Hogyan beszéljünk a gyerekekkel a háborúról?

Aggódsz, hogyan magyarázd el a gyerekeknek a háborút? Ez az útmutató segít! Egyszerűen, életkoruknak megfelelően beszélj a helyzetről. Válaszolj őszintén a kérdéseikre, és biztosítsd őket arról, hogy biztonságban vannak. Fontos, hogy megőrizd a nyugalmadat, és figyelj az érzéseikre.

By Lélekgyógyász 22 Min Read

A háborúról beszélni a gyerekekkel rendkívül nehéz feladat. Egyrészt, saját félelmeink és szorongásaink is felszínre kerülhetnek, ami megnehezíti a racionális és nyugodt kommunikációt. Másrészt, a háború fogalma elvont és nehezen érthető a gyermekek számára, akiknek a valóságképe még nem tartalmazza a konfliktusok ilyen szélsőséges formáit.

A kihívások ellenére elengedhetetlen, hogy foglalkozzunk a témával. A gyerekek ugyanis érzékelik a körülöttük zajló eseményeket, hallanak beszélgetéseket, látnak képeket a médiában. Ha nem kapnak valós és érthető magyarázatot, fantáziájuk félelemmel és téves információkkal töltheti meg a rést.

A hallgatás nem védi meg őket, sőt, növelheti a szorongásukat és a bizalmatlanságukat.

A háborúról való beszélgetés lehetőséget teremt arra, hogy megnyugtassuk a gyerekeket, eloszlassuk a félelmeiket, és segítsünk nekik feldolgozni az információkat. Emellett fejleszti a kritikai gondolkodásukat és a világ megértésének képességét, miközben erősíti a bizalmat a szülő és a gyermek között. A megfelelő módon történő kommunikációval elérhetjük, hogy a gyerekek biztonságban érezzék magukat, és ne érezzék magukat egyedül a félelmeikkel.

A gyerekek életkori sajátosságai és a háború megértése

A háborúról való beszélgetés a gyerekekkel nagy körültekintést igényel, figyelembe véve életkori sajátosságaikat és kognitív képességeiket. A kicsik egészen máshogy értelmezik a világot, mint a nagyobbak, ezért a kommunikációs stratégiát ehhez kell igazítani.

Az óvodáskorúak (3-6 év) számára a háború fogalma még nagyon távoli és nehezen megfogható. Ők a közvetlen környezetükre és érzéseikre fókuszálnak. Ebben a korban kerülni kell a részletes magyarázatokat, helyette a biztonság és a szeretet érzését kell erősíteni. Például: „Szeretlek téged, és vigyázni fogok rád.”

A kisiskolások (7-10 év) már képesek absztraktabban gondolkodni, de még mindig szükségük van a konkrétumokra. Érdeklődhetnek a háború okairól és következményeiről. Fontos, hogy őszintén válaszoljunk kérdéseikre, de a részleteket a koruknak megfelelően adagoljuk. Kerüljük a túlzottan ijesztő képeket és információkat.

A serdülők (11-14 év) már képesek komplexen értelmezni a háborút, és valószínűleg sok információt szereztek a médiából. Fontos, hogy lehetőséget adjunk nekik a véleményük kifejtésére, és segítsünk nekik a tények és a vélemények megkülönböztetésében.

Ebben a korban a legfontosabb, hogy teret engedjünk a beszélgetésnek és válaszoljunk a kérdésekre, még akkor is, ha azok nehezek.

Általánosságban elmondható, hogy:

  • Hallgassuk meg a gyermeket! Figyeljünk arra, hogy mit tud már a háborúról, és milyen kérdései vannak.
  • Maradjunk nyugodtak! A gyermek a mi reakcióinkból is tájékozódik.
  • Adjunk nekik teret az érzéseik kifejezésére! Ne bagatellizáljuk el a félelmeiket és szorongásaikat.
  • Fókuszáljunk a pozitív dolgokra! Beszéljünk arról, hogy mit tehetünk a béke érdekében, és hangsúlyozzuk a szeretet és a remény fontosságát.

Hogyan közelítsünk a témához? – A beszélgetés előkészítése

Mielőtt a gyerekekkel a háborúról beszélünk, elengedhetetlen, hogy mi magunk is felkészüljünk. Ez nem csupán a téma alapos ismeretét jelenti, hanem a saját érzelmeink kontrollálását is. A gyerekek rendkívül érzékenyek a felnőttek hangulatára, így ha mi magunk is szorongunk vagy félünk, azt könnyen átvehetik.

Először is, győződjünk meg róla, hogy rendelkezünk valós információkkal. Kerüljük a pletykákat és a megbízhatatlan forrásokat. Másodszor, gondoljuk át, mit szeretnénk elmondani. Melyek azok a legfontosabb üzenetek, amelyeket szeretnénk átadni? Próbáljuk meg a mondanivalónkat a gyermek életkorához és érettségéhez igazítani.

A legfontosabb, hogy nyugodtak és elérhetőek legyünk a beszélgetés során.

Harmadszor, válasszunk megfelelő időpontot és helyszínt a beszélgetéshez. Kerüljük a rohanást, a zajt és a zavaró tényezőket. Olyan helyen beszélgessünk, ahol a gyermek biztonságban és kényelmesen érzi magát. Ne erőltessük a beszélgetést, ha a gyermek éppen fáradt, éhes vagy nincs kedve hozzá.

Végül, de nem utolsósorban, készüljünk fel a kérdésekre. A gyerekek kíváncsiak és sok kérdésük lehet. Próbáljunk meg őszintén és érthetően válaszolni a kérdéseikre, de ne menjünk bele olyan részletekbe, amelyek túl ijesztőek vagy traumatikusak lennének számukra. Ha nem tudjuk a választ egy kérdésre, nyugodtan mondjuk azt, hogy nem tudjuk, de megpróbálunk utánanézni.

Őszinteség kontra védelem: Mit mondjunk el, és mit hallgassunk el?

A háborúról való beszélgetés a gyerekekkel kényes egyensúlyt igényel az őszinteség és a védelem között. Nem szabad teljesen elhallgatni a valóságot, mert a gyerekek érzékelik a feszültséget és a félelmet, ami a titkolózás miatt még inkább fokozódhat.

Ugyanakkor nem kell részletekbe menően, sokkoló információkkal terhelni őket. A kulcs a korukhoz és érettségükhöz igazított tájékoztatás. Kisebb gyerekeknek elegendő annyi, hogy „valahol a világban konfliktus van, ami miatt az emberek félnek”, míg a nagyobbak már képesek a geopolitikai összefüggések egyszerűsített megértésére is.

A legfontosabb, hogy biztosítsuk őket a szeretetünkről és a biztonságukról.

Kerüljük a pánikkeltést és a végítélet-szerű jóslatokat. Ehelyett fókuszáljunk a pozitív dolgokra: a béke fenntartására irányuló erőfeszítésekre, a segélyszervezetek munkájára, az emberek összetartására.

A gyerekek kérdéseire őszintén válaszoljunk, de ne bonyolódjunk bele spekulációkba. Ha valamire nem tudjuk a választ, nyugodtan mondjuk azt, hogy „nem tudom, de utánanézek”. A hitelesség nagyon fontos.

Figyeljünk a gyerekek reakcióira. Ha szoronganak, félnek, vagy visszahúzódnak, szükség lehet szakember segítségére. Ne szégyelljünk segítséget kérni!

Végül, de nem utolsósorban, mi magunk is legyünk nyugodtak és kiegyensúlyozottak. A gyerekek a szüleik viselkedéséből is sokat tanulnak, ezért ha mi magunk pánikolunk, az csak tovább növeli a félelmeiket.

A félelem és a szorongás kezelése: Mit tehetünk, ha fél a gyerek?

Amikor a gyerekek a háborúról hallanak, természetes, hogy félnek és szoronganak. A legfontosabb, hogy ne söpörjük a szőnyeg alá az érzéseiket, hanem teret adjunk nekik a kifejezésre. Hallgassuk meg őket figyelmesen, és próbáljunk meg minél többet megtudni arról, hogy pontosan mitől félnek.

Ne bagatellizáljuk el a félelmeiket! Még ha mi magunk is úgy gondoljuk, hogy a helyzet nem annyira súlyos, a gyerekek érzései valósak és fontosak. Ahelyett, hogy azt mondanánk, „Ne félj, minden rendben lesz”, próbáljuk meg azt mondani: „Értem, hogy félsz. Ez egy ijesztő dolog.”

A gyerekek számára a biztonságérzet megteremtése kulcsfontosságú. Biztosítsuk őket arról, hogy mindent megteszünk azért, hogy megvédjük őket. Mondjuk el nekik, hogy a felnőttek – a szülők, a tanárok, a kormány – dolgoznak azon, hogy a helyzetet megoldják.

A gyerekek a mi reakcióinkból is sokat tanulnak. Ha mi magunk is pánikolunk, akkor ők is pánikolni fognak. Próbáljunk meg nyugodtak és összeszedettek maradni, még akkor is, ha belül mi is félünk.

Korlátozzuk a hírekhez való hozzáférésüket. A folyamatosan ismétlődő, sokkoló képek és információk feleslegesen növelhetik a szorongásukat. Beszéljük meg velük, hogy honnan kapják az információkat, és segítsünk nekik megkülönböztetni a valós híreket a hamis információktól.

A félelem és a szorongás kezelésére többféle módszer létezik:

  • Beszélgetés: Beszélgessünk sokat a gyerekekkel az érzéseikről.
  • Játék: A játék segíthet nekik feldolgozni a nehéz érzéseket.
  • Kreatív tevékenységek: A rajzolás, festés, írás mind segíthetnek kifejezni az érzéseiket.
  • Testmozgás: A mozgás segít levezetni a feszültséget.
  • Relaxációs technikák: Tanítsuk meg nekik a mély légzést vagy a meditációt.

Ha a gyerek félelme és szorongása tartós és súlyos, forduljunk szakemberhez. Egy gyermekpszichológus vagy terapeuta segíthet a gyereknek megbirkózni az érzéseivel.

Adjunk nekik konkrét feladatokat, amivel segíthetnek. Például adománygyűjtés, levelek írása a katonáknak vagy a menekülteknek. Ezáltal érezhetik, hogy ők is tesznek valamit a helyzet javításáért.

A rutinok fenntartása is fontos. A megszokott napirend biztonságot és stabilitást ad a gyerekeknek. Próbáljuk meg tartani a megszokott időpontokat az étkezésekre, a lefekvésre és a játékra.

A háború okainak magyarázata egyszerűen és érthetően

A háborúk okai nagyon bonyolultak, de megpróbálhatjuk egyszerűbben elmagyarázni őket a gyerekeknek. Képzeljük el, hogy két gyerek van, akiknek ugyanaz a kedvenc játéka. Mindketten szeretnének vele játszani, de csak egy játék van. Ha nem tudnak megegyezni, veszekedni kezdenek, és ez akár verekedésig is fajulhat.

A háború valami hasonló, csak sokkal nagyobb méretekben. Országok veszekednek valamin, ami fontos számukra. Ez lehet földterület, víz, vagy valamilyen erőforrás, például olaj.

Néha a háború azért tör ki, mert egy ország azt gondolja, hogy erősebb és jobban tudja, mi a helyes. Azt hiszik, hogy joguk van más országokat irányítani.

A háború sosem jó megoldás, mert sok ember megsérül vagy meghal, és sok dolog elpusztul.

Néha a háború azért indul, mert egy ország nem ért egyet azzal, ahogy egy másik ország bánik az emberekkel. Például, ha egy országban nagyon rossz bánásmódban részesülnek az emberek, egy másik ország úgy érezheti, hogy be kell avatkoznia.

Fontos megérteni, hogy a háborúk mögött mindig sokféle ok áll, és ezek az okok gyakran nagyon összetettek. Nem mindig van egyértelműen jó vagy rossz oldal.

A legfontosabb, hogy a gyerekek megértsék: a béke a legjobb megoldás, és hogy az embereknek meg kell próbálniuk megegyezni egymással, mielőtt erőszakhoz folyamodnának.

A gyász és a veszteség feldolgozása – Ha a háború érinti a családot

A háború közvetlen hatása a családra mély gyászt és veszteséget okozhat. Ha a gyermek elveszít egy szerettét – szülőt, testvért, nagyszülőt vagy közeli barátot – a gyászfeldolgozás különösen nehéz lehet. Legyünk türelmesek és elfogadóak a gyermek érzéseivel szemben.

A gyermekek gyászreakciói eltérőek lehetnek az életkoruktól és személyiségüktől függően. Néhányan szomorúságot, visszahúzódást mutatnak, míg mások dühösek, ingerlékenyek lehetnek. Ne próbáljuk meg elnyomni az érzéseiket, hanem segítsünk nekik kifejezni azokat, akár rajzolással, játékkal vagy beszélgetéssel.

Őszintén és egyszerűen válaszoljunk a kérdéseikre. Ne kerteljünk, de ne is terheljük őket felesleges részletekkel. Ha nem tudunk valamit, mondjuk meg őszintén. A bizonytalanság is része a gyászfolyamatnak.

A gyászfolyamatban fontos a rutin és a stabilitás fenntartása. Próbáljunk meg a megszokott napirendhez tartani magunkat, amennyire csak lehetséges. Ez biztonságot és kapaszkodót nyújthat a gyermek számára.

A gyermekeknek szükségük van arra, hogy érezzék: nincsenek egyedül a gyászukkal.

Keressünk külső segítséget, ha úgy érezzük, nem tudunk egyedül megbirkózni a helyzettel. Egy terapeutával vagy gyászcsoporttal való találkozás sokat segíthet a gyermeknek és a családnak is.

Ne feledjük, a gyász egy hosszú folyamat, és nincs rá helyes vagy rossz mód. Engedjük meg a gyermeknek, hogy a saját tempójában gyászoljon. Legyünk mellette, támogassuk, és emlékezzünk a szeretteinkre közösen.

Az alábbiak segíthetnek a gyász feldolgozásában:

  • Beszélgetés a szeretett személyről, felidézve a közös emlékeket.
  • Fényképek nézegetése, történetek mesélése.
  • Emléktárgyak készítése, például egy emlékdoboz, amibe a szeretett személyhez kapcsolódó dolgokat gyűjtjük.
  • Gyertya gyújtása, csendes megemlékezés.

A média hatása: Hogyan szűrjük a híreket a gyerekek elől?

A háborúról szóló hírek megterhelőek lehetnek a felnőttek számára is, nemhogy a gyerekeknek. A legfontosabb, hogy védjük őket a túlzott expozíciótól. Ez nem azt jelenti, hogy teljesen el kell zárni őket a világtól, hanem azt, hogy kontrolláljuk, mit látnak és hallanak.

A televízió és az internet azonnali és sokkoló képekkel áraszthat el minket. Érdemes kerülni a folyamatos hírcsatornák nézését a gyerekek jelenlétében. Inkább tájékozódjunk megbízható forrásokból, és szűrjük le a legfontosabb információkat, amelyeket a koruknak megfelelően adunk át nekik.

A legfontosabb, hogy a gyerekek ne érezzék magukat tehetetlennek és félelemben.

Az online tartalmak esetében használjunk szülői felügyeleti eszközöket, amelyekkel korlátozhatjuk a hozzáférést a potenciálisan káros oldalakhoz. Beszélgessünk a gyerekekkel arról, hogy nem minden hír igaz, és hogy ne higgyenek el mindent, amit az interneten látnak. Tanítsuk meg nekik, hogyan ismerhetik fel a fake news-t.

Ha a gyerekek kérdeznek a háborúról, válaszoljunk őszintén, de a koruknak megfelelő módon. Kerüljük a részletes és ijesztő leírásokat. Hangsúlyozzuk, hogy a legtöbb ember békét szeretne, és hogy sokan dolgoznak azon, hogy segítsenek a bajbajutottakon. Fontos, hogy nyugtassuk meg őket, hogy biztonságban vannak.

Végül, emlékezzünk arra, hogy a szülői viselkedés is példát mutat. Ha mi magunk is szorongunk és pánikolunk a hírek miatt, az a gyerekekre is átragadhat. Próbáljunk meg nyugodtak és kiegyensúlyozottak maradni, és mutassuk meg nekik, hogy a nehéz helyzetekben is van remény.

A remény és a pozitív üzenetek közvetítése

A háborúról való beszélgetés során elengedhetetlen, hogy a reményt és a pozitív üzeneteket hangsúlyozzuk. Bár a helyzet ijesztő lehet, fontos, hogy a gyerekekben megmaradjon a hit a jóban és a békés megoldásokban.

Koncentráljunk azokra az emberekre, akik segítenek: orvosokra, ápolókra, humanitárius szervezetekre, és a hétköznapi hősökre, akik egymást támogatják. Meséljünk arról, hogy az emberek szerte a világon hogyan próbálnak segíteni a bajbajutottakon.

A háború ellenére is létezik szeretet, gondoskodás és összefogás.

Beszéljünk a békéről, mint lehetséges és kívánatos végkifejletről. Magyarázzuk el, hogy a béke érdekében sokan dolgoznak, és hogy a diplomácia, a tárgyalások fontos szerepet játszanak a konfliktusok megoldásában.

Használjunk koruknak megfelelő példákat a reményre. Például, mesélhetünk arról, hogyan győzték le a gonoszt a mesékben, vagy hogyan oldottak meg nehéz helyzeteket a történelem során.

Fontos, hogy figyeljünk a gyerekek érzéseire, és biztosítsuk őket arról, hogy biztonságban vannak. Ha félnek vagy szoronganak, hallgassuk meg őket, és nyugtassuk meg őket, hogy mi vigyázunk rájuk. Ne feledjük, a biztonságérzet megteremtése alapvető a helyzet kezelésében.

Végül, hangsúlyozzuk, hogy a háború nem tart örökké, és hogy a béke mindig elérhető cél. A remény és a pozitív gondolkodás segíthet a gyerekeknek megbirkózni a nehéz helyzettel, és megőrizni a hitüket a jövőben.

Konkrét cselekvési lehetőségek: Hogyan segíthetünk másokon?

A háborúval kapcsolatos félelmek leküzdésében a cselekvés kulcsszerepet játszik. Ahelyett, hogy a gyerekek tehetetlennek éreznék magukat, mutassuk meg nekik, hogyan segíthetnek másokon. Ez nemcsak a szorongásukat csökkenti, hanem empátiát és felelősségtudatot is fejleszt bennük.

A segítségnyújtás a legjobb válasz a félelemre.

Íme néhány konkrét ötlet:

  • Adakozás: Beszéljétek meg, milyen jótékonysági szervezetek támogatják a háború áldozatait. Válasszatok ki egyet, és adományozzatok együtt – akár kisebb összeget is. A lényeg, hogy a gyerekek érezzék, hozzájárulnak a segítséghez.
  • Levélírás: Írjatok levelet vagy rajzoljatok képet a menekülteknek, ezzel kifejezve a szolidaritásotokat és támogatásotokat. Ezeket eljuttathatjátok segélyszervezetekhez.
  • Tárgyak gyűjtése: Szervezzetek gyűjtést a rászorulóknak. Gyűjtsetek tartós élelmiszereket, ruhákat, játékokat vagy higiéniai termékeket.
  • Önkéntesség: Ha a koruk engedi, vegyenek részt önkéntes munkában. Segíthetnek a segélyszervezetek munkájában, vagy adományokat csomagolhatnak.

Beszéljétek meg, hogy a segítségnyújtás nemcsak a rászorulóknak fontos, hanem nekik is. Ez segít feldolgozni a nehéz érzéseket és értelmet adni a történéseknek. Magyarázzátok el, hogy minden apró cselekedet számít, és a közös erővel sokat tehetünk a bajbajutottakért.

Mikor kérjünk szakember segítségét?

Bár a legtöbb gyermek a szülők és a biztonságos környezet támogatásával képes feldolgozni a háborúról szóló híreket, vannak helyzetek, amikor szakember segítsége elengedhetetlen.

Figyeljünk oda a hosszan tartó vagy intenzív reakciókra. Ha a gyermek szorongása, félelme, alvászavarai vagy étkezési problémái tartósan fennállnak, vagy súlyosbodnak, pszichológushoz vagy gyermekpszichiáterhez kell fordulni.

A hosszan tartó vagy intenzív szorongás, félelem, alvászavarok vagy étkezési problémák esetén szakember segítsége indokolt.

Különösen érzékenyek lehetnek a háborúra a traumatikus élményekkel rendelkező gyerekek. Ha a gyermek korábban már átélt valamilyen traumát (pl. baleset, bántalmazás, gyász), a háborúról szóló hírek újra aktiválhatják a régi sebeket, és súlyosabb tüneteket okozhatnak.

A hirtelen viselkedésváltozás is intő jel lehet. Ha a gyermek korábban nyugodt és kiegyensúlyozott volt, de hirtelen agresszív, visszahúzódó vagy szorongó lesz, érdemes szakemberhez fordulni.

Néhány konkrét jel, ami szakember segítségét indokolja:

  • Éjszakai rémálmok vagy alvási nehézségek
  • Koncentrációs problémák az iskolában
  • Fokozott ingerlékenység vagy agresszivitás
  • Visszahúzódás a társas kapcsolatoktól
  • Fizikai tünetek (pl. fejfájás, hasfájás) szorongás esetén

Ne habozzunk segítséget kérni, ha úgy érezzük, hogy a gyermekünknek szüksége van rá. A korai beavatkozás segíthet megelőzni a hosszú távú problémákat, és lehetővé teszi a gyermek számára, hogy egészségesen és biztonságosan dolgozza fel a háborúval kapcsolatos érzéseit.

A szülő saját érzelmeinek kezelése: Hogyan legyünk támaszok, ha mi is szorongunk?

A háborúról való beszélgetés a gyerekekkel különösen nehéz lehet, ha mi magunk is szorongunk. Először is, ismerjük el és fogadjuk el a saját érzéseinket. Ne próbáljuk meg elrejteni a félelmet, szomorúságot vagy dühöt, de ne is engedjük, hogy ezek az érzelmek eluralkodjanak rajtunk a gyerekek előtt.

A gyerekek ösztönösen érzik a szülők hangulatát. Ha azt látják, hogy mi is félünk, az tovább növelheti a saját szorongásukat. Próbáljunk meg nyugodtak maradni, még akkor is, ha ez nehéz. Ha úgy érezzük, hogy túl sok a feszültség, kérjünk segítséget egy baráttól, családtagtól vagy szakembertől.

A legfontosabb, hogy őszinték legyünk, de a gyerek életkorának megfelelően.

Ha mi magunk is pánikolunk, nehezen tudunk támaszt nyújtani a gyerekeinknek. Szánjunk időt arra, hogy feldolgozzuk a saját érzéseinket. Beszéljünk a partnerünkkel, egy barátunkkal vagy egy terapeutával. Írjunk naplót, meditáljunk, vagy végezzünk olyan tevékenységeket, amelyek segítenek a stressz kezelésében.

Ne feledjük, a gyerekeknek biztonságérzetre van szükségük. Ha mi magunk nem vagyunk nyugodtak, nehezen tudjuk megteremteni ezt a biztonságot. Mutassuk meg nekik, hogy mi is érezzük a helyzet súlyát, de bízzunk abban, hogy képesek vagyunk megbirkózni a kihívásokkal. Koncentráljunk a jelenre és a megoldásokra, ne a jövőbeli katasztrófákra.

Ha a gyerekek kérdéseket tesznek fel, válaszoljunk őszintén, de egyszerűen és érthetően. Ne bonyolítsuk túl a dolgokat, és ne osszunk meg velük olyan információkat, amelyek túl ijesztőek vagy zavaróak lehetnek a számukra. Mindig hangsúlyozzuk, hogy szeretjük őket és vigyázni fogunk rájuk.

A játék szerepe a feldolgozásban

A játék a gyerekek számára egy természetes nyelv, amellyel kifejezhetik érzéseiket, félelmeiket és gondolataikat. A háborúval kapcsolatos szorongás feldolgozásában is kiemelkedő szerepet játszik. A játék során a gyerekek biztonságos környezetben élhetik át a nehéz helyzeteket, anélkül, hogy a valóságos következményekkel kellene szembenézniük.

A szerepjátékok különösen hasznosak lehetnek. Lehetővé teszik, hogy a gyerekek átéljék a különböző szerepeket, például a menekülő családtagot vagy a segítő katonát. Ez segíthet nekik abban, hogy jobban megértsék a háború összetettségét és az emberek reakcióit.

A játék nem elkerüli a valóságot, hanem segít feldolgozni azt.

A rajzolás, festés, gyurmázás és más kreatív tevékenységek is kitűnő eszközök a háborúval kapcsolatos érzések kifejezésére. A gyerekek vizuális formában jeleníthetik meg a félelmeiket és reményeiket, ami segíthet nekik abban, hogy jobban megértsék és elfogadják azokat.

A felnőtteknek fontos, hogy biztosítsák a játékhoz szükséges teret és időt, és hogy támogatóan legyenek jelen. Ne avatkozzunk bele a játékba, hacsak a gyermek nem kéri a segítségünket. Figyeljünk a játék során megjelenő témákra és érzelmekre, és beszélgessünk róluk a gyermekkel, ha igényli.

A játék során a gyerekek gyakran ismétlődő motívumokat használnak. Ez teljesen normális, és azt jelzi, hogy a gyermek próbálja feldolgozni a traumát. Legyünk türelmesek és támogatóak, és hagyjuk, hogy a gyermek a saját tempójában dolgozza fel a történteket.


Bár minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a bemutatott témákat precízen dolgozzuk fel, tévedések lehetségesek. Az itt közzétett információk használata minden esetben a látogató saját felelősségére történik. Felelősségünket kizárjuk minden olyan kárért, amely az információk alkalmazásából vagy ajánlásaink követéséből származhat.

Megosztás
Hozzászólás