkedés típusától és a környezeti feltételektől függ.
Például, a gyermeknevelésben a szülők gyakran alkalmaznak különböző megerősítési terveket. A folyamatos megerősítés hasznos lehet az alapvető szabályok megtanításában, míg a szakaszos megerősítés segíthet a jó viselkedés fenntartásában. A jutalmazás (például dicséret vagy ajándék) a helyes válaszok után növeli a viselkedés valószínűségét, míg a büntetés (például figyelmeztetés vagy szobafogság) csökkenti a nem kívánt viselkedés valószínűségét.
Alakítás (shaping): komplex viselkedések fokozatos elsajátítása
Az alakítás (shaping) az operáns kondicionálás egyik alapvető eleme, melynek segítségével komplex viselkedéseket taníthatunk meg, melyek a tanuló számára kezdetben nem állnak rendelkezésre. Ahelyett, hogy a kívánt viselkedésre azonnal várnánk, fokozatosan erősítjük meg azokat a viselkedéseket, amelyek egyre közelebb visznek a célhoz.
Az alakítás lényege, hogy kis lépésekben haladunk. Először megerősítjük a viselkedés bármilyen formáját, ami hasonlít a kívánt viselkedésre. Ahogy a tanuló egyre gyakrabban mutatja ezt a kezdetleges viselkedést, a megerősítés feltételeit szigorítjuk. Csak azokat a viselkedéseket erősítjük meg, amelyek még közelebb állnak a végső célhoz. Ezt a folyamatot addig ismételjük, amíg a tanuló a kívánt, komplex viselkedést nem mutatja.
Például, ha egy galambot meg akarunk tanítani arra, hogy egy bizonyos gombot nyomjon meg, először megerősítjük, ha a galamb a gomb közelébe megy. Ha ezt már gyakran teszi, csak akkor kap jutalmat, ha a gomb felé fordul. Később csak akkor, ha megérinti a gombot, majd végül csak akkor, ha lenyomja.
Az alakítás során a türelem kulcsfontosságú.
Az alakítást nem csak állatok tanítására használják. Emberek esetében is alkalmazható, például beszédtanulásnál, sportolásnál vagy bármilyen új készség elsajátításánál. Egy terapeuta is alkalmazhatja az alakítás elvét, például egy szociális szorongással küzdő páciens esetében. Először megerősítheti a páciens azon erőfeszítéseit, hogy elhagyja a házat. Később a megerősítés feltétele lehet, hogy a páciens beszéljen egy idegennel az utcán, majd végül, hogy részt vegyen egy társasági eseményen.
Az alakítás során fontos a megfelelő megerősítők kiválasztása, és a megerősítés időzítése. A megerősítésnek a viselkedés után azonnal kell következnie, hogy a tanuló összekapcsolhassa a cselekedetét a jutalommal. A túl gyors vagy túl lassú haladás frusztrációhoz vezethet, és megakadályozhatja a tanulást.
Diszkrimináció és generalizáció: a viselkedés kontextusfüggősége

Skinner operáns kondicionálás elméletében a diszkrimináció és a generalizáció kulcsfontosságú fogalmak a viselkedés kontextusfüggőségének megértéséhez. A diszkrimináció azt jelenti, hogy egy élőlény megtanul különbséget tenni különböző ingerek között, és csak bizonyos ingerekre reagál. Például, egy galamb megtanulhat csak akkor csipegetni egy gombot, ha egy zöld fény világít, de nem, ha piros. Ebben az esetben a zöld fény egy diszkriminatív inger, ami jelzi, hogy a csipegetés megerősítést fog eredményezni.
A diszkrimináció lehetővé teszi, hogy a viselkedésünk adaptív legyen a környezetünkben.
Ezzel szemben a generalizáció azt jelenti, hogy egy élőlény hasonló módon reagál az eredeti ingerhez hasonló ingerekre is. Például, ha egy kutya megtanul leülni a „leül” szóra, akkor valószínűleg le fog ülni, ha hasonló hangzású szavakat hall, mint például „leülj”. A generalizáció mértéke függ az ingerek hasonlóságától; minél jobban hasonlít egy új inger az eredetihez, annál valószínűbb a generalizáció.
A diszkrimináció és a generalizáció dinamikusan befolyásolják a viselkedésünket. Egyrészt lehetővé teszik, hogy finomítsuk a reakcióinkat a környezetünk változásaihoz. Másrészt lehetővé teszik, hogy a tanult viselkedéseket új helyzetekben is alkalmazzuk. Például, egy gyermek, aki megtanulta, hogy a „köszönöm” szó használata kedves viselkedés, valószínűleg más helyzetekben is alkalmazni fogja ezt a viselkedést, például amikor ajándékot kap.
A két fogalom közötti egyensúly létfontosságú. Ha túl sok a generalizáció, akkor a viselkedésünk nem lesz hatékony. Ha túl sok a diszkrimináció, akkor nehezen tudunk alkalmazkodni az új helyzetekhez. A sikeres tanulás és alkalmazkodás a diszkrimináció és a generalizáció megfelelő kombinációját igényli.
Kioltás (extinction): a megerősítés elmaradásának hatása a viselkedésre
A kioltás (extinction) az operáns kondicionálásban azt jelenti, hogy a megerősítés elmaradása következtében a korábban megerősített viselkedés gyakorisága csökken. Ez nem egyszerűen a felejtés, hanem egy aktív folyamat, mely során az élőlény megtanulja, hogy a viselkedése már nem eredményez megerősítést.
A kioltás akkor következik be, amikor egy korábban megerősített viselkedést követően a megerősítés megszűnik.
Például, ha egy galambot jutalmazunk minden egyes alkalommal, amikor megnyom egy gombot, akkor a galamb rendszeresen nyomogatni fogja azt. Ha azonban hirtelen abbahagyjuk a jutalmazást, a galamb először még erőteljesebben nyomkodhatja a gombot (kioltási robbanás), majd a viselkedés fokozatosan elhalványul, és a galamb egyre ritkábban fogja nyomogatni a gombot.
A kioltás nem jelenti azt, hogy a viselkedés teljesen eltűnik. Előfordulhat, hogy a viselkedés később újra megjelenik, ezt nevezzük spontán felépülésnek. Ez azt mutatja, hogy a viselkedéshez kapcsolódó tanulás nem törlődik teljesen, hanem inkább elnyomódik.
A kioltás fontos szerepet játszik a viselkedésterápiában. Például, a kényszerbetegségben szenvedők esetében a kényszeres cselekvés (pl. kézmosás) gyakran szorongást csökkent. A terápia során a beteget fokozatosan szembesítik a szorongást kiváltó helyzettel anélkül, hogy engednék a kényszeres cselekvést végrehajtani, ami végül a kényszeres viselkedés kioltásához vezethet.
Az operáns kondicionálás alkalmazása a nevelésben és oktatásban
Az operáns kondicionálás elmélete, melyet B.F. Skinner dolgozott ki, a nevelésben és oktatásban is széles körben alkalmazható. Lényege, hogy a viselkedést a következményei alakítják: a megerősítés (jutalmazás) növeli, a büntetés pedig csökkenti a viselkedés valószínűségét.
A pozitív megerősítés az egyik leggyakrabban alkalmazott módszer. Például, ha egy diák jól teljesít egy dolgozatot, dicsérettel vagy jó jeggyel jutalmazhatjuk, ami növeli annak a valószínűségét, hogy a jövőben is szorgalmasan tanulni fog. A negatív megerősítés ezzel szemben egy kellemetlen inger eltávolításával erősíti a viselkedést. Például, ha egy diák időben befejezi a feladatát, felmenthetjük a házi feladat egy része alól.
Az operáns kondicionálás hatékonysága nagymértékben függ a megerősítés időzítésétől és gyakoriságától.
A büntetés, bár néha szükséges lehet, kevésbé hatékony és etikus, mint a megerősítés. A büntetés célja a nem kívánt viselkedés csökkentése. A pozitív büntetés egy kellemetlen inger alkalmazásával történik, például egy rossz jegy adásával. A negatív büntetés pedig egy kellemes inger eltávolítását jelenti, például a tévénézés megtiltását.
A nevelésben és oktatásban fontos a megerősítési tervek alkalmazása is. Ezek meghatározzák, hogy milyen gyakran és milyen módon jutalmazzuk a kívánt viselkedést. Például, egy rögzített arányú terv szerint minden ötödik helyes válasz után adunk jutalmat, míg egy változó arányú terv esetében a jutalmazás gyakorisága változó, ami motiválóbb lehet.
Az operáns kondicionálás alkalmazása a tanteremben számos formát ölthet:
- Pontrendszer: A diákok pontokat gyűjthetnek a jó magatartásért és a teljesítményért, amelyeket aztán valamilyen jutalomra válthatnak be.
- Dicséret és pozitív visszajelzés: A tanár a diákok erőfeszítéseit és eredményeit dicséri, ezzel motiválva őket a további fejlődésre.
- Szerződéskötés: A tanár és a diák közösen megállapodnak a célokban és a jutalmakban, ezzel növelve a diák felelősségét és motivációját.
Az operáns kondicionálás elméletének tudatos alkalmazásával hatékonyabban alakíthatjuk a gyerekek viselkedését és segíthetjük őket a tanulásban.
Az operáns kondicionálás alkalmazása a terápiában: viselkedésterápia és token economy
Az operáns kondicionálás elmélete, melyet B.F. Skinner dolgozott ki, alapvető fontosságú a viselkedésterápiában. A terápia során a viselkedést a következményekkel való kapcsolatán keresztül igyekeznek befolyásolni. A viselkedésterápia célja, hogy a nem kívánatos viselkedéseket csökkentse, míg a kívánatosakat erősítse meg.
A token economy (zseton gazdaság) egy konkrét példa az operáns kondicionálás alkalmazására a terápiában. Ez a módszer különösen hatékony lehet intézményekben, például pszichiátriai kórházakban vagy iskolákban. A lényege, hogy a kívánatos viselkedéseket „zsetonokkal” jutalmazzák. Ezek a zsetonok másodlagos megerősítők, melyek később valós jutalmakra válthatók be, mint például kedvenc ételek, kiváltságok vagy szórakozási lehetőségek.
Például, egy gyermek, aki engedelmesen elvégzi a feladatait az iskolában, zsetonokat kaphat. Később ezeket a zsetonokat beváltja egy hosszabb szünetre, egy matricára vagy egy kis játékra. A lényeg, hogy a kívánatos viselkedés azonnali pozitív következménnyel járjon, ami növeli annak valószínűségét, hogy a viselkedés a jövőben is megismétlődik.
Az operáns kondicionálás alapelvei szerint a viselkedést a következmények formálják, és a terápiás beavatkozások célja, hogy ezeket a következményeket manipulálják a kívánt irányba.
A token economy rendszerek strukturált környezetet teremtenek, ahol a szabályok világosak és a jutalmak következetesek. Ez segíthet az egyéneknek megtanulni, hogy a viselkedésüknek közvetlen következményei vannak, és hogy a pozitív viselkedés pozitív eredményekhez vezet. Fontos, hogy a jutalmazási rendszert egyénre szabják, figyelembe véve az egyén preferenciáit és szükségleteit.
A viselkedésterápia más formái is az operáns kondicionálásra épülnek. Például az expozíciós terápia, melyet szorongásos zavarok kezelésére használnak, a negatív megerősítés elkerülésének megszüntetésére törekszik.
Az operáns kondicionálás alkalmazása az állatok képzésében

Az operáns kondicionálás, Skinner elméletének alapja, kulcsfontosságú az állatok képzésében. A módszer lényege, hogy a kívánt viselkedést megerősítéssel (jutalommal) vagy büntetéssel befolyásoljuk. Az állatok megtanulják, hogy bizonyos cselekedetek milyen következményekkel járnak, és ennek megfelelően alakítják a viselkedésüket.
A kutyakiképzésben például gyakran alkalmazzák az operáns kondicionálást. Ha a kutya engedelmeskedik egy parancsnak (pl. „ül”), jutalmat kaphat, például egy falatot. Ez a pozitív megerősítés növeli annak a valószínűségét, hogy a kutya legközelebb is engedelmeskedni fog. Ezzel szemben, ha a kutya nem engedelmeskedik, a büntetés (pl. a jutalom megvonása) csökkentheti a nem kívánt viselkedés gyakoriságát.
Az operáns kondicionálás lényege, hogy az állat a viselkedése és annak következményei közötti kapcsolatot tanulja meg.
A delfinek képzése is hasonló elveken alapul. A trükkök bemutatása után a delfinek halat kapnak jutalmul. Ez a pozitív megerősítés motiválja őket arra, hogy a trükköket ismételjék és újabbakat tanuljanak. A büntetés kevésbé gyakori, de előfordulhat, ha a delfin nem hajtja végre a kívánt feladatot.
Fontos, hogy a megerősítés és a büntetés azonnal kövesse a viselkedést, hogy az állat egyértelműen megértse a kapcsolatot. Emellett a megerősítésnek és a büntetésnek is konzisztensnek kell lennie, hogy az állat ne zavarodjon össze.
Az operáns kondicionálás nem csak a háziállatok képzésében hasznos, hanem a vadon élő állatok viselkedésének tanulmányozásában és a zoológiai kertekben is alkalmazzák az állatok jólétének javítására.
Bár minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a bemutatott témákat precízen dolgozzuk fel, tévedések lehetségesek. Az itt közzétett információk használata minden esetben a látogató saját felelősségére történik. Felelősségünket kizárjuk minden olyan kárért, amely az információk alkalmazásából vagy ajánlásaink követéséből származhat.