Schopenhauer 8 szabálya a boldogsághoz

Szeretnél boldogabb lenni, de nem tudod, hol kezdd? Schopenhauer, a híres filozófus, nem a könnyű utat kínálja, de 8 szabálya segíthet. Fókuszálj az egészségedre, a függetlenségedre és a belső világodra. Tanuld meg értékelni a jelentéktelen dolgokat, és ne várd a boldogságot kívülről. Olvass tovább, és fedezd fel Schopenhauer bölcsességét!

By Lélekgyógyász 22 Min Read

Arthur Schopenhauer, a pesszimizmusáról híres filozófus, paradox módon sokat foglalkozott a boldogság kérdésével. Bár úgy vélte, az élet alapvetően szenvedés, nem hagyta figyelmen kívül azokat a stratégiákat, amelyekkel minimalizálhatjuk a fájdalmat és növelhetjük a megelégedést.

Schopenhauer szerint a boldogság keresése eleve kudarcra van ítélve, hiszen az emberi vágyak kielégíthetetlenek. Azonban nem a boldogság elérése a cél, hanem a szenvedés elkerülése. Ez a gondolat áll a 8 szabályának középpontjában.

Az élet nem a boldogság kereséséről szól, hanem a szenvedés minimalizálásáról.

Szemlélete szerint az ember boldogsága nagymértékben függ a saját belső világától, a személyiségétől és gondolkodásmódjától. A külső körülmények, mint a vagyon vagy a hírnév, csupán ideiglenes örömöt okozhatnak, de nem képesek tartós boldogságot biztosítani.

Schopenhauer hangsúlyozza, hogy a bölcs ember a jelen pillanatra koncentrál, és nem engedi, hogy a jövőbeli vágyak vagy a múltbeli bánatok eluralkodjanak rajta. A boldogság paradoxona abban rejlik, hogy minél jobban törekszünk a boldogságra, annál valószínűbb, hogy csalódni fogunk. Ehelyett a belső béke és a megelégedettség elérésére kell törekednünk, ami a szenvedés csökkentésével érhető el.

A boldogság mint illúzió: Schopenhauer pesszimizmusa

Schopenhauer pesszimizmusa átitatja a boldogságról alkotott nézeteit. Szerinte a boldogság nem egy elérhető, tartós állapot, hanem inkább egy illúzió, egy átmeneti megkönnyebbülés a szenvedés tengerében. Az élet alapvető természete a vágy, ami folyamatosan kielégítetlen marad, és ez a kielégítetlenség szüntelen fájdalmat okoz.

A „boldogsághoz vezető 8 szabálya” valójában nem a boldogság elérésére törekszik, hanem a szenvedés minimalizálására. Schopenhauer úgy vélte, hogy a boldogság utáni hajsza eleve kudarcra van ítélve, ezért inkább arra kell koncentrálni, hogy csökkentsük a fájdalmat okozó tényezőket az életünkben.

Schopenhauer hangsúlyozza az egyedüllét fontosságát. A társasági életet, a tömeget és a szórakozást a figyelemelterelés eszközeinek tekinti, amelyek csak ideiglenesen fedik el a valóságot, a szenvedést. A valódi értékeket, mint a tudást és a művészetet, az elmélyülésben találhatjuk meg.

Az élet alapvető természete a vágy, ami folyamatosan kielégítetlen marad, és ez a kielégítetlenség szüntelen fájdalmat okoz.

A mértékletesség kulcsfontosságú. Kerülni kell a túlzásokat minden téren, legyen szó anyagi javakról, élvezetekről vagy érzelmekről. A túlzások ugyanis csak tovább fokozzák a vágyakat, és ezzel a szenvedést is.

Schopenhauer szerint a bölcsesség abban rejlik, hogy elfogadjuk az élet szenvedését, és megtanuljuk kezelni azt. Nem szabad illúziókat kergetni a boldogságról, hanem a valóságra kell koncentrálni, és a lehető legjobbat kihozni a helyzetünkből. Az önismeret elengedhetetlen a szenvedés csökkentéséhez.

Az első szabály: A saját lényünk – a valódi boldogság forrása

Schopenhauer szerint a boldogság kulcsa nem a külső körülményekben, hanem a saját lényünkben rejlik. Ez az első és talán legfontosabb szabály a boldogsághoz vezető úton. El kell fogadnunk, hogy a külső világ – a vagyon, a hírnév, mások véleménye – mind csupán ideiglenes és illékony dolgok, melyek nem képesek tartós boldogságot biztosítani.

Ezzel szemben a belső világunk, a gondolataink, az érzéseink, a képességeink, a tudásunk – mindez az, ami igazán a miénk, és ami valódi örömforrás lehet. Minél gazdagabb a belső életünk, annál kevésbé függünk a külső körülményektől. Egy művelt, gondolkodó ember például akkor is képes örömöt találni az életben, ha a körülmények nem ideálisak, míg egy üres, felszínes ember a legpompásabb külsőségek közepette is unatkozhat és boldogtalan lehet.

Ez a gondolat nem azt jelenti, hogy le kell mondanunk a külső dolgokról, vagy hogy nem szabad törekednünk a javak megszerzésére. Sokkal inkább arról van szó, hogy a hangsúlyt a belső fejlődésre kell helyeznünk. Fejlesszük a képességeinket, tanuljunk új dolgokat, olvassunk könyveket, műveljük a művészeteket, és ápoljuk a kapcsolatainkat. Mindezek a tevékenységek gazdagítják a belső világunkat, és ezáltal boldogabbá tesznek bennünket.

Schopenhauer hangsúlyozza, hogy a boldogság nem más, mint a fájdalom hiánya. Az élet alapvetően szenvedéssel teli, és a boldogság pillanatai csupán a szenvedés szünetei. Ezért ahelyett, hogy a boldogságot kergetnénk, inkább arra kell törekednünk, hogy minimalizáljuk a szenvedést. Ez pedig leginkább úgy érhető el, ha elfogadjuk a dolgokat olyannak, amilyenek, és nem ragaszkodunk a vágyainkhoz.

A valódi boldogság forrása nem a külső körülményekben, hanem a saját lényünkben rejlik.

Azonban a saját lényünkbe való fordulás nem jelent önzést vagy a világtól való elfordulást. Épp ellenkezőleg, a belső béke és harmónia megteremtése teszi lehetővé, hogy mások felé forduljunk, és valódi értékeket adjunk a világnak. Egy boldog ember sokkal inkább képes a szeretetre, az empátiára és a segítségnyújtásra, mint egy boldogtalan.

Schopenhauer szerint az emberek többsége a külső dolgokban keresi a boldogságot, ami egy végtelen és soha be nem teljesülő hajsza. Ezért olyan fontos, hogy felismerjük: a valódi boldogság forrása bennünk van, és csak rajtunk múlik, hogy megtaláljuk-e.

A saját lényünk fejlesztése hosszú és kitartó munkát igényel, de megéri a fáradságot. Ahogy egy kertész gondozza a növényeit, úgy kell nekünk is gondoznunk a belső világunkat, hogy az virágozzon és gyümölcsöt teremjen. Ez a munka sosem ér véget, de a jutalma egy boldogabb és teljesebb élet.

A második szabály: Egészségünk megőrzése – a testi és lelki egyensúly

A testi és lelki egyensúly kulcs a boldogsághoz.
A testi és lelki egyensúly megőrzése segít a stressz csökkentésében és a boldogság növelésében.

Schopenhauer szerint a boldogság elérésének egyik legfontosabb alapköve az egészség megőrzése. Ez nem csupán a testi egészségre vonatkozik, hanem a lelki egyensúlyra is, melyek szorosan összefonódnak és kölcsönösen hatnak egymásra.

A testi egészség alapja a megfelelő táplálkozás, a rendszeres testmozgás és a pihentető alvás. Kerülni kell a túlzásokat mindenben, legyen szó evésről, ivásról vagy munkáról. Schopenhauer hangsúlyozza, hogy a mértékletesség kulcsfontosságú a testünk karbantartásához. A betegségek nem csupán fizikai szenvedést okoznak, hanem jelentősen befolyásolják a hangulatunkat és a gondolkodásunkat is.

A lelki egyensúly megteremtése legalább annyira fontos, mint a testi egészség. A negatív gondolatok, a stressz és a szorongás hosszú távon káros hatással lehetnek a szervezetünkre. Schopenhauer azt javasolja, hogy törekedjünk a belső béke megteremtésére, a pozitív gondolkodásra és a tudatos jelenlétre. A meditáció, a jóga vagy akár egy séta a természetben mind segíthetnek a lelki egyensúly helyreállításában.

Az egészség nem minden, de egészség nélkül minden semmi.

A kettő, a testi és lelki egészség szoros kölcsönhatásban áll egymással. A fizikai betegségek gyakran lelki problémákat is okoznak, míg a lelki problémák fizikai tünetekhez vezethetnek. Ezért fontos, hogy holisztikus módon közelítsük meg az egészségünket, és mindkét területre figyelmet fordítsunk.

A megelőzés kulcsfontosságú szerepet játszik mind a testi, mind a lelki egészség megőrzésében. A rendszeres orvosi vizsgálatok, a szűrővizsgálatok segíthetnek a betegségek korai felismerésében, míg a pszichológiai tanácsadás vagy a terápia segíthet a lelki problémák kezelésében. Ne hanyagoljuk el a megelőzést, mert hosszú távon sokkal könnyebb és olcsóbb megelőzni a bajt, mint utólag kezelni.

Az önismeret is elengedhetetlen a lelki egyensúly megőrzéséhez. Ismerjük meg a saját határainkat, a gyengeségeinket és az erősségeinket. Fogadjuk el magunkat olyannak, amilyenek vagyunk, és törekedjünk a fejlődésre. Az önismeret segít abban, hogy reális elvárásokat támasztsunk magunkkal szemben, és elkerüljük a felesleges stresszt és szorongást.

A kapcsolataink ápolása is hozzájárul a lelki egyensúlyhoz. A szerető, támogató kapcsolatok segítenek abban, hogy megbirkózzunk a nehézségekkel, és pozitívabban lássuk a világot. Fordítsunk időt a családunkra, a barátainkra, és építsünk mély, értelmes kapcsolatokat.

A harmadik szabály: A függetlenség fontossága – a külső befolyások minimalizálása

Schopenhauer harmadik szabálya a boldogsághoz a függetlenség fontosságát hangsúlyozza, különösen a külső befolyások minimalizálását. Ez a szabály azon a meggyőződésen alapul, hogy a valódi boldogság forrása nem a külső körülményekben, hanem bennünk rejlik. Minél inkább függünk a külső tényezőktől – mások véleményétől, anyagi javaktól, társadalmi státusztól –, annál kiszolgáltatottabbá válunk a csalódásnak és a boldogtalanságnak.

A külső befolyások minimalizálása nem jelenti a világtól való teljes elzárkózást, hanem sokkal inkább a tudatosságot és a kritikus gondolkodást. Fel kell ismernünk, hogy a társadalom, a média és a környezetünk folyamatosan hat ránk, és megpróbálja befolyásolni a vágyainkat, a gondolkodásunkat és a cselekedeteinket. Ha nem vagyunk elég éberek, könnyen engedhetjük, hogy mások határozzák meg az értékeinket és a céljainkat.

A függetlenség elérése érdekében Schopenhauer azt javasolja, hogy fejlesszük a belső erőnket és erősítsük az önbecsülésünket. Ez azt jelenti, hogy ismerjük meg önmagunkat, tudjuk, kik vagyunk, mit akarunk, és mi az, ami valóban fontos számunkra. Ha szilárd belső alapokkal rendelkezünk, kevésbé fogunk függni a külső megerősítéstől és a mások jóváhagyásától.

A boldogság titka nem abban rejlik, hogy többet szerezzünk, hanem abban, hogy kevesebbet kívánjunk.

A gyakorlatban ez azt jelentheti, hogy kevesebb időt töltünk a közösségi médiában, ahol folyamatosan mások tökéletes életével szembesülünk, és többet foglalkozunk azokkal a tevékenységekkel, amelyek valódi örömet okoznak nekünk. Azt is jelenti, hogy merünk nemet mondani azokra a kérésekre és elvárásokra, amelyek nem egyeznek a saját értékeinkkel és céljainkkal.

A függetlenség nem csupán a boldogság elérésének eszköze, hanem a szabadság alapja is. Minél függetlenebbek vagyunk, annál szabadabban választhatjuk meg az életünket, és annál inkább a saját elképzeléseink szerint élhetünk. A valódi szabadság pedig nem a külső korlátok hiányát jelenti, hanem a belső kényszerek legyőzését.

Természetesen a teljes függetlenség illúzió. Mindannyian kapcsolatban állunk másokkal és a világgal, és nem tudjuk teljesen elkerülni a külső befolyásokat. Azonban törekedhetünk arra, hogy minimalizáljuk a negatív hatásokat, és erősítsük a belső autonómiánkat. Ez egy élethosszig tartó folyamat, amely tudatosságot, önismeretet és kitartást igényel.

A negyedik szabály: A tevékenység öröme – a kreatív energiák felszabadítása

Schopenhauer a boldogság elérésének egyik kulcsfontosságú elemeként emelte ki a tevékenység örömét. Ez nem csupán a passzív szórakozás ellentéte, hanem egy aktív, alkotó folyamat, amely során az ember kreatív energiáit szabadjára engedi.

Szerinte az emberi természet mélyén rejlő vágy a teremtésre és az alkotásra. Ha ezt a vágyat elnyomjuk, az frusztrációhoz és boldogtalansághoz vezet. Ezzel szemben, ha megtaláljuk azt a tevékenységet, amelyben kiélhetjük kreatív energiáinkat, az mély megelégedettséget és örömöt hozhat.

Ez a tevékenység nem feltétlenül kell, hogy valami nagyszabású dolog legyen. Lehet ez a kertészkedés, a főzés, a festés, az írás, a barkácsolás, a zene, vagy bármi más, ami kihívást jelent és elmélyülést tesz lehetővé. A lényeg, hogy a tevékenység során az ember önmagát fejezze ki és valami újat hozzon létre.

Schopenhauer úgy vélte, hogy az ilyen típusú tevékenységek nem csupán örömet okoznak, hanem segítenek elterelni a figyelmünket a mindennapi problémákról és aggodalmakról. Amikor elmerülünk egy alkotó folyamatban, elfelejtjük a gondjainkat, és a jelen pillanatra koncentrálunk.

A boldogság nem a vágyak beteljesülésében, hanem a tevékenységben rejlik.

Fontos azonban, hogy a tevékenység önmagáért való legyen, és ne külső elvárásoknak vagy jutalmaknak rendeljük alá. Ha a kreatív tevékenységünk pusztán a siker vagy az elismerés elérésére irányul, elveszíti a lényegét, és nem fogja betölteni az eredeti célját.

Schopenhauer szerint a legjobb, ha olyan tevékenységet választunk, amelyhez van tehetségünk és érdeklődésünk. Ez nem azt jelenti, hogy csak a profiként űzhető tevékenységek jöhetnek szóba, hanem azt, hogy olyat válasszunk, amelyben örömünket leljük, és amelyben fejlődhetünk.

A kreatív energiák felszabadítása tehát nem csupán egy hobbi vagy egy időtöltés, hanem egy fontos lépés a boldogság felé vezető úton. Ez a tevékenység segít abban, hogy megtaláljuk a belső egyensúlyt, elégedettek legyünk önmagunkkal, és értelmet adjunk az életünknek.

Az ötödik szabály: A mértékletesség gyakorlása – a vágyak kordában tartása

Schopenhauer szerint a boldogság elérésének egyik kulcsa a mértékletesség gyakorlása és a vágyak kordában tartása. Ez nem azt jelenti, hogy teljesen el kell fojtanunk a vágyainkat, hanem azt, hogy tudatosan kell kezelnünk őket, és nem szabad hagynunk, hogy azok irányítsák az életünket. A túlzott vágyak ugyanis állandó elégedetlenséghez és boldogtalansághoz vezetnek.

Az ember hajlamos arra, hogy mindig többre és jobbra vágyjon, ami egy örök elégedetlenségi spirálba sodorhatja. Ezért fontos, hogy felismerjük a valódi szükségleteinket, és ne engedjünk a társadalmi nyomásnak vagy a reklámoknak, amelyek folyamatosan újabb és újabb dolgokat akarnak eladni nekünk. Schopenhauer úgy vélte, hogy a boldogság forrása nem a külső körülményekben rejlik, hanem a belső béke és elégedettség megteremtésében.

Aki nem elégszik meg azzal, amije van, az sosem lesz boldog azzal, amit szeretne.

A mértékletesség gyakorlásához hozzátartozik az is, hogy ne hajszoljuk a luxust és a pazarlást. A felesleges anyagi javak birtoklása nem feltétlenül tesz boldoggá, sőt, gyakran épp ellenkezőleg, szorongást és stresszt okozhat. Ahelyett, hogy a külső dolgoktól várnánk a boldogságot, inkább fejlesszük a belső értékeinket, foglalkozzunk a hobbijainkkal, és építsünk tartalmas kapcsolatokat.

A vágyak kordában tartása nem könnyű feladat, de megéri a fáradságot. Ha megtanulunk elégedettek lenni azzal, amink van, és nem hagyjuk, hogy a vágyaink rabszolgái legyünk, sokkal boldogabb és kiegyensúlyozottabb életet élhetünk. Ez nem azt jelenti, hogy nem törekedhetünk a fejlődésre és a jobb életre, hanem azt, hogy tudatosan kell megválasztanunk a céljainkat, és nem szabad hagynunk, hogy azok irányítsák az életünket.

A hatodik szabály: A jelen pillanat megélése – a múlt és jövő árnyékában

A jelen élménye a valódi boldogság kulcsa.
A jelen pillanat megélése segít csökkenteni a szorongást, mivel a múlt és jövő terhei eltűnnek.

Schopenhauer a boldogsághoz vezető úton a hatodik szabályként a jelen pillanat megélésének fontosságát hangsúlyozza. Szerinte az emberek többsége a múltba révedve vagy a jövőtől rettegve éli az életét, elszalasztva a valóságot, a most kínálta lehetőségeket.

A múltba való visszatekintés, különösen, ha az tele van fájdalmas emlékekkel, megmérgezi a jelenünket. Ahelyett, hogy a múlt hibáiból tanulnánk és továbblépnénk, gyakran újra és újra átéljük a negatív érzéseket, amelyek fogva tartanak bennünket. Schopenhauer szerint ez a fajta önmarcangolás értelmetlen és káros, hiszen nem változtat a múlton, viszont tönkreteszi a jelenünket.

Hasonlóképpen, a jövőtől való félelem, a bizonytalanság miatti aggódás is elvonja a figyelmünket a jelenről. Az emberek hajlamosak katasztrófákat vizionálni, és olyan dolgok miatt stresszelni, amelyek talán soha nem is fognak megtörténni. Ez a folyamatos szorongás megfoszt bennünket a jelen pillanat örömeitől és lehetőségeitől.

Schopenhauer azt javasolja, hogy tudatosan koncentráljunk a jelenre. Éljük meg a pillanatot a maga teljességében, figyeljünk a környezetünkre, az érzéseinkre, a gondolatainkra. Találjunk örömet a mindennapi dolgokban, a természet szépségében, a barátaink társaságában.

A boldogság nem a múltban vagy a jövőben rejlik, hanem a jelen pillanatban.

Ez nem azt jelenti, hogy ne tervezzünk a jövőre, vagy ne tanuljunk a múltból. Azonban a helyes egyensúly megtalálása kulcsfontosságú. A múlt tapasztalatait felhasználhatjuk a jövő tervezéséhez, de nem szabad, hogy a múlt árnyéka beárnyékolja a jelenünket. Ugyanígy, a jövőre való felkészülés fontos, de nem szabad, hogy a jövőtől való félelem megakadályozzon abban, hogy élvezzük a jelen pillanatot.

A hetedik szabály: A magány értéke – az önismeret és a belső béke

Schopenhauer a boldogság eléréséhez vezető úton a magány értékét hangsúlyozza. A hetedik szabálya nem a társas kapcsolatok elkerülését javasolja, hanem azt, hogy tudatosan szánjunk időt magunkra. Ez az időszak elengedhetetlen az önismeret fejlesztéséhez és a belső béke megteremtéséhez.

A zajos külvilág és a folyamatosan áramló információk közepette könnyen elveszíthetjük a kapcsolatot önmagunkkal. A magány lehetőséget teremt arra, hogy lecsendesítsük a külső ingereket és a belső hangunkra figyeljünk. Ebben a csendben tudjuk igazán megérteni a vágyainkat, félelmeinket és motivációinkat.

Schopenhauer szerint a legtöbb ember azért kerüli a magányt, mert fél szembenézni önmagával. A társaság, a szórakozás és a külső tevékenységek elvonják a figyelmet a belső ürességről vagy a megoldatlan problémákról. Azonban ezek a megoldások csak ideiglenesek, és hosszú távon nem vezetnek valódi boldogsághoz.

Aki nem szereti a magányt, az nem szereti a szabadságot sem.

A magány nem egyenlő a depresszióval vagy a szomorúsággal. Ellenkezőleg, a tudatosan választott magány egy erőforrás, amely segít abban, hogy feltöltődjünk, tisztázzuk a gondolatainkat és új perspektívákat találjunk. Ez az időszak lehetőséget ad arra, hogy kreatívak legyünk, olvassunk, meditáljunk vagy egyszerűen csak élvezzük a csendet.

Az önismeret elérése egy hosszú és folyamatos folyamat, amelyhez időre és türelemre van szükség. A magány ebben a folyamatban egy nélkülözhetetlen eszköz, amely segít abban, hogy mélyebben megértsük önmagunkat és megtaláljuk a belső békénket. A valódi boldogság pedig ebből a békéből fakad.

A nyolcadik szabály: A halál elfogadása – a félelem legyőzése és az élet megbecsülése

Schopenhauer szerint a boldogság elérésének egyik kulcsa a halál elfogadása. Ez nem azt jelenti, hogy vágyakoznunk kell a halálra, hanem azt, hogy szembe kell néznünk a halandóságunkkal, és fel kell dolgoznunk a haláltól való félelmünket. A halál elkerülhetetlen része az életnek, és az elutasítása vagy figyelmen kívül hagyása csak felesleges szenvedéshez vezet.

A haláltól való félelem gyökerei mélyen gyökereznek az emberi pszichében. Félünk az ismeretlentől, a megszűnéstől, a szeretteink elvesztésétől. Schopenhauer úgy vélte, hogy a halálfélelem abból ered, hogy azonosulunk az egyéni létezésünkkel, és nem látjuk a nagyobb képet. Úgy vélte, hogy valójában nem szűnünk meg a halállal, hanem visszatérünk abba az állapotba, ahonnan jöttünk.

A halál elfogadása lehetővé teszi számunkra, hogy teljesebben éljük az életünket. Ha nem félünk a haláltól, akkor kevésbé tartunk a kockázatoktól, és bátrabban követjük a vágyainkat. Nem pazaroljuk az időnket apróságokra, hanem arra összpontosítunk, ami igazán fontos számunkra. Tudatosítjuk, hogy az időnk véges, és igyekszünk a lehető legjobban kihasználni.

Schopenhauer szerint a halál elfogadásának egyik módja a filozófiai gondolkodás. A filozófia segít megérteni a világot és a benne elfoglalt helyünket. Segít megkérdőjelezni a félelmeinket, és új perspektívákat találni. A filozófia révén ráébredhetünk, hogy a halál nem a vég, hanem egy átmenet egy másik állapotba.

A halál nem a létezés vége, hanem egy másik formája.

Emellett a természettel való kapcsolat is segíthet a halál elfogadásában. A természetben minden ciklikusan változik, születik, növekszik, elpusztul, majd újjászületik. A természetben látjuk a halál természetes folyamatát, és ez segít elfogadni a saját halandóságunkat is.

A spirituális gyakorlatok, mint például a meditáció, szintén segíthetnek a halálfélelem legyőzésében. A meditáció segít elcsendesíteni az elmét, és kapcsolatba lépni a belső énünkkel. A meditáció révén megtapasztalhatjuk a halálon túli dimenziókat, és ez csökkentheti a félelmünket.

Végső soron a halál elfogadása azt jelenti, hogy megbékélünk a halandóságunkkal. Tudomásul vesszük, hogy az élet véges, és igyekszünk a lehető legjobban kihasználni a rendelkezésünkre álló időt. Nem félünk a haláltól, hanem elfogadjuk, mint az élet természetes részét. Ez a hozzáállás segít abban, hogy boldogabb és teljesebb életet éljünk.


Bár minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a bemutatott témákat precízen dolgozzuk fel, tévedések lehetségesek. Az itt közzétett információk használata minden esetben a látogató saját felelősségére történik. Felelősségünket kizárjuk minden olyan kárért, amely az információk alkalmazásából vagy ajánlásaink követéséből származhat.

Megosztás
Hozzászólás